Jesu li vlasnici automobila idealna skupina, preko kojih se mogu donekle pokrpati rupe u proračunu? Sudeći po novim nametima koji se događaju u posljednje vrijeme, izgleda da su jedan od najsigurnijih izvor prihoda, piše Večernji list BiH. Vojska vlasnika, koja se približava brojki od milijun, mogla bi uskoro dobiti značajnije namete.
Više trošarine
Nakon što su po hitnom postupku usvojene promjene u “cjeniku” pri registraciji motornih vozila, federalna Vlada i nadležno Ministarstvo za promet i veze traže da svaka litra goriva u maloprodaji bude opterećena s dodatnih 0,20 KM, čemu treba dodati i zahtjev za uvođenjem posebne trošarine na loživo-ulje, odnosno ukidanje odredbe o oslobađanju od obveze plaćanja naknade za ceste na loživo-ulje za sve korisnike. Niska cijena nafte na svjetskom tržištu upravo je idealan mamac da se ova mjera provede što bezbolnije.
Valja podsjetiti da u maloprodajnoj cijeni od litre goriva u BiH već sada imaju značajne prihode – posebice trošarine od 0,30 do 0,40 KM (ovisno o vrsti goriva); 0,25 KM za javne ceste i autoceste; 0,01 KM za uspostavljanje rezervi naftnih derivata FBiH; 17 posto PDV-a na krajnju cijenu.
Ne zaboravimo da je, unatoč protivljenju vozača, prije nekoliko godina uvedena posebna naknada od 0,10 KM po litri goriva kao naknada za autoceste.
Nelogičnost ovog nameta ogleda se u činjenici da se autoceste ionako grade kreditnim zaduženjem, dok se njihovo korištenje naplaćuje.
Drugim riječima, čak i ako se ne vozite autocestom, plaćate njihovu gradnju. To nije bilo dovoljno, nego se predlaže povećanje nameta za autoceste s 0,10 na 0,20 KM.
Vjerojatno bi javnost i vozači najlakše “svarili” prijedlog da se naknada za javne ceste optereti s dodatnih 0,05 KM. Iako se za ovu svrhu trenutačno izdvaja 0,15 KM, mreža javnih cesta nije u dobrom stanju. Ovakve ceste dominiraju u putnoj mreži, a aktualna financijska situacija primorava vozače da, čak i tamo gdje imaju alternativu, izbjegavaju autocestu koja je većini preskupa.
Preispitivanje raspodjele
Federalna Vlada zadužila je nadležno ministarstvo analizirati i preispitati raspodjelu naknada za ceste s prijedlogom da 50 posto pripadne FBiH za magistralne ceste, a 50 posto županijama i općinama za regionalne i lokalne ceste.
Ne treba ni podsjećati da transport sudjeluje u cijeni svih proizvoda, što znači da će, ako prođu prijedlozi Vlade FBiH, po lančanoj reakciji doći do vala poskupljenja skoro svih proizvoda i usluga.