Velika sniženja, akcije, 70 posto popusta, nevjerojatna ponuda, požurite dok ne nestane... Sve su to natpisi kojima trgovci uoči Crnog petka bombardiraju kupce u izlozima trgovina, promidžbenim letcima, na društvenim mrežama. No, je li sve ono što tamo piše doista istina?
Black Friday neformalni je naziv petka nakon Dana zahvalnosti u SAD-u i početak je predblagdanske kupnje. Običaj koji u Americi postoji od pedesetih godina prošlog stoljeća proteklih se desetljeća proširio diljem svijeta. Sniženja samo na izlozima U danima prije Crnog petka većina trgovačkih internetskih stranica mahnito oglašava znatno sniženje cijena.
Mnogi ljudi odlaze u kupnju na Black Friday zato što uskoro dolazi Božić pa kupuju darove misleći da će tako uštedjeti, no pitanje je prođu li doista jeftinije.
Black Friday sada se proširio na cijeli tjedan, čak i na mjesec, pa se postavlja pitanje ima li to više uopće smisla i je li zapravo riječ o nekom obliku manipulacije i prijevare potrošača.
– Nije to više onaj Crni petak na koji smo se naviknuli. U Americi i na Zapadu sniženja su drukčija. Ondje ćete doista pronaći robu sa 70 posto popusta, dok kod nas samo piše 70 posto na izlozima, a u stvarnosti u trgovini nema ni jednog proizvoda koji je toliko snižen. Radi se o uobičajenim popustima od 20 ili 30 posto, tako da je to više-manje marketinški trik – kaže Igor Vujović, predsjednik udruge Potrošač.
Kad ulazite u prodavaonicu, morate jako dobro znati što želite kupiti, savjetuju stručnjaci. U trgovinama se na Crni petak doista može naći odličnih ponuda, ali samo će pravi sretnici među stotinama artikala čije su cijene ostale iste kao prije ili su snižene do maksimalnih 30 posto pronaći one na koje se daje 70, 80 ili 90 posto popusta.
Često se događa da trgovci pokraj nove ne navode staru cijenu, čime krše pravilnik o sniženjima. Katkad povise cijene nekoliko dana prije rasprodaje, a onda ih vrate na staro i podvaljuju kao veliko sniženje. Nije lako utvrditi je li cijena nekog proizvoda doista snižena u proklamiranom postotku ili je riječ o prijevari.
– Ove godine trgovačkim centrima na ruku ide i inflacija, pa će potrošači biti prilično zbunjeni. Već sada su zbunjeni, stoga će trgovci vjerojatno hvatati velike krivine. Potrošač više ne može reći da je cijena prije mjesec dana bila ovakva ili onakva jer svi vidimo da cijene stalno rastu i jako ih je teško pratiti – upozorava Vujović.
Puno je internetskih stranica preko kojih se nude velika sniženja za Black Friday, no neke su i lažne, pa se na kraju ispostavi da nije riječ o velikom sniženju, nego o velikoj prijevari. Kupac treba reagirati Iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača pozivaju na oprez jer u danima koji dolaze očekuju jako puno prijevara.
– Nedavno nam se javio kupac koji je preko interneta naručio artikl čija je cijena snižena s 12.000 na 3000 kuna. Međutim, kada mu je pošiljka stigla na kućnu adresu, ispostavilo se da to uopće nije proizvod prikazan na slici, a nije bilo adrese na koju bi ga mogao vratiti – kaže Ana Knežević, predsjednica udruge.
Kada zamijeti situaciju koja je sporna i koja bi trebala biti sankcionirana, kupac treba reagirati. Svoje sumnje najprije treba prijaviti samom trgovcu, a ako trgovac odbije reklamaciju, može podnijeti prijavu državnom inspektoratu, odnosno tržišnoj inspekciji. Međutim, kupci kod nas to rijetko rade jer se ne žele miješati. S druge strane, inspektori ne mogu sami znati koja od tisuću trgovina ne poštuje zakon, a premalo ih je da bi stigli sve prekontrolirati.
– Nažalost, ljudi katkad naivno ulijeću u sumnjive kupnje, javljajući se nama kada je greška već počinjena i kada ju je teško popraviti. Preporučila bih potrošačima da se više informiraju, educiraju i budu obazrivi – upozorila je Knežević.