Facebook, najveća društvena mreža na svijetu, objavila je da će američkom Kongresu, odnosno tijelu koje provodi istragu o ruskom utjecaju na američke izbore održane lani, dostaviti podatke o oko 3000 oglasa koje su tijekom protekle dvije godine iskoristili Rusi.
Riječ je o mahom sponzoriranim objavama na Facebooku i o sponzoriranim linkovima koji su prikazivani korisnicima ove društvene mreže s prebivalištem na području SAD-a. Procjenjuje se da je za ovih tri tisuće oglasa, odnosno sponzoriranih objava, utrošeno oko sto tisuća američkih dolara, a pridonijeli su znatno bržem širenju lažnih vijesti koje nemaju veze sa stvarnošću, dok s druge strane znatno utječu na stajališta i mišljenja prosječnog čitatelja.
Ne može se sve zaustaviti
– Volio bih da vam mogu reći da ćemo u budućnosti moći zaustaviti ovakav utjecaj i upletanje u izbore, ali to jednostavno ne bi bilo realno. Uvijek će biti loših igrača koji koriste sustav – ustvrdio je pri tome Mark Zuckerberg, osnivač i direktor Facebooka. Sponzorirani sadržaji koji su “reklamirani” iz Rusije odnosili su se na cijeli niz tema, a doticali su se oko 470 internetskih portala koji objavljuju lažne sadržaje. Među ostalima, promovirani su sadržaji s lažnim vijestima vezanima uz imigrante, LGBT zajednicu, ali i rasne odnose unutar SAD-a. Ova odluka Facebooka da otkrije sve podatke dolazi samo dan nakon što je 20 senatora, mahom iz demokratske stranke, zatražilo od Savezne izborne komisije da razvije sustav kojim će se na društvenim mrežama spriječiti “nezakonito trošenje i sponzoriranje tijekom američkih izbornih kampanja”. Slična stvar događa se i na području Njemačke koju čekaju parlamentarni izbori, nakon kojih će biti biran i novi (stari) kancelar. Već nekoliko mjeseci njemačka obavještajna služba tvrdi da hakeri iz Rusije pokušavaju utjecati na izborni proces u Njemačkoj, ali i da se sve više i sve žešće koriste lažne, neprovjerene vijesti da bi se utjecalo na stav javnosti u ovoj europskoj državi. – Ne želimo da itko koristi našu društvenu mrežu kako bi potkopao demokraciju, ali Facebook nikada neće moći spriječiti sav “pokvareni sadržaj” da izbije u javnost. Sloboda znači da ne morate tražiti ničiju dozvolu prije nego što objavite, a to po svojoj osnovi znači da možete objaviti što god želite. Bar dok se taj pokvareni sadržaj ne uoči na mreži – kaže Zuckerberg.
Napokon promišljeni potez
Prilično je izgledno da će u budućnosti političke kampanje na Facebooku biti nešto drukčije vođene, odnosno da će biti postavljena nova pravila pri sponzoriranju postova, objava ili poveznica koje imaju veze s političkim kampanjama. Vrlo je vjerojatno da će svi budući politički sadržaji morati imati jasnu oznaku da je riječ o sponzoriranim, plaćenim oglasima. – Planiramo načiniti još strožu kontrolu nad oglašivačima nego što je oni danas imaju na televiziji ili u radijskim oglasima. Ne samo da ćemo označiti oglase koji su plaćeni, već ćemo omogućiti članovima društvenih mreža i da posjete stranicu oglašivača, kao i da vide koje sve oni oglase promoviraju, i u čiju korist – ustvrdio je Zuckerberg. Ovu najavu odmah su komentirali i američki kongresnici i senatori objavivši na svojim stranicama poruke da je napokon riječ o jednom promišljenom i odgovornom potezu.