Veličanstvenim koncertom Simfonijski orkestar Mostar otvorio novu koncertnu sezonu

Simfonijski orkestar Mostar u oku pozorna promatrača: Volimo izazove!

Simfonijski orkestar Mostar u oku pozorna promatrača: Volimo izazove!
21.10.2022.
u 13:54
”Napredak Simfonijskog orkestra Mostar u razdoblju od posljednjih desetak godina primjetan je čak i prosječnoj, odnosno glazbeno neobrazovanoj publici”, kaže mr. art. Katja Krolo-Šarac, izv. prof.
Pogledaj originalni članak

Novu koncertnu sezonu 2022./2023. Simfonijski orkestar Mostar otvorio je 9. listopada 2022. u Hrvatskome domu “Herceg Stjepan Kosača” maestralno odsviranim koncertom naslovljenim kao “Večer Edvarda Griega”. Iz razgovora s ravnateljicom Orkestra Snježanom Zovko saznali smo da su djela velikog norveškog skladatelja u izvedbi mostarskih simfoničara posljednji put izvedena koncem 80-ih godina prošlog stoljeća. Oduševljenje publike, slobodno bi se moglo kazati vrlo istančanog ukusa, nije se dalo skriti pa smo nekolicinu posjetitelja zamolili za komentar poslije održanog koncerta, kao i nekoliko nasumice odabranih glazbenika koji su tu večer učinili posebnom, ponajviše sebi samima - sviranjem u Orkestru, piše Večernji list BiH.

Ozbiljan pristup

Simfonijski orkestar Mostar angažirao je za koncert velik broj glazbenika iz brojnih mjesta BiH (Mostar, Trebižat, Ljubuški, Široki Brijeg, Posušje, Grude, Sarajevo, Banja Luka) i Republike Hrvatske (Split, Zagreb), no na pozornici su svirali tako skladno poput dobro uigrane prve postave nekog renomiranog nogometnog kluba Bundeslige.

”Napredak Simfonijskog orkestra Mostar u razdoblju od posljednjih desetak godina primjetan je čak i prosječnoj, odnosno glazbeno neobrazovanoj publici”, kazala nam je mr. art. Katja Krolo-Šarac, izv. prof. Studija glazbene umjetnosti Sveučilišta u Mostaru, dodavši: “Unatoč velikom broju vanjskih suradnika, Simfonijski orkestar Mostar (SOM) tehnički je i muzički postao vrlo skladan orkestar, homogena zvuka, ritmički i dinamički ujednačen, dorastao sviranju raznolikog programa: od popularnog revijalnog programa do velikih klasičnih djela. Tako su zadovoljene potrebe i ukusi širokog broja publike, od onih najmanjih pa sve do glazbeno obrazovane publike. Iz kulturno-umjetničkih projekata uočljivo je da za soliste i dirigente nastoje što češće animirati domaće glazbenike, bilo da su rodom iz BiH ili da su stranci koji djeluju u našoj zemlji, što je hvalevrijedan potez za stvaranje kritične mase kvalitetnih i produktivnih domaćih umjetnika. Osim profesionalnog pristupa ovim spomenutim glazbenim čimbenicima, uočljiv je također ozbiljan pristup tehničkim i organizacijskim dijelovima koncerata: izrada estetski ukusno dizajniranih autorskih plakata, uređenost scenskog prostora obogaćenog cvjetnim aranžmanima i privlačnom rasvjetom, angažman profesionalnog ozvučenja te vješto biranih voditelja programa. Uz spomenute kvalitete, ansambla te entuzijazam stalnih zaposlenika nesporna je činjenica da je SOM već sada postao poželjan suradnik sve većeg broja poznatih glazbenika iz svijeta glazbene umjetnosti.”

Svoj umjetnički doživljaj zvijezda večeri: solistice na klaviru Lene Lukić, rođene 1992. u Novom Sadu, kao i maestra Slavena Kulenovića, jednog od vodećih dirigenata u Sloveniji, prenio nam je Tomislav Sušac, prvi kornist SOM-a: “Zahtijevan i izazovan program kao da je izabran za istinske zaljubljenike u klasičnu glazbu, a ovakav je tematski koncert hrabro postavila direkcija Orkestra na velikoj pozornici dvorane koja vapi za publikom i moćnim zvukom simfonijskog orkestra. Griegov Koncert za klavir u a-molu, izveden gotovo u jednom dahu, bio je prožet željom solistice da odgovori tehničkim i emocionalnim zahtjevima partiture u čemu je uglavnom i uspjela. Njezin osjećaj za liriku i estetiku dominirao je izvedbom. Ipak, nedostajalo je malo tempa, hrabrosti i prodornosti kako bi klavir povukao vidno raspoložen i potentan orkestar što je znalački uspio izbalansirati sjajan dirigent koji je u svim segmentima izvedbe izvukao maksimalni izvođački potencijal, kako solista u orkestru, tako i samog orkestra. Nesumnjivo je da je upravo dirigent bio glavna zvijezda večeri. Sjajnom dirigentskom tehnikom suvereno je vodio tonsku građu djela s velikom energijom i strašću koju je prenio na izvođače i doveo ih do možda najvećeg umjetničkog dosega ikada. Iz jasnoće i preciznih formulacija tumačenja klavirskog koncerta razvidno je da djelo maestro Kulenović razumije i iz aspekta pijanista, što ga i čini velikim dirigentom koji svoje zamisli umije prenijeti na glazbenike u maniri najvećih majstora ovoga zanata.

