Novoizabrani predsjednik mostarskoga Gradskog odbora HDZ-a BiH Slađan Bevanda nije imao puno vremena za snimanje stanja. Kriza u radu Gradskog vijeća, zapušten grad... natjerali su ga da zasuče rukave. U svom prvom intervjuu, nakon što je izabran za predsjednika najvećeg HDZ-ova općinskog odbora, Bevanda navodi kako sve ono što se radi neće imati smisla ostane li u gradu na Neretvi trenutačna gospodarska slika.
No što se može učiniti s gradske razine za pokretanje proizvodnje i stvaranje nove vrijednosti?
Mislim da se previše energije u gradu gubi na manje važne stvari, a ono što je pokretač svega, gospodarstvo, ne dobiva tretman koji zaslužuje. Gospodarska slika grada se ne može zasnivati isključivo na trgovini i ugostiteljstvu. Veoma je malo proizvodnih poduzeća koja stvaraju novu vrijednost, poduzeća koja izvoze i donose svježi novac u grad. No nažalost, to nije specifičnost samo Mostara. Pri Gradskom odboru HDZ BiH Mostar smo osnovali odbor koji će se baviti gospodarstvom. Ponudit ćemo određena rješenja. Mislim da moramo ići u otvaranje poduzetničkih zona. Moramo stvoriti poduzetničko ozračje i osigurati infrastrukturu. Grad mora dati određene povlastice onima koji žele ulagati u proizvodnju i gospodarstvo općenito. Osim privlačenja novih investicija, moramo sve učiniti da oni koji sada posluju u Mostaru ne odu nekamo drugo.
Što kazati turistima koji dođu u Mostar, a koji se istodobno dive ljepoti grada i zaprepašćuju prljavštinom i zapuštenim gradom. Kako objasniti mostarsku sramotu?
Više je razloga za takvo stanje. Prije svega rat je učinio svoje. No nema opravdanja. Mostar može i hoće bolje od ovoga što sada imamo.
A mostarski Statut? Mnogi se neuko za zapuštenost grada izvlače na taj način?
Statut Grada Mostara je nakaradan, ali ne može biti baš kriv za prljavu ulicu ili neuredno raslinje. Činjenica je da se u Mostaru iz godine u godinu izdvaja manje sredstava za komunalnu djelatnost i da je novac ograničavajući faktor. Međutim, uz bolju organizaciju i malo više truda, i to se da nadomjestiti.
Kako spasiti institucije kulture, znanosti i javnih medija u Mostaru od propasti koja ih je zadesila? Ne tako davno Mostar se dičio da je stolni grad, ali evo danas nema niti jedne institucije koja bi to potvrdila!
Nacionalne institucije kulture, obrazovanje, sveučilište i javni mediji određuju jedan narod. Mi smo kao narod na tom polju propustili učiniti mnogo toga, ali mislim da sazrijeva svijest da je neophodno izboriti se za naše kulturne institucije i javne medije, uvažavajući ostale. Sam grad tu ne može učiniti mnogo, ali može više. Grad je primjerice napravio sporazum sa županijom o financiranju HNK Mostar, međutim, koliko znam, grad je svoj dio uglavnom ispoštovao, a županija ne. Bez viših razina taj problem se ne može riješiti. U proračunu Mostara postoji debalans u sredstvima namijenjenim za kulturu na štetu hrvatskog naroda nastao iznošenjem osnivačkih prava HRT Mostar iz Grada. No nastojimo taj debalans anulirati te koliko je to moguće financirati institucije od vitalnoga nacionalnog interesa.
Zašto SDA optužuje mostarski HDZ i gradonačelnika Ljubu Bešlića da koče razvoj istočnoga dijela grada?
Nismo do sada odgovarali na te optužbe. No to je zaista eskaliralo i poprima obilježja političkog i medijskog pritiska. Evo prvi put to činim. Optužbe dakako ne stoje i energično ih odbacujemo. Prava istina je da su se na dnevnom redu sjednice Gradskoga vijeća našla dva regulacijska plana, Sjeverni logor i Centar II. Hrvatski vijećnici nisu podržali regulacijski plan Sjeverni logor jer smo našli niz neregularnosti, niz proceduralnih pogreški i nepoštivanje zakona i struke, što smo sve argumentirali na sjednici. Bošnjački vijećnici nisu podržali regulacijski plan Centar II, dakle plan područja koje je uglavnom izgrađeno i ta činjenica sve govori.
Ali što je sporno?
Prostor Sjevernog logora nije tretiran prostornim planom grada Mostara iz 1990. godine koji je još važeći. Za jedan tako veliki prostor potrebno je izraditi opsežne studije, gospodarske, demografske, socijalne, prometne i ostale kao bi se vidjelo je li moguća njegova provedba. Preskočilo se puno toga. HDZ je stava da žurno, poštujući zakonske procedure, treba izraditi regulacijske planove za sva gradska područja i usvojiti ih što prije, u paketu. Zašto to ne bi moglo biti u sljedećih nekoliko mjeseci ako se svi maksimalno angažiraju?!
Je li onda riječ o SDA-ovu spinu i dizanju tenzija jer bliže nam se lokalni izbori?
Radi se o klasičnoj zamjeni teza i pritisku. Pokušava se HDZ i gradonačelnika Ljubu Bešlića prikazati kao one koji opstruiraju, a s druge strane se pokušava nešto progurati ispod žita i mimo zakona. Očito je da neki započinju predizbornu kampanju. Ona se može graditi na bazi konfrontiranja, a može i proaktivno, na bazi suradnje, dogovaranja i rješavanja problema. Mi smo za ovaj drugi pristup.
