Zbog činjenice da joj je dodijeljen poseban ponder, u proračun Sarajevske županije se svake godine slije dvostruko više novca nego što joj realno pripada, a sve nauštrb ostalih županija, piše Večernji list BiH.
Transparentnija raspodjela
Prema izračunu koji je napravila Tuzlanska županija, svaki stanovnik Sarajevske županije godišnje dobije 400 KM više nego što bi dobivao da se ukine spomenuti ponder. Naime, prema Zakonu o pripadnosti javnih prihoda, propisana su četiri kriterija prema kojima se vrši raspodjela sredstava od neizravnih poreza, a to su broj stanovnika, površina županije, broj učenika u osnovnim te broj učenika u srednjim školama. Međutim, uvršteno je i da formula za raspodjelu javnih prihoda za županije u Federaciji BiH sadrži ponder koji odražava posebne rashodovne potrebe. Tako ovaj ponder za Sarajevsku županiju iznosi 2, za Bosansko-podrinjsku 1,8, za Posavsku 1,5 i za Hercegbosanku županiju 1,1, dok ostale županije sredstva dobivaju isključivo na osnovi četiri spomenuta kriterija.
Na nepravdu koja se nanosi ovakvom vrstom raspodjele godinama upozoravaju čelni ljudi šest županija u Federaciji BiH, a Tuzlanska županija je napravila i detaljnu analizu što primjena posebnih pondera znači za ostale županije. U dokumentu “Inicijativa za izmjene Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji BiH”, koji je razmatrala Vlada TŽ-a, nalazi se analiza rađena na osnovi podataka iz 2015., prema kojima je, zahvaljujući posebnom ponderu, Sarajevska županija dobila 802 marke po stanovniku, dok je Tuzlanska županija (županija s najvećim brojem stanovnika u FBiH) dobila 407 KM po stanovniku, ZHŽ 481 KM, HNŽ 451 KM, USŽ 437 KM, Posavska županija 615 KM, ZDŽ 425 KM, BPŽ 729 KM, SBŽ 451 KM, HBŽ 581 KM.
Ukidanjem posebnih pondera koje imaju Sarajevska, Posavska, Bosansko-podrinjska i Hercegbosanska županija, situacija u županijskim proračunima bi se znatno promijenila. Tako bi od raspodjele prihoda od neizravnih poreza u ovom slučaju Sarajevska županija dobivala 484 marke po stanovniku, Tuzlanska županija 490 KM, ZHŽ 576 KM, HNŽ 539 KM, USŽ 523 KM, Posavska županija 493 KM, ZDŽ 510 KM, BPŽ 484 KM, SBŽ 541 te HBŽ 620 KM. U spomenutoj inicijativi nadalje se navodi kako sve aktivnosti vođene prilikom donošenja Zakona o pripadnosti javnih prihoda u FBiH (faza nacrta zakona, javna rasprava, utvrđivanje prijedloga zakona, amandmani na zakon i dr.) nisu pružile odgovor, što se podrazumijeva pod pojmom “posebne rashodovne potrebe” na osnovi čega se dobiva ponder.
“Definiranje pojma posebnih rashodovnih potreba omogućilo bi svim ostalim korisnicima javnih prihoda s jedinstvenog računa da, ako imaju iste potrebe, na osnovi njih ostvare veći udio u raspodjeli javnih prihoda, a što bi predstavljalo transparentniji način raspodjele javnih prihoda.
Zakinute županije
Kriterij ‘posebne rashodovne potrebe’ nije utvrđen kao osnovni i nije mjerljiv za razliku od ostalih kriterija, te nije utvrđeno kako se on izračunava”, naglašeno je u ovoj inicijativi. Nadalje se navodi kako bi ukidanjem posebnog pondera Tuzlanskoj županiji u 2015. godini pripalo 244,622.297 KM, odnosno 20,364%, od ukupnih prihoda umjesto 203,182.229 KM, odnosno 16,914%, što je za 41,440.068 KM više, odnosno za 83 KM više po stanovniku Tuzlanske županije. Ako je ovaj iznos razlike bio na približno istoj razini tijekom svih prethodnih devet godina primjene Zakona (2006. - 2014.), moglo bi se zaključiti da je za navedeno razdoblje Tuzlanskoj županiji pripalo za oko 300,000.000 KM manje javnih prihoda FBiH. Istom računicom ZH županiji je tijekom deset godina od neizravnih poreza uplaćeno 83,698.515 KM manje nego što bi dobila da nema posebnih pondera.