Ima jedno mjesto u BiH u kojem građani barem na sat-dva-tri ovisno o vožnji i udaljenosti, mogu pobjeći od tužne svakodnevice. prljavih ulica, kvartova i još prljavije političke kampanje, i sebi umisliti da se nalaze na nekom egzotičnom putovanju po dobro uštimanom Japanu, socijalno osjetljivoj Švedskoj, ili ekonomski superiornoj Njemačkoj.
Putovanje kao u EU
Za takav “eskapizam” dovoljno je nekoliko desetaka maraka, ovisno o relaciji, najbliži željeznički kolodvor i naravno slobodno mjesto. Dok sjedite u nekom mirišljavom ergonomski visokokvalitetnom sjedištu, nećete moći vjerovati da putujete državom u kojoj ništa ne funkcionira, sve dok vas s izraženim bosanskim, ili hercegovačkim naglaskom ne trgne kondukter koji odjeven u finu plavu odoru traži kartu. Nije to onaj čovjek iz daleke prošlosti, koji umazanog plavog radničkog odijela, oznojenih pazuha buši karte “klamaricom”, već uglađeni strpljivi gospodin koji vas gotovo iritirajućom ljubaznošću pozdravlja i otpozdravlja. Smrdljive kupee, u kojima se smrad ljudskog znoja, miješa s mirisima masne pite i piletine u čijim zalogajima uživaju vaši “šutljivi” suputnici od jučer su zamijenjeni klimatiziranim mirišljavim vagonima čija su sjedišta ovisno o razredu presvučena finom kožom, ili visokokvalitetnim platnom. Kad fino namjestite svoje plaćeno sjedište i ugodno utonete u neku diskretnu atmosferu, zadivljeni onim što vidite i ne želite narušavati ni ostatak putnika u vagonu, iznad vaše glave možete uživati gledajući na LCD- televizoru neki zabavni sadržaj. Ako želite noge protegnuti do “vagon-biffea” i tamo se osvježiti uz neko piće, kavu, ili jelo bit ćete ugodno iznenađeni raznolikošću ponude, fino sređenom interijeru i ljubaznošću posluge.
Radost unatoč gubitcima
Umjesto toplih sokova, piva, bljutavog sendviča od jedne vrste salame i sira, kojeg vam nezainteresirani konobar služi u pohabanim čašama i tanjurima, možete uživati u fino rashlađenim napitcima, velikom izboru sendviča, peciva i ostalih jela koje vam serviraju ljubazni konobari. Sve ovo je od jučer dostupno u prvom talgo-vlaku proizvedenom u zagrebačkoj tvornici “Končar” kojeg su u promet nakon brojnih peripetija pustile Željeznice FBiH. Jučer je još ugodnije bilo putovati u suvremenom vagonu, okružen lijepim hostesama, i odjevenom gospodom iz Željeznica FBiH, ne krijući sreću otvorenjem ovakve linije, iako im je tvrtka opterećana milijunskim gubitcima. Jučerašnja “posebna vožnja” mogla je i propasti jer Željeznice FBiH, hrvatskom ‘Končaru’ nisu mogle platiti spomenuti vlak vrijedan 5,3 milijuna eura.