Posljednjih dana u cijeloj BiH provođena su testiranja za završne razrede u 60 osnovnih škola iz hrvatskog jezika i matematike kako bi se utvrdilo koji je obrazovni sustav uspješniji, osmogodišnji ili devetogodišnji. Odgovor na to pitanje znat će se sljedeće godine kada prve generacije završavaju sustav devetogodišnjeg obrazovanja, a provodi ga duži niz godina Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH.
‘Telegram na ćirilici’
No, umjesto testiranja u jednoj od mostarskih škola djeca završnih razreda više su vremena i pozornosti posvetila ispitnim pitanjima koja djelomično nisu pisana na njihovom maternjem jeziku, a autorski tekstovi pojedinih autora nisu lektorirani na hrvatski jezik. Kako su nam predstavili pritužbe učenici, koji su pak o tome izvijestili i svoje nastavnike hrvatskoga jezika, u vrlo zahtjevnim testovima su im zasmetale riječi i rečenice poput “Na večeru će nam doći moja drugarica”, u kojoj je trebalo napisati pasivnu rečenicu. Uz to, umjesto ‘brzojava’ na ćirilici su morali pisati ‘telegram’. Jedno od pitanja bilo je i prave li bilješke ‘tokom časa’ na što je trebalo dati odgovor često, rijetko ili nikada. Predočena im je i uplatnica za platni promet s kojom su se suočili prvi put. Pojedina pitanja su vrvjela riječima poput ‘drugarice’, ‘časova’, ‘bašte’, ‘šljeza’, što im je odvlačilo pozornost prigodom rješavanja testova. Ovi testovi inače sadrže po deset setova pitanja iz hrvatskog jezika i jednako tako iz matematike. U ispitnome testu iz matematike, po navodima iz jedne iz mostarskih škola, stajalo je pitanje da djeca riješe ‘jednačinu’ umjesto jednadžbe te su se spominjali i pojmovi ‘ivica’, ‘obim’, ‘jednačina’, ‘os’, ‘tačan’, ‘Da li ste sve završili’. U Agenciji za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje ustvrdili su, međutim, da su svim školama, ovisno od toga gdje se nalaze bili isključivo dostavljani testovi ovisno o tomu kojem nastavnome planu i programu pripadaju, odnosno na materinskome jeziku učenika.
Dio procesa
Ovo istraživanje je dio procjeniteljskog procesa koji provodi agencija kako bi se utvrdilo je li sadašnji sustav obrazovanja koji se provodi po devetogodišnjem nastavnom planu i programu opravdao uvođenje te se radi svojevrsna usporedba s ranijim sustavom osmogodišnjeg obrazovanja koji se najkasnije napustio u školama na hrvatskome jeziku. Dio odgovora bit će poznat sljedeće godine kada školu završavaju prve generacije po devetogodišnjem programu.
Istina da je mnogo lakse rijesiti jednadzbu nego jednacinu.