Zrinjski je simbol grada Mostara. Navijači će često iskoristiti popularnu krilaticu “Zrinjski je život i više od toga”. Zrinjski je simbol i cijele jedne borbe protiv raznih sustava i nepravdi. Klub, koji je osnovan već davne 1905., zabranjen u vremenu totalitarne bivše Jugoslavije, uspio je sve nadživjeti i svoju je reanimaciju doživio početkom devedesetih. Vrlo brzo se Zrinjski nametnuo kao sportska ljubav Mostara, ali i vodeći klub cijele Hercegovine. Sustavnim radom i upravljanjem došao je na krov bh. nogometa. Sutra, najtrofejniji klub Premijer lige, ima priliku osvojiti svoj peti trofej najboljega u državi, u kojoj ništa nije jednostavno ni jasno, pa tako ni sport i nogomet. Za takve uspjehe potreban je menadžment s vizijom. Zrinjski ga, čini se, ima u kontinuitetu i to je ono što može veseliti svakog navijača plemića. No o pristupu u drugim organizacijskim izazovima razgovarao sam s direktorom marketinga HŠK Zrinjski Mariom Pandžom.
Pozicioniranje na tržištu
Zrinjski, bez sumnje, svojim rezultatskim postignućima ostavlja dojam izvrsno organiziranog kluba. Veliku ulogu u tome igra i uprava kluba koja kontinuirano nastoji osigurati Zrinjskom kvalitetan i konkurentan igrački kadar. No, kako stvari stoje iza zavjese, pokušao sam doznati u razgovoru s Pandžom.
- Zrinjski ulaže velike napore kako bi kroz rezultatske uspjehe stvorio brend uspješnosti i izvrsnosti, naglašava u početku razgovora Mario Pandža.
Razumljivi problemi
- Nogometna Bosna i Hercegovina ima puno problema i teško je iz sezone u sezonu biti konkurentan i konstantan u rezultatima, kako na terenu tako i izvan njega, priča Mario.
Razumljivi su problemi s kojima se klub suočava. Prije svega, BiH nije najatraktivnije odredište za sponzore. Učinak ulaganja u klubove je slab, gotovo i nikako vidljiv. Tu dolazi do otežanog pozicioniranja kluba na tržištu širem od nekog prirodno regionalnog bazena.
- Nama nije lako privući sponzora koji bi uložio novac u naš klub. Jednostavno, naša liga nije atraktivna i samim time oni nemaju zanimanje za te vrste poslovanja s klubovima. U Europi je praksa da sponzori prilaze klubovima. Kod nas se dosta toga svodi na entuzijazam vodećih ljudi na čelu sa sjajnim Dankom Šulentom, ističe Pandža.
Ostvarivanje dobiti u klubovima uglavnom dolazi od sponzorstva. Širok je spektar mogućnosti koje klubovi u Europi nude sponzorima. Zrinjski, nažalost, u današnjoj situaciji ima ograničene mogućnosti. No, granice su tamo gdje ih sami sebi postavimo i nema sumnje kako će Zrinjski u budućnosti nastaviti pomicati limite.
Živimo u informacijskom dobu. Vijest proputuje svijetom u nekoliko klikova.
Društvene mreže
Nogomet nije imun na to. Dapače, postao je trendseter u mnogim stvarima. Danas je nezamisliv igrač ili klub bez svoje Facebook ili Instagram stranice. To nije slučajno. Prepoznatljivost na raznim socijalnim platformama donosi mnogo dobiti.
- Zrinjski nastoji biti ažuran na društvenim mrežama jer smo svjesni kako je to glavni alat komunikacije s navijačima, prenosi nam filozofiju novih medija prva komunikacijska osoba kluba.
