Uspješna turska kompanija poznata po velikim projektima u BiH, regiji i šire

Cengiz nezaobilazan partner u cestogradnji, rokovi i radnici na prvom mjestu

Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
Foto: Vecernji.ba
29.04.2022.
u 08:00
Pogledaj originalni članak

O gradilištu nedaleko od Žepča i Topčić Polja gdje se gradi poddionica Poprikuše - Nemila, dužine 5,5 kilometara, u sklopu koje je i gradnja jednog tunela, dvaju mostova te dvaju vijadukta, čuli smo mnogo, međutim, dolazak na ovo gradilište renomirane turske tvrtke Cengiz İnşaat ostavlja bez daha. U prvi mah nismo znali odakle bismo krenuli, pa smo išli na provjereno.

- Morate kušati turski čaj - govori nam projektni menadžer Cengiz İnşaata Utku Gök dok nas dočekuje sa suradnikom Semirom Hadžovićem koji je puno desetljeće u tvrtki Cengiz Construction. Na radne zadatke u BiH došao je još 2001. iz Crne Gore. O tvrtki Cengiz govore rezultati, autor je najveće zračne luke na svijetu, one u Istanbulu, kapaciteta 150 milijuna putnika, koja je postala jedan od simbola razvoja moderne Turske. Korporacija Cengiz Holding ima čak 35 tvrtki s prihodima većim od 5 milijardi američkih dolara, piše Večernji list BiH. 

Dinamika izgradnje

Ističe se donacijama diljem svijeta, bilo da je riječ o pandemiji, ratu ili nekoj drugoj nepogodi ili globalnoj pošasti. U BiH je potpomagala od bolnice u Zenici do crkve u Lepenici, kao i brojne druge organizacije, škole, udruge... Dok slušamo o impresivnim rezultatima, pripremamo se za pregled terena. Ispred ureda tvrtke u BiH dočekuje nas Hasan za kojeg nam prethodno gosti rekoše kako je stigao s radnicima iz Turske. Pokušali smo mu se obratiti na engleskom, no brzo smo se sporazumjeli “na naški”.

- Dobar dan, dobro došli - reče Hasan i pozva nas da sjednemo u terenac kako bismo krenuli u obilazak gradilišta. - Hasane, kod nas su aktualne turske serije, ali još nismo naučili jezik, kako ste vi to uspjeli tako brzo - pitamo ga. - Pa, u BiH sam od 2014., kada smo radili prvi projekt, a i bosanskohercegovački sam zet, supruga mi je iz Sarajeva, te sam ponosni otac dvoje djece, tako da sam morao naučiti jezik - priča nam Hasan, a spominjemo mu i izreku “Odakle si - odakle ti je i žena”.

- Čuo sam je već, i otac mi ju je često spominjao, slično je i kod nas u Istanbulu - priča nam, a da mu jezici dobro idu, potvrđuje nam i poznavanjem bugarskog jezika, s obzirom na to da je iz BiH otišao kratko na projekt u tu zemlju te ga je brzo naučio. Prvo nas vodi u obilazak montažnih kuća u kojima borave radnici, a vidimo da im ništa ne nedostaje.

Dapače, izgleda kao pravo malo naselje s mirisom doma. - Zapošljavamo stotinjak ljudi, veliki broj radnika je iz Turske, ali imamo i domaćih. Ovdje imaju doručak, ručak i večeru, a ako netko ogladni i tijekom noći, menza je uvijek otvorena. Evo, upravo pravimo i svoj plastenik za povrće. U “radničkom naselju” imamo i ambulantu, dolaze liječnici. Radnici su cijepljeni protiv koronavirusa - priča nam projektni menadžer Cengiz İnşaata Utku Gök. Koliko tvrtka brine o radnicima, potvrđuje i nedavni tužni slučaj kada su stradala dvojica radnika, a došli su ih tražiti i spasioci iz Turske koje je Cengiz İnşaat angažirao. Hasan se s tugom sjeća tog dana.

- Kako je voda tada naglo nadošla, ne pamtim da sam to ovdje vidio. Nama je čovjek na prvom mjestu i zato dosta pomažemo i lokalnoj zajednici. I zemlju koju podižemo dajemo na raspolaganje radnicima koji se bave poljoprivredom, napravili smo i pristupne ceste, donirali velike količine namirnica, a bude i slučajeva kada netko od mještana dođe te pita možemo li im strojno pomoći u zemljanim radovima, pa to učinimo, naravno - priča nam Hasan. I uistinu, od najsuvremenijih bagera do najnovijih Volvovih kamiona i miksera, na gradilištu Cengiza ima se što vidjeti. Od sjevernog ulaza u tunel Golubinja, koji izgleda impresivno i u kojem radovi traju od 0 do 24 sata, prelazimo cestu do mjesta koje će se od tunela dalje povezati mostovima. Radnici neumorno grade, a vidimo i da su maksimalno zaštićeni.

