Ulazak Republike Hrvatske u schengenski prostor, ako se na vrijeme ne riješi pitanje većeg broja graničnih prijelaza za lako kvarljive robe, odnosno prijelaza s fitosanitarnim inspekcijskim nadzorom te ne uskladi radno vrijeme inspekcijskog nadzora, mogao bi imati negativne posljedice za bosanskohercegovačke poljoprivredne proizvođače koji svoju robu izvoze u RH ili neku drugu zemlju Europske unije.
Izvoz
O potrebama promjena govore i podaci - izvoz svježeg voća i povrća (šljiva, krastavac kornišon, mladi krumpir i stono grožđe) iz Bosne i Hercegovine u Europsku uniju kontinuirano raste. U 2021. godini na tržište EU-a izvezeno je 22.950 t robe u vrijednosti od 42,7 milijuna KM, što čini 79% od ukupnog izvoza svježeg voća i povrća, objavljeno je iz Vanjskotrgovinske komore BiH. Najviše proizvoda izveze se u Njemačku, R. Hrvatsku i Sloveniju, međutim, R. Hrvatska je za BiH značajna tranzitna zemlja. Prosječan izvoz spomenutih proizvoda u posljednje tri godine iznosio je 17.286 tona, što znači da se u sezonskom razdoblju od lipnja do rujna izvezu 864 kamiona svježeg voća i povrća, u prosječnoj vrijednosti od 28,8 milijuna KM. Radi se o proizvodima s vrlo visokim sadržajem vode koji do krajnjeg kupca treba stići u što kraćem vremenskom roku kako se ne bi izgubilo na kvaliteti, što za sobom povlači i cijenu proizvoda od strane kupca.
Vanjskotrgovinska komora BiH upravo u cilju rješavanja ove situacije aktivno provodi mjere i procese koji za cilj imaju pomoć domaćim gospodarstvenicima, a u tu svrhu nedavno su u Zagrebu održani razgovori s predstavnicima Hrvatske gospodarske komore. Unutar BiH potrebno je, jasno je, napraviti niz žurnih koraka kojima bi se pomoglo domaćim proizvođačima, a jedan od njih je rješavanje pitanja tzv. ETIAS sustava, odnosno sustava u kojemu će svaki vozač biti u budućnosti, a koji pretpostavlja popunjavanje posebnog obrasca. Shodno navedenom, a kako bi se barem donekle pojednostavila i ubrzala procedura, bilo bi poželjno, smatraju u Vanjskotrgovinskoj komori, da se u kompanijama takvi obrasci već unaprijed popunjavaju i šalju u zone izvoza gdje bi robe zapravo trebale stići. Tako bi njihovi vozači već unaprijed bili u navedenom sustavu.
Usklađivanje
Dopredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH dr. sc. Vjekoslav Vuković nedavno je za Večernji list objasnio i situaciju s graničnim prijelazima te je potvrdio kako trenutačno postoje dva koja su opremljena fitosanitarnom kontrolom, a to su Gradiška i Bijača.Vuković je također upozorio i kako tako mali broj prijelaza može dovesti do problema za izvoznike s lako kvarljivom robom te se upravo zbog toga razgovaralo kako povećati njihov broj, a istodobno i uskladiti vrijeme rada inspekcijskih tijela između BiH i RH, s čim se hrvatska strana u potpunosti složila. Ono što ohrabruje jest i jasna poruka kako će se naći zajednička i najbolja rješenja, a pritom je Vuković naveo i kako hrvatska strana smatra da su samo dva prijelaza s fitosanitarnom inspekcijom malo te da broj treba povećati za još jedan, eventualno dva, a u tom kontekstu je osim postojeće Gradiške i Bijače spomenut i granični prijelaz Izačić.•