To je svakako ispravan pristup komunikacije kluba prema javnostima. Mjereći to europskim standardima, klubova koje sam analizirao u Njemačkoj, Hrvatskoj, Engleskoj i dr., dojam je ipak kako klub mora dodatno poraditi na odnosima s javnošću. Prvi korak prema većem standardu bio bi ovjeravanje službenih profila na društvenim mrežama. Pružanje zanimljivih videosadržaja preko službenog YouTube kanala danas je jako značajan alat komunikacije s navijačima. Službeni online fan shopovi su neizostavni dio stvaranja imidža. Krajnjem korisniku mora biti jasno kako se tu radi o prvaku BiH. To su sitne stvari preko kojih se jača identitet i imidž kluba. Upravo rezultati kluba trebaju Zrinjskom biti temelj za uspješnu komunikaciju sa širokim spektrom publike. Zrinjski može i mora biti ukorak s vremenom. To bez sumnje podrazumijeva uspostavljanje vizualnoga identiteta i imidža kluba. Time će Zrinjski, uz rezultatski, ostvariti mnoge druge profite.
Ultrasi su snaga
Puno je toga postigao Zrinjski u organizaciji i komunikaciji. Pandža naglašava razumijevanje uprave i njihov europski pogled na Zrinjski. To je pohvalno. No, kao što sam istaknuo, treba još raditi na sustavu. Treba donijeti komunikacijsku strategiju kluba. Treba definirati članstvo i ulogu navijača u tijelima kluba. Dodatno razviti vlastite medije i senzibilizirati javne medije za Zrinjski. Zrinjski je super brend i nikako se ne smije komunikacijski osloniti na prosjek, kao što to ne čini kod sportskih rezultata. Zrinjskom moraju više pomoći društvena zajednica, politika, akademske institucije, gospodarstvo, zapravo, svi društveni čimbenici jer je Zrinski simbol slobode, filozofija življenja… Zrinjski je više od sporta.
Boraveći u Londonu, Njemačkoj te drugim gradovima i zemljama uvjerio sam se u važnost sinergije kluba i navijača. Često ćemo čuti izreku kako navijači imaju najveće srce jer znaju što su ljubav i odanost. Nema sumnje kako klub bez navijača nije klub. Navijači Zrinjskog su tijekom godina pokazali kako su uvijek bili dvanaesti igrač i više od toga. Često i onaj jezičak na vagi koji je nogometašima dao vjetar u leđa za mnoge nezaboravne pobjede.
- Svjesni smo važnosti Ultrasa za naš klub. Prate nas u stopu gdje god igramo i na tome smo im zahvalni. Bez njih bi neke stvari bile nemoguće, kaže nam Mario Pandža ističući važnost Ultrasa za Zrinjski.
Dvostruka mjerila
Navijači, s druge strane, također hvale odnos s klubom. Naglašavaju kako je Zrinjski veći od svakoga i da svi trebaju ponosno stati iza imena Zrinjski. Situacija da Zrinjski odlučuje o novom prvaku BiH u posljednjoj utakmici sezone na svom stadionu dodatno je zagrijala ozračje među svim navijačima. No i u Sarajevu, gdje su mnogi očekivali slavlje Željezničara. Dovelo je to do niza napada na Zrinjski. Čak je i Željezničar pisao prosvjedno pismo UEFI. Sarajevski mediji danima bruje o “kupnji” prvenstva od strane Zrinjskog zatvarajući oči nad činjenicom da su četvorica sudaca suspendirana nakon loših suđenja u korist Željezničara. Simpatizeri i navijači to nisu prihvatili s odobravanjem. Kažu kako je dosta dvostrukih mjerila kada su u pitanju klubovi u BiH. Očekuju od Nogometnog saveza BiH da bude nepristran. Iako ogorčeni na odnos Nogometnog saveza BiH spram Zrinjskog, ne dopuštaju da im to pokvari ozračje.
Nema sumnje kako će sutra stadion pod Bijelim brijegom biti pun i kako će se eventualna pobjeda slaviti do duboko u noć. Jer biti prvak nije lako, a Zrinjski bi to mogao postati već peti put.