- Dugo sam u BiH i vidio sam ljude koji se penju po skeli koju praktično ništa ne drži. Koristimo najsuvremeniju zaštitu za radnike, a oni ovdje rade ovaj veliki projekt i strojno i ručno - kaže nam Hasan. S jednog gradilišta i kompleksa u kojem se nalaze radnici Cengiza idemo na početak Golubinje koja polako dobiva nove konture i gdje pečat udara jedna od najjačih turskih tvrtki. Dok se vozimo razgovaramo o nelogičnostima koje primjećujemo, primjerice kako je na nekim crpkama u BiH litra dizela nedavno bila 2,76 KM, a na drugima više od 3 KM.

- Takve cijene problem su i velikim tvrtkama i “malim” ljudima koji se svakodnevno moraju voziti. Iskreno, u Turskoj barem ovakvih problema nema. I tamo je gorivo skupo, ali ne mogu se dogoditi ovakva odstupanja kao u BiH, da se cijena goriva u zemlji razlikuje i 90 feninga - kažu nam sugovornici. Susrećemo i nove radnike dok gledamo mali “grad u gradu”, gradilište Cengiza kod Žepča. Glavu dižu samo kako bi pozdravili, a ni fotoaparati ne mogu usporiti njihovu dinamiku. U BiH smo se naviknuli na “njemački sistem” koji su donijeli gastarbajteri, međutim, “turski sistem”, ako će se izvoditi onako kako to rade radnici Cengiza, apsolutno je prihvatljiv.

Projekti u regiji

Cengiz gradi i u regiji, u Hrvatskoj radi najveći infrastrukturni projekt trenutačno, vrijedan dvije milijarde i 400 milijuna kuna, tj. 600 milijuna maraka. Tvrtka je pobijedila na natječaju za rekonstrukciju postojećeg i gradnju drugog kolosijeka željezničke pruge Križevci - državna granica s Mađarskom. A koliko se u Hrvatskoj brzo reagira na velike projekte, govori i činjenica da su Koprivnica i Križevci odmah krenuli u bitku da dovedu kamp za radnike u svoju lokalnu zajednicu, svjesni svih prednosti koje s tim dolaze. Gradonačelnik Križevaca Mario Rajn izašao je kao pobjednik.

- Odmah smo im poslali informaciju da imamo prostor u poduzetničkoj zoni koji nije komunalno opremljen. Pregledali su jednu lokaciju u gradu i ovu u poduzetničkoj zoni Čret koja im je bila bolja jer se nalazi na koridoru pruge koju grade - kazao je lokalni lider koji je privukao tvrtku, a objasnio je i što je sve dogovoreno i kako su i jedni i drugi na dobitku, a pogotovo Križevci, što je gradonačelnik objasnio. - Oni pet godina besplatno koriste zemljište, a zauzvrat će urediti svu infrastrukturu na tom prostoru. Sklopili smo odličan posao jer prije devet godina utvrdili smo da bi ulaganja u infrastrukturu u tom dijelu poduzetničke zone iznosila 4,5 milijuna kuna. Sigurno bi to danas bilo puno više. Da smo im naplatili naknadu za korištenje zemljišta, uprihodili bismo samo 2,4 milijuna kuna i još bismo morali riješiti komunalije. Ovako je ispala win-win situacija - njegove su riječi. I mještanima je dobro, primjerice Daliborka i Ivana iz Križevaca pričale su novinarima kako su se prijavile na oglas za spremačice i dobile posao.

- Uvjeti rada su sjajni, a hrana fantastična - kazale su. A što tu nedostaje radnicima turske tvrtke? Pravi turski čaj koji se pije u velikim količinama, pa ga moraju dovoziti iz Turske, ali, sve u svemu, premosti se. Profitirali su i lokalni poljoprivrednici, mesari, trgovci... koji prodaju hranu, meso i robu Cengizu. Svi su zadovoljni. A ono što je još znakovito, taj veliki projekt Cengiz planira završiti do kraja 2023., a zemljište je zakupio praktično do 2026. Zašto? Pa bit će još projekata za ove velike cestograditelje. I stvarno, ono što Cengiz pokazuje diljem svijeta potvrda je i u BiH i u Hrvatskoj - da s pravom dobiva najveće projekte.

Na kraju razgovora u kojem smo analizirali kompletnu situaciju i razgledali bh. teren na kojem rade, s predstavnicima Cengiza u BiH smo se pozdravili, poželjeli im da nastave s uspješnim radom i projekte završe u rokovima. A dio njih u BiH završili su i prije roka. Upravo su ovakve tvrtke pokretač društva, njihova djela su vidljiva, a ako BiH želi ići ukorak sa suvremenim svijetom, razvijati infrastrukturu, onda joj je Cengiz İnşaat potreban te jedan od najboljih partnera.•

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.