Hrvatska vojna industrija uz potporu institucija krenula je u ofenzivu na zemlje Kaspijskog bazena. U manje od mjesec dana vodeće tvrtke industrije poput Đure Đakovića Specijalna vozila, Opteka, HS Produkta, Šestan Buscha te DOK-inga posjetile su ili kontaktirale s ministarstvima obrane Azerbajdžana i Kazahstana.
I dok je posjet Kazahstanu organiziran preko Hrvatske gospodarske komore, a riječ je o odlasku na sajam, odlazak gospodarskog izaslanstva u Azerbajdžan intrigantan je zbog nekoliko razloga. S jedne strane Zdravko Pavelić, direktor Opteka, tvrdi da je riječ o uobičajenom pokušaju otvaranja novih tržišta, dok direktori drugih tvrtki skrivaju o čemu su razgovarali i ne žele otkrivati detalje.
Imućno tržište
– Dobili smo direktivu iz državnog vrha da je to tema o kojoj se ne smije govoriti – rekao je izvor iz jedne od tvrtki koja je sudjelovala na pregovorima, a osnovna joj je djelatnost proizvodnja vojne opreme. Špekulira se da je i Hrvoje Petrač bio dio tima koji je putovao u glavni grad Azerbajdžana, ali Pavelić tvrdi da su na put išli isključivo tehnički direktori tvrtki iz sektora te da Petrača nije vidio.
– Pokušali smo se nametnuti na tome bogatom tržištu. S obzirom na to da se žele udaljiti od spona s bivšim Sovjetskim Savezom, postoji prostor za suradnju – rekao je Pavelić, koji vodi tvrtku poznatu po izradi vojnih odora i obuće.
Iako zabrana iznošenja detalja o posjetu Ministarstvu obrane jedne zemlje izaziva interes, riječ je o tajnosti pregovora uobičajenom pri nabavi osjetljivih proizvoda, u koje se svrstavaju vojna oprema i naoružanje. Izvoz obrambene industrije kreće se od 100 do 130 milijuna dolara na godinu. Osim lani, kada je zabilježena stagnacija izvoza, trend pokazuje stalni rast prodaje na inozemna tržišta, a potpora institucija u tom sektoru uvjet je za uspjeh. Prema iskustvu Ivice Nekića, direktora Agencije Alan, hrvatska obrambena industrija ima nekoliko kvalitetnih proizvoda.
Energetski sektor
– Imamo pet-šest kvalitetnih i prepoznatljivih proizvoda i na tržištima koja pitaju za kvalitetu prije nego za cijenu možemo imati uspjeha – kazao je Nekić. Azerbajdžan je zanimljiv prvenstveno zbog njegove uloge u energetskom sektoru. Kroz zemlju prolaze važni plinovodi, a bogatstvo joj se temelji na eksploataciji energenata, posebice prirodnog plina.
Kazahstan je jedno od takvih tržišta, pa je sudjelovanje na sajmu Kadex 2012. prošli tjedan za tvrtke Varteks i Đuro Đaković Specijalna vozila bila dobra prilika za nove poslove. Sudionici tvrde da je Varteks potaknuo velik interes, a pozornost je privukla i obuća iz Opteka. Ipak, za zaključak o uspjehu treba pričekati prve narudžbe.
Preuzeto sa www.vecernji.hr