Na sam pomen imena Kanader (od Canadair što je izvorni naziv tipa letjelice), prvo što većini ljudi padne na um je slika tih moćnih žuto - crvenih zrakoplova kako u niskom letu ispuštaju dragocjeni vodeni teret iz svoje utrobe na požarišta diljem sredozemlja. Koliko su oni korisni i koliko je suvremena protupožarna borba nepojmljiva bez njih govore slike iz cijelog svijeta, gdje su postali neizostavan element uspješne borbe protiv vatrenih stihija, koje iz godine u godinu, a posebice u ljetnom periodu odnose milijune hektara šuma i obradivih površina.
Nema efikasnijeg i učinkovitijeg načina da se stane u kraj žarištima od kombiniranja zemaljskog gašenja požarišta i njihova vodenog “bombardiranja” iz Kanadera. Prednost zračne protupožarne borbe je prije svega mogućnost gašenja nepristupačnih i teško dostupnih mjesta, izrazito visok stupanj pokretljivosti i idealan uvid u stanje na terenu. Pilot Kanadera iz zraka ima idealan pregled i uvid u situaciju na terenu. Može u povratku uočiti eventualna nova požarišta i relativno u krakom razdoblju djelovati tamo gdje je najpotrebnije. Također je važan tzv. Početni udar (Initial attack) za čiju je provedbu Kanader nezaobilazan u suvremenoj borbi protiv požara.
Razvoj i uporaba
Proizvođač popularnih Kanadera je kanadska tvrtka Bombardier, a prozvodnja je otpočela modelom CL 215 još davne 1963. Većina zemalja među kojima i tadašnja Jugoslavija prepoznale su prednosti koje ovaj tip zrakoplova donosi u protupožarnoj borbi. Jugoslavija je 1981. godine nabavila 4 zrakoplova CL-215, ali su ti zrakoplovi početkom rata preletjeli za Srbiju i od tada se ne zna ništa o tim zrakoplovima. Napomenimo da su ti Kanaderi mogli biti raspodijeljeni zemljama nasljednicama Jugoslavije i da svakako treba pokrenuti pitanje sudbine tih letjelica. Iz modela CL-215 razvio se 1987. godine, preteći trendove u razvoju turbopropelerskih motora, model CL-215T
Hrvatski Kanaderi
Republika Hrvatska je nedugo nakon stjecanja neovisnosti još 1993. godine na pravi način prepoznala opasnost od vatrenih stihija i izloženost vlastite obale i otoka ljetnim požarima koji su bijesnili u ljetnim mjesecima te iznajmljuje 2 zrakoplova koja nedugo potom i otkupila. Hrvatski CL 215 su bili specifični po tome što su to zacijelo bili jedini Kanaderi koji su korišteni u gašenju požarišta na ratom zahvaćenim područjima. Uporedo s tim tekla je obuka pilota i tehničkog osoblja kao idealna priprema za nabavku.
Pomoć susjedima
Trenutno HRZ (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) ima 6 Kanadera što predstavlja impozantnu flotu ako se ima u vidu teritorijalna veličina Republike Hrvatske i njezine obale s otocima koja predstavlja fokus najčešćeg djelovanja ove zračne flote protupožarne zračne konjice. Republika Hrvatska posjeduje kvalitetno obučene pilote i osoblje te prema ugovoru s Bombardierom radi na konstantnom održavanju i reparaciji tih zrakoplova budući da eksploatacija i pravilna uporaba tih zrakoplova iziskuje sredstva i stručno osoblje. Zrakoplovi HRZ-a nisu ograničeni na protupožarnu borbu samo u RH nego na poziv vlada susjednih zemalja gase požare u regiji pa i šire. I naša zemlja je više puta tražila asistenciju Kanadera iz Hrvatske te smo te moćne strojeve mogli vidjeti u akcijama gašenja požarišta diljem naše zemlje oko Konjica, Tomislavgrada i slično. S pravom se postavlja pitanje a imajući u vidu učestalost ljetnih požara koji nanose nenadoknadive gubitke agrarnom i šumarskom sektoru u BiH, zbog čega naša zemlja ne bi investirala u flotu od najmanje 2 zrakoplova tog tipa koji bi bili sasvim dovoljni da pokriju cjelokupnu sferu kriznih žarišta u Bosni i Hercegovini. Cijena jedne takve malene ali učinkovite flote od 2 CL-415 T bila bi oko 62 milijuna dolara zajedno s pripadajućom opremom i dijelovima. To jeste impozantna suma za državu poput BiH koja grca u problemima i financijskom deficitu na svakom koraku, ali daleko od toga da omjer uloženog i izgubljenog u požarima ne bi bio u najmanju ruku ekvivalentan. Sprečavanje požara i efikasna borba protiv njih spasila bi hektare i hektare šume i obradivih površina u našoj zemlji koje iz godine u godinu nestaju pod vatrenim stihijama na skoro cijeloj teritoriji zemlje u oba entiteta.Nadalje nabavka ovog tipa zrakoplova otvorila bi mogućnost angažmana tih letjelica na požarištima u regiji što bi znatno financijski opravdalo njihovu nabavu. Ovo je regija izuzetno izložena požarima i angažman u razdobljima kad u BiH ne bi bilo požara bio bi moguć od asistencije u RH pa sve do Grčke i susjednih zemalja kojima Kanaderi iz RH nerijetko stižu u pomoć.
Kupovinu Kanadera proračun bi itekako osjetio ali da li proračun osjeti i štete od požara i iznajmljivanja zrakoplova, ili da preformuliramo pitanje KOLIKO UISTINU KOŠTAJU KANADERI?