Kolumna

Grade se ceste nove koje u zastaru šalju neke dobre viceve!

Grade se ceste nove koje u zastaru šalju neke dobre viceve!
26.05.2023.
u 12:18
Kao autostopist koji je stopirao na cesti koja vodi u smjeru mora. Poveze ga jedan vozač automobila i upita ga: - Je li stalno putujete autostopom? - Jesam - odgovori autostopist. - A staju li ljudi? - znatiželjan je vozač. - Uvijek neka budala stane - odgovori mu
Pogledaj originalni članak

Prema informacijama mjerodavnih, od Sarajeva do Save moći će se autocestom koridorom Vc za tri godine, a do mora za pet godina. Trenutačno je aktivno čak devet gradilišta na kojima se radi novih 60-ak kilometara ove autoceste. Osim autoceste koridorom Vc grade se i druge prometnice te planiraju nove. Vizija prometnog razvoja južnog dijela BiH prepoznata je i u institucijama Europske unije pa se očekuju i sredstva fondova EU-a. Na novom popisu prometnica iza kojih će financijski stajati EU našla se i buduća brza cesta s četiri traka od Mostara, preko Širokog Brijega i Gruda do Imotskoga. U projektu su još i željeznička pruga na relaciji Čapljina - Trebinje - Nikšić - Podgorica. Prošle godine u BiH je izgrađeno 78 kilometara magistralnih i 16 km regionalnih cesta. EU nudi još grant sredstava za autoceste i vodovod u iznosu od 44 milijuna eura.

Brza cesta od Mostara do Imotskoga povezala bi autocestu koridorom Vc s autocestom A1, koja prolazi zaleđem Dalmacije. Ta cesta kroz zapadnu Hercegovinu imat će veliki značaj i za gospodarstvo zapadnohercegovačkih gradova i općina. Ceste nove u zastaru šalju neke dobre viceve. Kad se iz Bosne u Hercegovinu mogne autocestom koridorom Vc, neće vrijediti vic o hercegovačkom poduzetniku i njegovu odvjetniku. Naime, jedan je hercegovački poduzetnik pitao svoga odvjetnika smije li se upustiti u jednu rizičnu financijsku operaciju, a odvjetnik mu reče:

- Ma, ni slučajno, za takvo nešto ide se u KPD Zenica.

- Dobro Zenica, a koliko godina? - priupita poduzetnik.

- Ne znam koliko godina, ali vratit ćeš se koridorom Vc - objasni mu odvjetnik.

Od kolike su važnosti prometnice u svakom smislu, svjedoči Široki Brijeg. Kad je početkom 20. stoljeća sagrađena makadamska cesta na relaciji Mostar - Posušje preko rijeke Lištice, trgovci, ugostitelji i zanatlije počeli su s obje strane rijeke graditi objekte i tada počinje razvoj urbanog središta Širokog Brijega. Kad je prije 50-ak godina asfaltirana cesta Široki Brijeg - Posušje, oživljava naselje Trn, a trenutačno je Trnska cesta najduža širokobriješka ulica. Širokobriješka obilaznica, sagrađena 90-ih godina, pretvorila se u ulicu. Trnska cesta i obilaznica Široki su pretvorile u - "dugački"! Tek nakon Drugog svjetskog rata automobilom se moglo od ceste Široki Brijeg - Posušje u Grude. U vrijeme Kraljevine Jugoslavije automobilom se iz Širokog nije moglo preko Buhova u Čitluk i dalje u Ljubuški. Kad god mislimo o tomu, sjetimo se anegdote između fra Voje Mikulića i Kike Paradžika, širokobriješkog prijevoznika u to vrijeme. Njegov automobil stajao je u Širokom Brijegu okrenut u smjeru Mostara, a fra Vojo ga upita može li s njim u Mostar.

- Oprostite, velečasni, ja se taman spremam okrenuti auto, moram žurno u Imotski.

- Odlično, mogu li onda s tobom u Imotski? Meni je svejedno, u Mostar ili Imotski, ja moram u Ljubuški - objasni mu fra Vojo.

Cestama s četiri traka prometuje se brže i sigurnije. Tim cestama vozačima se neće događati kao Muji koji je pokušavao voziti lijevom stranom. Haso se zaposlio kao vozač u Engleskoj i nazove Muju te mu kaže da je i za njega našao dobro plaćeno mjesto vozača i doda:

- Ma, isti pos'o kao i u Bosni, razlika je samo u tome što se ovdje u Engleskoj vozi lijevom stranom.

- Ma, kakva Engleska, Haso! Ja neki dan prob'o voziti od Sarajeva do Tuzle lijevom stranom, jedva živu glavu izvuk'o - uzvrati Mujo.

Brza cesta s četiri traka od Mostara do Imotskoga bit će od velike važnosti u gospodarskom smislu u zapadnoj Hercegovini, a samim tim i u demografskom. Stoga valja požuriti s realizacijom tog zahtjevnog projekta. Valja naći domaće izvore financiranja, a dobro će doći i novac od EU-a. Nije dobro oslanjati se samo na pomoć sa strane. Kao autostopist koji je stopirao na cesti što vodi u smjeru mora. Poveze ga jedan vozač automobila i upita ga:

- Je li stalno putujete autostopom?

- Jesam - odgovori autostopist.

- A staju li ljudi? - znatiželjan je vozač.

- Uvijek neka budala stane - odgovori mu.

Mnogi stranci koji stignu u BiH začuđeni su činjenicom da se groznim bh. cestama vozikaju skupi automobili. Što nas podsjeti na razgovor (ne)ugodni između momka Hercegovca, vlasnika nove skupe limuzine, i djevojke koja je jako zalupila vratima. Ero je upita:

- Djevojko, imaš li ti doma frižider?

- Imam, naravno, zašto pitaš? - čudi se djevojka.

- Vježbaj malo - predloži joj vlasnik skupe limuzine.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.