Veleposlanik Bosne i Hercegovine u Narodnoj Republici Kini Borislav Marić ocijenio je u intervjuu za Fenu u Pekingu da je, zahvaljujući proaktivnoj ulozi BiH u okviru Platforme "16+1" između Kine i 16 zemalja središnje i istočne Europe, došlo do uvećane suradnje između BiH i ove najmnogoljudnije zemlje, i to u oblastima energetike, infrastrukture, obrazovanja, turizma…
Podsjetio je na Sarajevo Business Forum, gdje je kinesko izaslanstvo, koje je brojilo više od 150 biznismena, predvodio ministar iz NR Kine Ning Jizhe, kao izaslanik premijera Kine te kao zamjenik predsjednika Povjerenstva za razvoj i reformu u Vladi NR Kine.
Kako je rekao, posjet kineskog izaslanstva bio je daleko najuspješniji u odnosu na ostala izaslanstva, ne zato što druge nisu bile vrijedne već što je kinesko izaslanstvo bilo predstavljeno velikim brojem poslovnih ljudi iz respektabilnih tvrtki, uz podršku vlasti Kine.
- To je rezultat rada Veleposlanstva BiH u Kini zadnjih nekoliko godina, jer smo prepoznali interes BiH da u okviru Platforme "16+1" krajnji rezultat bude "win-win" solucija, korisna i za Kinu i za BiH - kazao je Marić.
Napomenuo je da je uz SBF-a, čiji je moto bio "Jedna regija - jedna ekonomija", održan i summit 16 zemalja jugoistočne Europe i Kine.
Također je podsjetio da je u okviru prvog dana SBF-a potpisan veliki ugovor o izgradnji Bloka 7 Termoelektrane Tuzla (450 MW) s kineskom tvrtkom "Ge Zhou Ba", koja je sudjelovala u izgradnji najveće hidrocentrale u svijetu kapaciteta 22.600 MW.
Za BiH, naglašava veleposlanik, ovo je izuzetno zanačajno, jer će BiH morati početi poštivati standarde energetske zajednice Europske unije, što znači da postoji određeni vremenski rok do kada će Termoelektrana Tuzla morati biti završena.
Dodao je kako je rezultat potpisivanja ugovora sa "Ge Zhou Ba", bila financijska podrška u iznosu od 722 milijuna eura, što je najveća investicija u BiH u posljednjih 30 godina.
- S ovim projektom dobit ćemo izravnih 10.000 radnih mjesta, ali i neizravnih, jer će biti angažirano mnogo podizvođača, pošto ova kineska tvrtka inače angažira što više lokalnih tvrtki - pojasnio je.
Napomenuo je i to da je Veleposlanstvo BiH u Kini organiziralo tri uspješne posjete na najvišoj razini. U rujnu prošle godine, predsjedatelj Predsjedništva BiH Dragan Čović susreo se s predsjednikom NR Kine Xi Jinpingom, povodom obilježavanja 70. godina pobjede nad fašizmom i japanskom agresijom.
- To je bio prvi bilateralni sastanak između predsjednika NR Kine i predsjedatelja Predsjedništva BiH - istaknuo je Marić.
Također, u studenom prošle godine, Predsjedatelj Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić boravio je u NR Kini, gdje je sudjelovao na 4. Summitu 16 premijera zemalja središnje i istočne Europe.
Ove godine, predsjedatelj Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH Ognjen Tadić, zamjenik predsjedatelja Safet Softić i predsjedateljica Kluba hrvatskih izaslanika u Domu naroda PSBiH Ljilja Zovko također su boravili u posjetu NR Kini.
Visoko izaslanstvo Doma naroda PSBiH primio je predsjedatelj Šangajskog komiteta Svekineske narodne političke konsultativne konferencije Wu Zhiming, a ovaj posjet, naglasio je Marić, ocijenjen je u medijima kao vrlo uspješan te je istaknuta kao prava parlamentarna suradnja.
Marić je naglasio da je BiH, kao proaktivna zemlja u okviru Platforme "16+1", dobila iskrenu podršku NR Kine na više kolosijeka.
- Dobili smo podršku za projekte koje smo kandidirali i za koje su respektabilne kineske tvrtke zainteresirane, kao što su projekti u oblasti infrastrukture, uključujući koridor Vc te još neke autoputeve u Republici Srpskoj i Federaciji BiH - naveo je.
Osim navedenih, naveo je i Termelektranu Banovići, Tunel Prenj, autoput prema Mostaru, autoput Banja Luka - Prijedor, s krakom ka autoputu u Hrvatskoj, kao i rekonstrukcije željezničkih pruga te istaknuo da je sada potrebno završiti administrativni dio posla, gdje je veleposlanstvo BiH u Kini aktivno uključeno.
Također, dodao je, namjeravaju imati proaktivnu ulogu u okviru inicijative koju je napravio predsjednik NR Kine, a to je "Jedan pojas - jedan put", koji se naziva novim "Putem svile".
- Ta inicijativa, za sada, obuhvaća oko 70 država, uključujući i BiH, s koncepcijom rada na izradi dva puta, kopnenog i morskog. Ova bi inicijativa trebala osigurati bolju ekonomsku suradnju te bolju suradnju na polju kulture, ekonomije, obrazovanja… - smatra Marić, dodajući da sve to zajedno treba stvoriti front u smislu borbe protiv terorizma, "jer ako se ljudi bolje razumiju, onda će se lakše izboriti s tim zlom".
Govoreći o hidropotencijalu BiH kazao je da smo mala zemlja, ali da je naš ukupni kapacitet 5.000 MW te kada se poredi veličina zemlje s tom količinom MW, BiH je prva u Europi.
- Moramo to iskoristiti, jer to je krucijalno za BiH. Dobit ćemo novu materijalnu vrijednost, a time automatski dobivamo šansu da stvaramo nova radna mjesta - smatra veleposlanik BiH u NR Kini.
Naveo je Termoelektranu Stanari u RS-u kao primjer gdje BiH to dobro koristi, gdje radove izvodi respektabilna kineska tvrtka, koja je rame uz rame sa "Siemensom", kada je u pitanju proizvodnja turbina.
- To znači, imajući u vidu obveze BiH prema energetskoj zajednici EU, da ćemo moći odgovoriti na izazove kada je u pitanju stupanj zagađenja, emisija štetnih plinova te stupanj iskorištenja - naglašava veleposlanik dodajući da kineske tvrtke mogu postići kvalitetu i standarde koji se traže od BiH, kao zemlje koja će možda slijedeće godine postati kandidat za članstvo u EU.
U razgovoru za Fenu veleposlanik BiH u NR Kini također je podsjetio da je "već usvojena izgradnja željeznice od Budimpešte do Beograda".
- BiH se tu već uključila, s namjerom da se napravi jedan krak prema Sarajevu, što su Kinezi objeručke prihvatili. BiH kao zemlja koja se prostire na 51.200 km2 suviše je mala da bismo dobili prioritet, ali ako se udružimo s ciljem da se od Beograda jedan krak željeznice pruži prema moru, svi dobivamo - istaknuo je.
Po njegovim riječima, važno je naglašavati da je BiH spremna za regionalnu suradnju, na kojoj treba insistirati da bismo bili zanimljivi kineskim tvrtkama koje će u slučajevima izgradnje željezničkih pruga i autoputeva vidjeti da tu postoji perspektiva i da se to isplati.
Zaključio je da, imajući u vidu sve navedeno, "imamo realne razloge da budemo optimisti".