Iako su građani prije bili poprilično skeptični što se internetske kupnje tiče, sve više su se prilagodili toj ideji. Sada žene i muškarci svoju odjeću često naručuju na internetu, a kako su neki kazali, razlog je dobrim dijelom nedostatak vremena, kao i bolji izbor u online trgovinama, piše Večernji list BiH.
Rast prihoda
Građane je internetska kupnja prošle godine stajala 3,8 milijuna KM, a ako se uzme u obzir da UNO BiH registrira samo pošiljke za koje naručitelji moraju platiti davanja, može se zaključiti da je realan broj samo veći.
- Stvarni broj narudžbi značajno je veći - poručuju iz UNO-a. Kako su objasnili, njihova evidencija bilježi samo pošiljke čija je vrijednost veća od 300 KM, dok su na pošiljke ispod te vrijednosti naručitelji oslobođeni plaćanja uvoznih davanja.
- Plaćajući davanja, građani su prošle godine potrošili 846.400 KM - poručuju iz UNO-a. Zbog užurbanog načina života građani imaju sve manje vremena obilaziti trgovine i kupovati odjeću, obuću, tehniku… Znatno im je jednostavnije iz udobnosti doma naručiti željene proizvode. Koliko je taj trend utjecao na poslovanje, odnosno jesu li takve pošiljke uzele primat u odnosu na obične, provjerili smo u Hrvatskoj pošti Mostar i BH Pošti.
Kako su nam kazali u oba poduzeća, trend rasta online trgovine, kao što je to slučaj u cijelom svijetu, zabilježen je i u BiH posljednjih godina. Promjena navika i ponašanja potrošača utjecala je na rast online trgovine, ali je najveća promjena nastala u razdoblju pandemije COVID-19, kada potrošači često nisu imali alternativne metode za kupnju željenih proizvoda.
- U kratkom razdoblju ePostShop Hrvatske pošte Mostar razvio se u platformu za online kupnju svih vrsta proizvoda. U 15 kategorija u ponudi je oko 3000 proizvoda (filatelija, poštanska ambalaža, mobilni telefoni i dodatna oprema, ambalaža za pošiljke, školski udžbenici, sve za dom, vinoteka...) - naveli su iz HP Mostar i dodali: - HP Mostar preko svoje web-trgovine nudi platformu za sve poduzetnike koji pokušavaju svoje proizvode plasirati na tržište i prezentirati potencijalnim kupcima.
Veći asortiman
Da građani svoje potrepštine sve više naručuju online, pokazuju podaci iz 2021. i 2022. godine.
Porast se održava kako u vrijednosti robe tako i u davanjima. - Prošle godine bh. građani su uredno platili više od 800.000 KM davanja, dok su 2021. godine platili davanja u vrijednosti od oko 600.000 KM - podaci su UNO-a BiH.
Da građani kupuju doslovno sve, potvrđuju i iz pošte: - Asortiman proizvoda koje bh. građani kupuju online svakim danom je veći s obzirom i na rast broja trgovina koje odlučuju ponuditi svoje proizvode i preko e-trgovine. Među ostalim, građani najviše kupuju odjeću i obuću, male kućanske uređaje, elektroničke uređaje i njihove dodatke, dodatke prehrani, kozmetiku, nakit, knjige itd. - kazali su nam iz BH Pošte. Kako ističu, bez obzira na ponudu proizvoda koje kupci mogu naručiti online, jedan od osnovnih razloga za ponovno naručivanje pozitivno je iskustvo s prethodnom narudžbom/kupnjom.
To se, prije svega, odnosi na kvalitetu dostave. Korisnicima je od iznimne važnosti brzina isporuke, cijena dostave, mogućnost praćenja pošiljke, dodatne usluge u vezi s pošiljkom (mogućnost uvida u sadržaj prije plaćanja i preuzimanja, mogućnost zamjene pošiljke u slučaju reklamacije i slično), mogućnost izbora roka i mjesta dostave.