Svirajući suitu “Peer Gynt”, SOM je zazvučao kao da je neki ansambl s najboljih svjetskih pozornica premda je bilo manjih nedorečenosti u intonaciji i tutti forte dijelovima. Naime, puhački dio Orkestra bio je sačinjen od mahom mlađih, manje iskusnih glazbenika koji su, inspirirani izvrsnim maestrom, u izvedbu suite uložili svu svoju snagu i umijeće. Izdvojio bih dionice solista puhača koje su izvedene na zavidnoj razini, a gudački korpus nadmašio je samoga sebe u “Ases Tod”, drugom stavku suite.”

S obzirom na činjenicu da je osobno angažiran u najvećem broju održanih koncerata SOM-a, zamolili smo g. Sušca za cjelokupni dojam o radu Orkestra: “Svojom programskom orijentacijom Orkestar gaji istinske umjetničke vrijednosti uporno podižući letvicu glazbenog izvođenja stvarajući svoju publiku koje ni na ovom koncertu nije nedostajalo – što je hvalevrijedna činjenica. Ovaj je koncert pravac kojim Orkestar mora ići kako bi sebe profilirao u vrhunski izvođački ansambl. Ostaje nam nada da će ovakve koncerte prepoznati šira publika, osobito gradski oci i oni koji se skrbe o kulturi, jer je Simfonijski orkestar Mostar svjetonazorski i civilizacijski doseg koji govori o svima nama.”

Dugogodišnji suradnik Orkestra kako u svojstvu dirigenta tako i u ulozi aranžera ponajvećih pop i rock hitova domaće i strane produkcije Damir Bunoza raspoloženo nam je prenio svoj doživljaj koncerta: “Koncert na visokoj razini. Odabir programa zanimljiv i popularan u klasičnoj glazbi. Prvi dio koncerta s pijanisticom Lenom Lukić ocijenio bih izvrsnim. Primijetila se iznimna suradnja s maestrom Kulenovićem koji je solisticu pratio uz izraženu dinamiku, emociju i ritmičku preciznost. U drugom dijelu koncerta izvedba popularne suite “Peer Gynt” podigla je publiku na noge te se tražio bis – posve opravdano!”

Aleksandar Dragojević, prof. solo pjevanja u Muzičkoj školi I. i II. st. u Mostaru, nije krio oduševljenje odslušanim koncertom: “Predivan koncert. Cijela večer bila je obojena najljepšim nijansama Griegove glazbe koju su izvođači predvođeni veličanstvenim maestrom Kulenovićem oslikavali iz fraze u frazu, dok je nastup solistice na klaviru, mlade pijanistice Lene Lukić, ostavio dojam duboko proživljenog djela kroz zreo i visoko nadahnut glazbeni izražaj. Od prvog takta solistica je uspjela stvoriti jaku povezanost s publikom koja je ovu simbiozu kompletnog izvođačkog korpusa pratila tijekom cijele večeri u jednom dahu postajući i sama njezinim dijelom. Večerašnjim koncertom SOM je postavio visoke standarde, kao i velika očekivanja od strane vjernih pratitelja njihova rada, za buduće izvedbe, kojima se sa sigurnošću svi mi unaprijed radujemo.”

