Koliko bi trebalo učenika izgubiti godinu u osnovnoj, a koliko u srednjoj školi, vjerojatno je pitanje na koje nitko ne može dati odgovore. Jedno je sigurno: cilj učitelja, učenika, roditelja te cijele društvene zajednice je škola bez ponavljača.
Od tisuću jedan pao
Podaci koje je obradio Zavod za školstvo Mostar pokazuju kako je na kraju drugog obrazovnog razdoblja u školskoj 2009./10. godini zasad u svih 27 osnovnih škola godinu izgubio svaki tisućiti učenik. Naime, od 12.979 učenika tri i više zaključenih nedovoljnih ocjena imalo je 14 učenika, odnosno 0,1 posto. Samo u tri osnovne škole učenicima je zaključeno 3 ili više negativnih ocjena. Podatak da ih još 425 ima zaključenu jednu ili dvije jedinice, daje mogućnost da godinu izgubi ukupno 3,5 posto učenika. No, dosadašnja iskustva pokazala su kako se na popravnom ne zaključuju jedinice. No, možda ove godine i ne bude tako!?
Često se čuje, posebice od srednjoškolskih profesora, da je u osnovnim školama prolaznost nerealno visoka. Je li visoka i ovogodišnja prosječna, koja na razini županije iznosi 4,18? Jedno je sigurno - ona će se nakon popravnih ispita povećati. -Mislim da je tome uzrok razredna nastava. Često ocjene iz vještina i vjeronauka znatno povećaju prosjek. Kada se ovi predmeti ne bi računali u prosjek, uspjeh bi bio realniji, rekla je Lidija Jerković, stručna savjetnica u Zavodu. Profesorica Jerković je naglasila kako u ovaj prosjek ne ulaze učenici prvog razreda te dio drugih razreda koji su se ranije opredijelili za devetogodišnje osnovno obrazovanje. Njihove ocjene su opisne, Kakva je prolaznost u srednjim školama?
71 učenik izgubio godinu
Za sada je sigurno da je 71 učenik izgubio godinu (1,4%), jer imaju zaključene tri ili više negativnih ocjena. No čak 1128 učenika moglo bi im se pridružiti, jer su upućeni na popravni ispit. -Već su obavljeni popravni ispiti u završnim razredima i nitko nije pao. Uspoređivao sam prolaznost na polugodištu i na kraju - i standardno, ona se bitno razlikuje. Vjerujem da se i učenici i profesori više angažiraju u drugom polugodištu te su i rezultati dosta bolji, rekao je Boris Krešić, stručni savjetnik u Zavodu. U svojim analizama Krešić je posebice istaknuo neke škole čiji se rezultati znatno razlikuju na kraju godine i polugodištu. -Upada u oko podatak da u jednoj školi sada prolazi tek nešto više od polovice učenika, a neke imaju postotak i preko 90 posto. Za pravu analizu treba izdvojiti gimnazije od strukovnih, posebice onih trogodišnjih, što bi analizu učinilo realnijom, rekao je profesor Krešić. Prosječna zaključna ocjena u srednjoj školi je 3,1, a ona će nakon popravnih ispita također biti popravljena.