Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom) poništila je dio natječajne dokumentacije na javnom nadmetanju za nadzor nad izgradnjom mosta kopno – Pelješac s pristupnim cestama koji su Hrvatske ceste objavile 29. rujna ove godine. Žalbu Dkom-u podnijela je španjolska tvrtka IDP 11. listopada, a Komisija je svoju odluku objavila 22. studenog.
Španjolci su, između ostalog, u žalbi osporavali uvjet iz dokumentacije da ponuditelji, osim što moraju ispuniti preliminarni obrazac za ispunjenje kriterija tehničke i stručne sposobnosti, moraju dostaviti i dokumentaciju koja potvrđuje navedeno.
Prihvaćen dio žalbe
Dkom je prihvatio taj dio žalbe uz obrazloženje da tu dokumentaciju treba dostaviti samo onaj tko bude izabran kao najpovoljniji ponuđač. Isto tako, prihvaćen je i prigovor Španjolaca na zahtjev da strani stručnjaci koji budu angažirani na nadzoru gradnje Pelješkog mosta moraju poznavati hrvatski jezik i za to priložiti odgovarajući certifikat. Žalitelji su upozorili da u drugom dijelu dokumentacije se pak za strane stručnjake traži ili poznavanje hrvatskog jezika ili osiguranje stručnog prevoditelja. Dkom je prihvatio i taj dio žalbe. Rok za podnošenje ponuda na tom natječaju je pak bio 30. listopada, no on je sad produljen za više od 60 dana jer je cijeli postupak bio zaustavljen dok se ne riješi žalba. Tako će novi rok za dostavu ponuda biti sredinom prosinca. Nakon što ponude za nadzor radova na Pelješkom mostu budu otvorene, slijedi njihova evaluacija u Hrvatskim cestama, a to će potrajati najmanje mjesec dana. Nakon toga oni koji ne budu izabrani, imaju pravo na žalbu. S obzirom na veliku vrijednost posla, može se očekivati da će žalbe biti podnesene. Dkom-u pak treba da donose odluku i do dva mjeseca, stoga bi se ugovor s nadzornikom radova na Pelješkom mostu mogao potpisati tek krajem prvog kvartala sljedeće godine. A bez ugovorenog nadzora ne mogu krenuti ni radovi na mostu. No proces odabira izvođača na najvažnijem hrvatskom infrastrukturnom projektu zapinje svako malo. I taj natječaj koji je bio raspisan još sredinom prošle godine zaustavljale su žalbe, a ponude su napokon otvorene 15. rujna ove godine.
Kinezi najjeftiniji
Najnižu cijenu ponudio je konzorcij kineskih tvrtki predvođen China Road and Bridge Corporation – 2,081 milijardu kuna. Ponuda zajednice talijanskog Astaldija i turskog IC Icasa teška je 2,551 milijardu kuna, a austrijski Strabag ponudio je cijenu od 2,622 milijarde kuna. Svi iznosi su bez PDV-a. U Hrvatskim cestama su prilikom otvaranja ponuda kazali da je rok za evaluaciju ponuda 120 dana, ali da će se izvođač radova izabrati što ranije. Krajem listopada iz te tvrtke su pak poručili da će do kraja tog mjeseca donijeti odluku o odabiru. No sad je već kraj studenog, a ta odluka još nije donesena. Može se očekivati da će Kinezi, s obzirom na to da su dali znatno jeftiniju ponudu od konkurenata i imaju reference u građenju znatno dužih mostova, biti odabrani za graditelje Pelješkog mosta. U Hrvatskim cestama kažu da su zbog poštivanja zakonskih obveza od ponuditelja zatražili upotpunjavanje njihovih ponuda i da je to trajalo sve do 11. studenog. Napravili su, kažu, koncept odluke o odabiru i sad pregledavaju sve parametre kako bi se u što kraćem roku donijela odluka. Ako bude pak žalbi na tu odluku, cijeli postupak mogao bi se produžiti za još barem dva mjeseca pa bi se ugovor s izvođačem radova mogao biti potpisan tek krajem siječnja 2018. Iako su u Vladi najavljivali da bi gradnja mosta mogla početi na jesen pa zatim do kraja ove ili početkom sljedeće godine svi ti rokovi su probijeni ili će biti probijeni.