Nepotpuni manjinski sastav Nadzornog odbora tvrtke Naftni terminali iz Sarajeva, po svemu je sudeći u srijedu, 22. rujna, nelegalno smijenio Josipa Tomića, predsjednika uprave Naftnih terminala Federacije (NTS) u Pločama!
Vrhunac je to drame u tom glavnom distribucijskom kanalu u južnohrvatskoj luci, putem kojeg Federacija BiH dobavlja gotovo 70 posto godišnje potrošnje naftnih derivata, u kojem osamdesetak hrvatskih radnika već dva tjedna blokira isporuku naftnih derivata za susjednu državu. Ako se blokada produlji, što je vrlo izvjesno, vrlo skoro bi u BiH mogla nastupiti otežana opskrba i vjerojatno poskupljenje goriva!
Višegodišnji sukob
Josip Tomić, predsjednik uprave tvrtke od veljače 2006. godine, član HDZ-a Dragana Čovića i bivši zamjenik ministra u istom resoru, više se tjedana nalazio pod unakrsnom paljbom bošnjačkih medija zbog kriminalnih radnji, s očitim ciljem pripreme njegove smjene. Najnovija smjena direktora i dvotjedni štrajk radnika samo su vrh ledene sante višegodišnjeg sukoba oko vlasništva i prava raspolaganja nad najvećim terminalom za skladištenje nafte i naftnih derivata na Jadranu, smještenim usred pločanske luke.
Neposredni povod aktualnom štrajku je blokada žiroračuna NTF-a, koju je sredinom kolovoza stavila Porezna uprava RH, oko spornog carinskog duga za evaporizirane (ishlapjele) naftne derivate u razdoblju od 1998. do 2002., a u vrijednosti od oko šest milijuna kuna. Strane u sporu predmet su još prije dale na sud, ali je u svjetlu najnovijih proračunskih nevolja Ministarstvo financija nedavno izdalo nalog da se aktiviraju svi instrumenti prisilne naplate, pa je zbog toga i NTF došao pod udar ovrhe. Nakon što im nisu isplaćene dvije plaće, radnici su se odlučili blokirati terminal.
Dva zahtjeva radnika
Kao uvjet prekida štrajka imaju dva zahtjeva: traže isplatu najmanje šest milijuna kuna od Vlade Federacije BiH, kojom bi se skinula blokada Porezne uprave RH te smjenu dvojice članova uprave, koje je imenovao Vahid Hećo, ministar energije, rudarstva i industrije Federacije BiH, inače član Stranke za BiH Harisa Silajdžića. Umjesto toga, lobi blizak stranci za BiH predsjednika Silajdžića očito se odlučio smijeniti Tomića, a umjesto njega imenovan je Nikola Štula.
Nije dugo trebalo čekati reakciju sindikata NTF-a, kao ni Udruge branitelja grada Ploča, pa je isti dan objavljeno njihovo priopćenje, u kojem se traži opoziv donesene odluke, ustraje se na prijašnjim zahtjevima, a nije izbjegnuto ni spominjanje “nacionalne ugroženosti”, pri čemu je apostrofirana upravo provedena čistka hrvatskih kadrova i u federalnom NT-u i u pločanskom NTF-u. Naime, resorni ministar Hećo, Silajdžićev kadar, već je dvaput smjenjivao Tomića.
Prvi put u lipnju 2007., zbog tobožnjeg pogodovanja da Ina jeftino kupi NTF, ali je već nakon tjedan dana vraćen na posao. Drugi je put smijenjen u kolovozu 2007., zbog tobožnjih nepravilnosti, što su trebale potvrditi kaznene prijave s po dvadesetak točaka optužbe. Te su prijave odbačene, Financijska policija ustanovila je uredno poslovanje, komercijalna revizija nije imala rezervi na podnesena financijska izvješća, dok je Općinski sud u Metkoviću 2007. naložio da se Tomića u roku od 24 sata vrati na posao.
Činjenica je i da je ministar Hećo nakon samo jednog sastanka s predstavnicima ruske naftne kompanije Lukoil postao snažan zagovornik privatizacije NTF-a u njihovu korist, dok mu se u toj misiji otvoreno pridružio i Safet Oručević, bivši gradonačelnik Mostara i blizak suradnik Harisa Silajdžića.
U istom smjeru djelovala su i oba nova člana uprave NTF-a, koji su pokušali sabotirati sklapanje novih ugovora o najmu skladišnih kapaciteta s dosadašnjim najmoprimcima (Inom, slovenskim Petrolom i Delta Gripom iz Londona), pokušavajući progurati ponude ruskog Lukoila. Nakon ove smjene direktora, potvrdio je sindikalni povjerenik Ante Nikolac, radnici inzistiraju i na povratku Tomića na staro radno mjesto.
Naftni terminali
Bošnjački političari pločanske rezervoare žele prodati Lukoilu
Činjenica je i da je ministar Hećo nakon samo jednog sastanka s predstavnicima ruske naftne kompanije Lukoil postao snažan zagovornik privatizacije NTF-a u njihovu korist.