Odluke Ustavnog suda Federacije BiH su konačne i obvezujuće, ali to nije prepreka mnogim institucijama da ignoriraju iste te odluke, odnosno njihovu provedbu. Ono što je u normalnim demokratskim državama nezamislivo, u Bosni i Hercegovini je postalo skoro pa praksa.
15 presuda
Prema službenim informacijama, čak 15 presuda Ustavnog suda FBiH nije provedeno, iako su bili propisani vrlo jasni rokovi za to. Ustav FBiH propisuje da je federalni premijer taj koji mora osigurati provedbu presuda Ustavnog suda, ali spomenuti podatak govori da on to nije u stanju. Frapantna je informacija da još nisu provedene neke odluke Ustavnog suda FBiH iz 2006. ili 2008. godine.
Takav je slučaj s presudom koja se odnosi na neustavnost odredbi Zakona o inspekcijama u FBiH u dijelu kojim se uređuje organizacija, djelukrug, te prava, dužnosti i odgovornosti županijskih inspekcija. Iako je presuda donesena 16. veljače 2006. godine, još nije provedena. Nacrt zakona o inspekciji kojim bi se trebala provesti sudska odluka, tek je sada u fazi javne rasprave. Za razliku od ovog, propis kojim bi se otklonila neustavnost odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vraćanju, dodjeli i prodaji stanova, nije čak ni u fazi izrade. Ustavni sud FBiH je 24. lipnja 2008. godine ustvrdio da je spomenutim propisom povrijeđeno pravo na lokalnu samoupravu nekoliko sarajevskih općina koje su podnijele žalbu.
Prema informaciji koju je Ustavni sud FBiH proslijedio Domu naroda Parlamenta BiH na zahtjev izaslanice Borjane Krišto, navodi se da se osim tijela vlasti Federacije BiH, među onima koji su više puta ignorirali odluke Ustavnog suda FBiH nalazi i Sarajevska županija, dok po jednu presudu nisu proveli Skupština Srednjobosanske županije i Općina Kiseljak. Ono što u ovakvim situacijama preostaje Ustavnom sudu, a što će prema vlastitim tvrdnjama i uraditi je da donese rješenja zbog neizvršavanja presuda Suda, te o tome obavijesti mjerodavna županijska tužiteljstva.
Upozorenje SIP-a
Imajući u vidu navedene podatke, jasno je da nedavno upozorenje predsjednika Središnjeg izbornog povjerenstva BiH Branka Petrića o probijanju rokova za provedbu odluke Ustavnog suda BiH vezano za izborna pravila u Mostaru, nije bez osnova. U Bosni i Hercegovini je već postala praksa da se odluke entitetskih i državnog ustavnog suda provode s golemim zakašnjenjem ili se nikada ne provedu. Još poraznije od toga je da ovakvo ponašanje nikoga unutar struktura vlasti države i entiteta pretjerano ne zabrinjava.