Kolumna

Nekad bilo: sedam nota – sto divota! Sad se zbilo: sedam nota – sto grozota!

Nekad bilo: sedam nota – sto divota! Sad se zbilo: sedam nota – sto grozota!
10.03.2023.
u 15:56
U turbofolk hitovima bogati mačo-tipovi iz krimmiljea u skupim odijelima i automobilima su "lirski" subjekt, a žene se prikazuju kao seksualni objekt
Pogledaj originalni članak

Uskovitlala se medijska prašina oko zabrane održavanja jednog koncerta u dvama javnim prostorima kojima upravljaju gradske vlasti dvaju gradova u Hrvatskoj, pa samim time odlučuju o tome tko može održavati programe u njima. Sve je dospjelo i do suda. A još više do raznih sudova kulturne javnosti, muzikologa, sociologa, analitičara svih vrsta.

U pulskoj Areni na ljeto će nastupiti Eros Ramazzotti i Robbie Williams, pa oni koji upravljaju gradom misle da nije dobro to da gradski javni prostor "zagađuju" nekakvi "narodnjaci" s istoka, turbofolkeri, cajke i slični. Iako je Duško Kuliš Splićanin, Hrvat podrijetlom iz Bosne, a mnogi glazbeno potkovani Anu Bekutu, koja s Kebom ima jedan sladunjavi duet, ne svrstavaju u cajke. S pulskim gradonačelnikom solidarizirao se i osječki, pa zvijezde narodnjačke pjesme, turbofolka, balkanskog trap-folka u Puli i Osijeku mogu nastupati samo u privatnim prostorima. A dobili su veliku reklamu, jer je i negativna reklama – reklama. A zabranjeno voće je najslađe!

Jedan dio javnosti podržava odluke dvojice gradonačelnika, a drugi dio ih proziva i optužuje za nacionalizam. Zanimljivo je to da su ovi potonji odobravali zabranu Thompsonova nastupa u pulskoj Areni. Kad je o prostorima za nastupe riječ, valja se prisjetiti razgovora (ne)ugodnog između Hercegovca, organizatora koncerata, i izvođača narodnjačke glazbe.

- Koja je cijena vašeg nastupa? – upita Hercegovac.

- O kolikom se prostoru radi? – priupita izvođač.

- Što te briga koliki je prostor, ta nećeš krečit' – uzvratio je Ero s ovoga svijeta.

"Novokomponovana" narodna glazba imala je pravo građanstva u bivšoj državi, prolazila je i kod urednika u Jugotonu i na državnoj televiziji. Posebno popularne bile su pjesme na koje je tadašnja komisija za šund udarila velik porez. Uglavnom se radi o pjesmuljcima koji su sladunjava mješavina starih narodnih i starogradskih pjesama, sevdaha te grčkog, turskog i romskog melosa. Zanimljivo je to da je Let 3 oduševio s rock-obradom pjesme "Dođi da ostarimo zajedno" Šabana Šaulića. Još je zanimljivije to da je Toma Zdravković dobio status balkanskog Boba Dylana te je o njemu snimljen dugometražni igrani film ("Toma" redatelja Dragana Bjelogrlića)! A kultni beogradski Bitef teatar žari i pali s hit-predstavom "Lepa Brena Project"!

I ne lezi, vraže, na scenu stupa taj turbofolk kojemu je ime dao Rambo Amadeus. Riječ je o "skladbama", glazbenim "navlakušama" s bizarnim, neukusnim, ponekad i vulgarnim tekstovima. U turbofolk hitovima bogati mačo-tipovi iz krimmiljea u skupim odijelima i automobilima su "lirski" subjekt, a žene se prikazuju kao seksualni objekt. Glazbeni alkemičari šund i kič su stopili u zlato, izvođačice turbofolka koje su "odjevene" u prozirne krpice s pjesmuljcima koje pobuđuju niske strasti dobivaju zlatne ploče i milijunske preglede na YouTubeu.

Goran Bregović jednom je izjavio da je turbofolk jedno vrijeme imao najkvalitetniju produkciju u Europi! Ne znamo što sada o turbofolku misli taj glazbenik svjetske reputacije. No, "klasični" turbofolk u Srbiji i BiH dobio je više nego ozbiljnu konkurenciju u balkanskoj inačici američkog trapa. Riječ je o balkanskom trap-folku koji je mnogo toga neukusnog i vulgarnog posudio od turbofolka, a dodao mu trap aranžmane s bubnjevima, klavijaturama i udaraljkama. Što je kod publike prošlo nevjerojatno - neki hitovi Jale Brata, Raste ili Bake Praseta imaju i više od deset milijuna pregleda na YouTubeu.

Ako postoji ozbiljna glazba, "logično" je da postoji i neozbiljna. Davno je kazano "sedam nota – sto divota!" No, tko je tada mogao pomisliti da sedam nota može poslužiti za sto grozota?! I što sada? Valja očekivati neki glazbeni "bum" iz Hrvatske, kao što se pojavio novi val 70-ih i 80-ih ili hrvatska dance-scena 90-ih. I u Srbiji i u BiH zbijaju šale na račun zvijezda narodnjačke glazbe, turbofolka i cajki općenito. Tako u vicu Chuck Norris nazove Mitra Mirića i pita ga:

- Kako to misliš da vam ne može nitko ništa?!

Srbijanska sportska zvijezda slavila je pobjedu u jednom hotelu u kojem je nastupio narodnjački orkestar. Zamoli pjevača da otpjeva pjesmu "Dotak'o sam dno života" Tome Zdravkovića!

- Ma, bre, gde nađe baš najskuplju – uzvrati pjevač.

Mujo se kasno vratio doma, a Fata ga dočeka s oklagijom u ruci:

- Zakuni se da više nećeš ići na cajke!

- Kunem ti se životom i ranjenom dušom svom – "kune" se Mujo.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.