Svoja zapažanja o koncertu i općenito o Orkestru podijelilo je s nama i dvoje stalnih suradnika SOM-a:

Milica Milovanović, violistica iz Banje Luke: “Promatrati i komentirati koncert kao njegov sudionik u startu je osuđeno na skup nedorečenih i krnjih fraza, jer kako pričati o nečemu što ti je u jednom neponovljivom trenutku dalo osjećaj da svijet stoji i egzistira jedino tu i tada: u Kosači, 9. listopada 2022. Večer je obećavala već s prvim taktom klavirskog koncerta u kojem je tremolo timpana razigrao srca svih nas koji smo tu večer dijelili zadovoljstvo sviranja jednih s drugima. Solistica na klaviru dostojanstveno je prenijela publici svoju toplu zamisao Griegovih nota. U svojoj punoći zajedništva s Orkestrom znakovito je pomognuta vrhunski precizno vođenom palicom maestra Kulenovića. Na vihoru tog doživljaja klavirskog koncerta uplivali smo u suitu upotpunivši sliku moći orkestarskog sviranja. Od jutarnjeg osjećaja (“Morgenstimmung”) preko drugog stavka (“Ases Tod”, Azina smrt, prim. prev.) kojeg nam je maestro maestralno približio jednom rečenicom: ‘U pitanju je smrt koja je kolektivna, ali i duboko osobna!’ pa sve do siline koju donosi posljednji stavak (“In der Halle des Bergkönigs”, U dvorani gorskog kralja, prim. prev.) potrošili smo svoje emocionalne resurse s nimalo žaljenja za bilo čim. Eto, baš takav trud je mostarska publika prepoznala nagradivši nas dugotrajnim pljeskom. Hvala im na tome!”

Fahrudin Strojil, kontrabasist iz Sarajeva: “Simfonijski orkestar Mostar iz koncerta u koncert podiže letvicu na umjetničko-izvođačkoj razini. Koncert “Večer Edvarda Griega” pod palicom maestra Kulenovića pokazao nam je da je Orkestar spreman da se suoči s ozbiljnim programima.”

Prirodno i razumljivo je bilo upitati jedinog zaposlenika Orkestra koji, doduše, nije osobno sudjelovao u samoj izvedbi koncerta na pozornici, no zato je itekako svojim “backstage” radom pridonio veličanstvenosti cjelokupnog projekta. “Čast je biti dijelom organizacije ovakvih događaja koji oplemenjuju i raduju kako posjetitelje tako i izvođače. Ravnateljica ima nepresušnu inspiraciju za nove zanimljive projekte već godinama. Stoga u arhivi imamo vrijednu lepezu najrazličitijih žanrova i stilskih razdoblja. Ovu smo sezonu započeli zahtjevnim djelima iz romantizma, ali se naš Orkestar, uz svoje gotovo stalne suradnike, pokazao doraslim izazovima norveškog majstora Griega”, kazala nam je Lucija Zovko nagovijestivši kako su za sve svoje vjerne pratitelje, kao i za one koji će to tek postati, mostarski simfoničari pripremili vrlo bogatu sezonu.

Koncertu je nazočila i jedna od zasigurno vjernih pratiteljica Orkestra književnica Anita Martinac: “Promatrajući političko-gospodarske prilike, razvoj, nedostatak programa za djecu, mlade i talente, kao i općenito prilike i odnos prema kulturi, svakom umjetniku u BiH, mogao bi se oteti duboki uzdah. No, ne zaboravimo da se u teškim vremenima upravo umjetnost razvija nadnaravnom snagom i niče iz suhe zemlje ili betonske ploče. Entuzijasti stvaraju u svim uvjetima. Takav primjer je i Simfonijski orkestar Mostar kojeg se ne bi postidio bilo koji velegrad, da naglasim: s puno većim proračunom! Prateći njihove redovite programe uviđam kako stalno podižu letvicu. Prave mostove među glazbenicima, ali i putokaz široj publici koju odgajaju u Mostaru. Slušajući ih s uživanjem svaki put me obuzme ponos. Da, to je u našem gradu...”

Divna priča

Iskrene dojmove uspjeli smo izmamiti i od jedne liječnice: “Koncert je bio sjajan. Rajski zvuci će me zasigurno dugo pratiti”, uzbuđeno nam je priopćila dr. Jadranka Knežević zahvalivši, rekli bismo, uime svih nazočnih, organizatorima koncerta na prelijepoj večeri.

Za kraj ove uspješne priče o Simfonijskom orkestru Mostar izdvojili smo dojmove naše sugrađanke, jedne od vjernih pratiteljica našega orkestra, a kako doznajemo iz dobro obaviještenih izvora, nerijetko i velike suradnice u organizaciji: “Divna glazbena priča, vrhunski organizirana, a vjerujem da će otvoriti jedno novo poglavlje u životu klasične glazbe u Mostaru. Glazbenici su pokazali bogato iskustvo i umijeće dostojno svjetala svjetskih pozornica. Osjećala se istinska radost ljudi zaljubljenih u note, a ne u VI. red! Savršeno, profesionalno! Oni koji su nazočili zasigurno svjedoče raskoši talenata kroz koje glazba progovara, a i dalje će, uz dobri duh našeg grada. Pretpostavljam da znate na koga mislim”, zagonetno se osmjehnula Lela Arapović.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.