Koliko ste zadovoljni radom mostarskoga gradonačelnika Ljube Bešlića s obzirom da je član Gradskoga odbora HDZ-a?
On je bio naš kandidat i ima našu potporu. Međutim, smatram da nitko ne smije imati bianco potporu, i da se stalno moramo dokazivati. Vrlo često se neke stvari za koje nije odgovoran pripišu gradonačelniku, a što je u nadležnosti Gradskoga vijeća.
Očekujete li i nakon ovih izbora da Hrvat bude gradonačelnik Mostara?
U to uopće ne sumnjam. HDZ BiH je zasigurno najjača i najorganiziranija politička stranka u Mostaru. U posljednje vrijeme naročito raduje i obećava angažman Mladeži i Zajednice žena. Svi zajedno, uz iskustvo i mudrost starijih članova, možemo napraviti mnogo.
Spomenuli ste konfrontiranje s bošnjačkim političarima. Možda je moje pitanje naivno, no možemo li tu priču u Mostaru završiti i raditi na boljem gradu?
To je ono što želi HDZ BiH. Razgovori nemaju alternativu. Nakon svih sukoba se sjedne i dogovara, pa je bolje i ne počinjati ih. Mi želimo bolji grad dostojan svakog njegova stanovnika. Želimo europski Mostar.
Ima li u takvom Mostaru spasa za javna poduzeća koja se nalaze u milijunskim dugovima?
Puno je čimbenika koji su doveli do toga. Jedan od njih je i ljudski. Sve se može puno bolje, više raditi i bolje se odnositi prema toj imovini. No nažalost tu ima i političkih utjecaja. Primjerice, JP Komunalno osnovano je 2006. god. odlukom Gradskoga vijeća, a pod pritiskom OHR-a i nikada nije zaživjelo u punom kapacitetu. No od njegova osnivanja do danas promijenjene su okolnosti. HDZ BiH nije protiv uspostave jedinstvenog komunalnog poduzeća, ali je za to da se ustroji zdravo poduzeće, a ne bolesnik koji će brzo završiti kao poduzeća koja su bila prije njega. Ono se treba zasnivati i na osnovama pariteta. Ne možemo dopustiti da cijela vertikala komunale, od načelnika Odjela za gospodarstvo u čijoj je nadležnosti i komunalna djelatnost, preko prikupljanja i odvoženja otpada pa do deponiranja bude u rukama Bošnjaka.
Hoće li Mostar u financijskom smislu preživjeti kuvajtski kredit i dugove koje su napravile nekadašnje tri općine s bošnjačkom većinom?
Nekada su visokopozicionirani predstavnici OHR-a obećavali da grad Mostar neće vraćati taj kredit nego neke druge razine. No od tog obećanja nema ništa. Mostar teško može vratiti kuvajtski kredit. On je skoro pola mostarskog proračuna. S druge strane, potrošen je isključivo na većinskim bošnjačkim područjima i trebaju ga vratiti neke druge razine. Mostar ne može biti talac takvih stvari.
Ima li izgleda za suštinskom promjenom mostarskog Statuta nakon odluke Ustavnoga suda u kojoj je došlo do kozmetičkih promjena?
Mostar mora dobiti statut kao ostale jedinice lokalne samouprave u BiH. Odlukom Ustavnog suda određeni dijelovi Statuta su proglašeni neustavnim i dobro je da je došlo do određenih pomaka. No tom odlukom Statut još ni izbliza nije izjednačen sa statutima u ostalim jedinicama lokalne samouprave. On je zaista mini luđačka košulja za Mostar i on ograničava njegov razvoj. Grad neće biti normalan dok se Statut ne promijeni. Na tome ćemo inzistirati i od toga nećemo odustati.
Mislite li da kod bošnjačkih stranaka možete naći partnere za tu priču ili će morati reagirati Valentin Inzko?
Što se tiče bošnjačkih stranaka, realno govoreći, danas ne, no vrijeme čini svoje pa ćemo vidjeti. A glede Valentina Inzka i OHR-a, očekujemo da oni nakon izmjene Izbornog zakona u Parlamentu BiH, po odluci Ustavnog suda te izmjene nametnu i u Statutu Mostara.
Ako do izmjene ne dođe, hoćete li barem tu priču povezati sa stanjem u Travniku s obzirom na ustavnu obvezu jednakoga ustroja ta dva grada?
Travnik i Mostar bi trebali biti u istoj poziciji. Travnik je danas nešto posve drugo. No ta priča bi se trebala povezati. Ili mostarski Statut primijeniti u ostalim dijelovima BiH, ili u Mostaru uvesti statut kakav imaju ostale jedinice lokalne samouprave.
Hoće li u Mostaru za godinu dana uopće biti održani izbori s obzirom na tvrdnje pravnih stručnjaka da će to biti nemoguće ako se ne provede odluka Ustavnoga suda?
Nisam pravni ekspert, ali mislim da će se izbori održati na ovaj ili onaj način. Bit je odluke da Parlament BiH treba promijeniti Izborni zakon vezan uz Mostar, kao i Gradsko vijeće, i to u određenom roku. To će biti vrlo teško bez reagiranja OHR-a.
Intervju
Mostaru novi statut
Ili pak u Travniku i ostalim jedinicama, gradovima treba uvesti mostarski model