VAŽNO JE ZNATI

Kupovina na internetu: Na što se kupci žale i kako se mogu zaštititi?

Kupovina na internetu: Na što se kupci žale i kako se mogu zaštititi?
29.11.2021.
u 09:46
Pogledaj originalni članak

Prema uzoru na Ameriku, i na našim prostorima se posljednjih godina održava Crni petak. Unatoč tomu sniženja kod nas još nisu na razini onih u Americi gdje kupci kampiraju ispred trgovina jer su cijene snižene i do 90 posto. Zbog pandemije raste prodaja u internetskim trgovinama. Potrošači koji kupuju putem interneta imaju pravo, ne navodeći razlog, raskinuti ugovor sklopljen na daljinu u roku od 14 dana od preuzimanja robe.

 Od odjeće, obuće i kozmetike do namještaja, računala i hrane. Na daljinu se može kupiti baš sve!

- Moja djeca kupuju, ali ja ne, ne probam nema teorije da ću kupiti. Ja sam ipak žena u godinama i onda ipak ne vjerujem nešto puno u to, kaže jedna gospođa u Hrvatskoj, javlja HRT

- Više volim vidjeti ono što kupujem. Jedanput sam ugovorila kupnju računala i platila, ali - prevarili su me. Tako da sam - veoma sumnjičava, kaže druga gospođa.

- U zadnje vrijeme zbog ove korone sve češće kupujem na Internetu, rekla je sugovornica HRT-a,

I nije jedina!

- To pokazuju i trendovi i brojevi. Prema Državnom zavodu za statistiku u Hrvatskoj online je jedina kategorija trgovine koja je prošle godine rasla, rekla je Tomislava Ravlić, voditeljica Odjela za trgovinu u HGK.

A time i broj potrošačkih upita.

- Postotak tih upita je u 2019. iznosio oko 4%, u 2020. 8%, a u 2021. 12%, rekla je Mirela Skočić, voditeljica Službe za provedbu politike zaštite prava potrošača u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja RH.

Najviše je pritužbi na zakašnjele dostave i otkazane narudžbe te nemogućnost raskida ugovora.

- Kao što znamo, u odnosu na klasičnu kupnju kad kupujemo putem Interneta, potrošač ima pravo da se dodatno predomisli i jednostrano raskine ugovor u roku od 14 dana, kazao je Vlado Biljarski, Splitski potrošač.

I to bez navođenja razloga.

- Oni samo popune obrazac, imaju pravo na povrat novca, ali isto tako, to potrošači isto moraju znati, da troškove povrata snose oni, rekla je Mirna Brkić Pavišić, voditeljica Službe zaštite ekonomskih interesa potrošača u Državnom inspektoratu.

No, to bi svakako trebali znati - prije sklapanja ugovora. Baš kao i što više podataka o trgovcu, ali i proizvodu.

- Istraživanje koje smo proveli na više od 4000 kupaca je pokazalo da čak 60% njih neće kupiti na webshopu ako ne nađe pozitivne recenzije ili oznaku povjerenja, otkrio je Marcel Majsan, Udruga eCommerce Hrvatska.

I ne samo to!

- Također, trgovci koji imaju sjedište u Hrvatskoj ili na području Europske unije svakako su sigurniji za kupnju jer nas tu bolje štite zakoni i europske direktive, poručio je Biljarski.

- Ako je trgovac iz EU, Norveške, UK može se obratiti Europskom potrošačkom centru koji pomaže u rješenjima prekograničnih potrošačkih sporova, kazala je Skočić.

A u slučaju domaćih - Državnom inspektoratu. Čiji su inspektori u listopadu proveli nadzor nad 77 trgovina. A u njih 33 utvrdili - 46 prekršaja.

- Većina ovih prekršaja se odnosila na identitet trgovca, nedovoljne informacije o proizvodu i o raskidu ugovora, rekla je Pavišić.

I mnogi su otklonjeni - već tijekom nadzora.

- Oni nisu zlonamjerni nego često ne nalaze informacije koje trebaju. Ja smatram da bi se ministarstvo i inspekcija trebali dogovoriti koji je smjer u kojem idu, što se provjerava, kažnjava, koje je stajalište i praksa u vezi s prodajom preko interneta, rekao je Majsan.

U slučaju ponovnog utvrđivanja nedostatka unutar godine, pokrenut će se prekršajni postupak. Baš kao i u slučajevima nepoštene poslovne prakse. Od koje se valja suzdržati svugdje i uvijek. Pa i tijekom blagdana. I- crnoga petka, vikenda ili tjedna. Sasvim svejedno.

- To mogu biti razne akcije, popusti, jedino što ne smije biti sezonsko sniženje zato jer ono ima zakonski određena dva termina kad se provodi, kazala je Ravlić.

Potrošačima se svakako savjetuje da - širom otvore oči. Ma kako primamljiva ponuda bila. A na povećan oprez, s obzirom na sve učestalije pokušaje zloporabe osobnih i kartičnih podataka, poziva i Hrvatska udruga banaka. Čak i ako se spominju ugledni brendovi, ponude mogu biti lažne. Stoga je prijeko potrebno dobro se educirati i informirati. Provjeriti prodajno mjesto, dostupnost korisničke službe, mogućnost reklamacije, povrata i troškova dostave. I dobro paziti kome, kako i zašto dajete svoje osobne i podatke s kartice.

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.