UPOZORENJE

Bijača i Gradiška nemaju uvjeta za izvoz proizvoda iz BiH za EU

Foto: pixsell
Bijača i Gradiška nemaju uvjeta za izvoz proizvoda iz BiH za EU
30.03.2012.
u 09:24
BiH mora izgraditi i laboratorije za izvoz roba životinjskoga i biljnog podrijetla
Pogledaj originalni članak

Od prvoga siječnja za poljoprivredne proizvođače iz BiH mogla bi nastupiti prava noćna mora zbog krajnje skromnih uvjeta za izvoz roba životinjskog i biljnog podrijetla i strogih uvjeta na dva granična prijelaza prema Europskoj uniji, odnosno Hrvatskoj koji još uvijek ni izbliza nisu osposobljeni za izvoz ovih roba. Istodobno za uvoz u BiH istih roba neće postojati posebna administrativna ograničenja. Zanimljivo je da su za izvoz roba životinjskog i biljnog podrijetla određeni prijelazi koji imaju ozbiljna ograničenja u pogledu kapaciteta i mogućnosti izgradnje.

Proračun čeka

Prema navodima iz Vijeća ministara, u proračunu institucija BiH izdvojen je potreban novac kako bi se izgradila i opremila dva granična prijelaza na jugu i sjeveru zemlje. Radi se o Graničnome prijelazu Metković 2, odnosno Bijača te Bosanska Gradiška. Međutim, za sada nema dogovora o državnome proračunu pa tako i izgradnji dva granična prijelaza, iako su se politički čelnici usuglasili oko njegova okvira. 
“Jedan od prioriteta u ovogodišnjem proračunu je izgradnja i opremanje potrebnim laboratorijima dvaju graničnih prijelaza”, rečeno je za Večernjak iz ureda predsjedatelja Vijeća ministara BiH. I u Graničnoj policiji smatraju kako neće biti bitnijih problema, no gospodarstvenici, napose poljoprivredni proizvođači su zabrinuti.
Naime, granični prijelaz u Bijači praktično još uvijek ne postoji, cestovni pristup je iznimno daleko, a novu trasu autoceste na koridoru Vc federalne vlasti grade brzinom puževa koraka. Za izgradnju novoga graničnoga prijelaza u Bijači južno od Ljubuškog potrebno je više od 12 milijuna maraka kako bi zadovoljio nužne kriterije za izvoz lako kvarljivih roba, što je u skladu sa stanardima Europske unije koja upravo najoštrije zahtjeve ima za izvoz roba životinjskog i biljnog podrijetla. Istodobno, za prvu trasu autoceste u Hercegovini potrebno je izdvojiti oko sedam milijuna maraka, a zatim omogućiti spoj s loše razvijenim magistralnim pravcima u Hercegovini.

Veći troškovi

Za granični prijelaz u Gradišci država je predvidjela 300.000 maraka. No, ovaj prijelaz ima brojna ograničenja. Nalazi se praktično u samome središtu grada pa čak i s prilagođavanjem će stvarati velike prometne gužve. Uz to je otežavajuća okolnost to što most na Savi ima samo dva traka pa će kamioni natovareni robom blokirati i normalni prolaz putnika iz dviju država. 
Jednako tako i broj graničnih prijelaza je iznimno mali kako bi se normalno odvijao izvoz lako kvarljivih roba iz Bosne i Hercegovine. Poljoprivrednici upozoravaju i kako će se značajno povećati troškovi za prijevoz budući da će značajan dio poljoprivrednika morati svoju robu usmjeravati na prijelaze koji nisu blizu njihovih proizvodnih pogona ili farmi.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.