Tek što je usvojena odluka o prestanku ograničenju uvoza putničkih automobila starijih od sedam godina, velik broj građana dočekao je dugo najavljivanu odluku s olakšanjem, a neki od njih pokušali su iskoristiti nove uvjete uvoza.
-Kupila sam u Njemačkoj auto koji ima EURO 3 standarde. No kada sam s kupljenim passatom stigla na granicu - problemi. Ljudi su jednostavno bili zbunjeni. Nastalo je dozivanje u Sarajevo, Banju Luku, zatim Široki Brijeg.
Muke na granici
Nije mi bilo jasno o čemu se radi, čak sam se i prepala da nije krađa ili nešto drugo. Na kraju su mi, moram reći - ljubazno, priopćili kako je to novina i još moraju provjeriti zadovoljava li moj automobil propisane standarde o uvozu u BiH. Nije mi jasno da standardi nisu isti u Münchenu i Grudama, tvrdi Slava iz Širokog Brijega, koja ni nakon tjedan dana još ne zna što će biti s njezinim passatom.
-EURO 3 standard nije jedini uvjet za uvoz polovnih vozila u BiH, već postoji niz drugih pravila o kojima većina bh. građana uopće nije informirana, pa se apelira na sve zainteresirane da prije nego što se odluče na uvoz dobro raspitaju kod stručnjaka ili ovlaštenih uvoznika. Pored EURO 3 norme, koja se odnosi isključivo na ekološke karakteristike automobila i koja je najoštrija, automobil mora zadovoljiti još 97 pravilnika koji se odnose na aktivnu i pasivnu sigurnost, masu, dimenzije vozila i slično, tvrdi Bego Hadžić, stručni suradnik za proces homologacije u Institutu za gospodarski inženjering iz Tuzle.
Ušlo se nespremno
Hadžić naglašava da je velik problem što pojedini pravilnici, stari više od 30 godina, još nisu usuglašeni, tako da se “u čitav proces ušlo na silu”. Dodaje i kako se nadležni uopće nisu potrudili da to objasne narodu, tako da su se mogli očekivati veliki problemi.
-Vozilo koje ne dobije potvrdu o homologaciji ne može biti ocarinjeno i onda se postavlja pitanje što s takvim vozilom. Vlasnik da bi ga vratio tamo odakle je kupljeno mora sve uraditi kao da uvozi vozilo u tu zemlju, tako da je to velik problem na koji smo ukazivali, kaže Ratko Kovačević, glasnogovornik Uprave za neizravno oporezivanje.
Drago Talijan, direktor EIB Internationala, kompanije koja je na čelu konzorcija za proces homologacije, kaže da sada sve ide bez većih problema te da od 326 vozila koja su ušla u taj proces, njih dva ili tri nije zadovoljilo pravilnike. Od početka 2011. na uvoz polovnih vozila iz zemalja članica Europske unije u BiH plaćaju carina šest posto i PDV 17 posto.
IMA JOŠ TOGA
EURO 3 standard nije dovoljan kako bi uvezli automobil u BiH
Uvoznici se moraju dobro informirati koja vozila ispunjavaju uvjete homologacije, inače će vozilo morati vratiti u inozemstvo