“Vijeće ministara BiH i Ministarstvo civilnih poslova BiH nisu poduzeli mjere kako bi se uspostavio funkcionalan institucionalni okvir za razminiranje niti su osigurali potrebna financijska sredstva za učinkovitu provedbu strateških ciljeva razminiranja. U posljednje tri godine za financiranje razminiranja u BiH utrošeno je približno oko 113,5 milijuna KM ili 38,5% od planiranih sredstava. BiH godišnje izdvaja 75% manje sredstava nego što je planirano strategijom protuminskog djelovanja BiH od 2009. do 2019., a operacije čišćenja ovise u potpunosti o donatoru”, samo su neke od zamjerki koje je Ured za reviziju rada institucija BiH iznio u izvješću revizije rezultata učinkovitog sustava razminiranja u Bosni i Hercegovini.
Financijska sredstva
Ističu kako, unatoč milijunskim donacijama i sredstvima koja u BiH dolaze još od 1995. godine, Centar za uklanjanje mina BiH nije poduzeo primjerene aktivnosti u cilju osiguranja učinkovitosti i transparentnosti sustava razminiranja. Zabrinjavajući je podatak da Centar za uklanjanje mina ni 20 godina nakon završetka rata nema sve informacije gdje se mine nalaze u BiH, odnosno ne zna kolika je konačna sumnjiva površina. Postoje slučajevi da su se pronalazile mine ili događale nesreće na površinama koje nisu prvobitno okarakterizirane kao sumnjive. Kontrola kvalitete razminiranja koju provodi Centar za uklanjanje mina BiH nije učinkovita. Uz više razina kontrole u sustavu razminiranja, nesreće i nepravilnosti događaju se na površinama koje je Centar za uklanjanje mina BiH proglasio sigurnim za korištenje. Navedene nesreće i nepravilnosti sve više postaju uobičajena pojava jer Centar za uklanjanje mina BiH nije poduzimao aktivnosti kako bi se sustav razminiranja, prvenstveno kontrole kvalitete, unaprijedio. Centar za uklanjanje mina BiH nije osigurao transparentnost u radu svojih predstavnika u povjerenstvima za javne nabave koje provodi Međunarodni fond za razminiranje i pomoć žrtvama od mina, a rezultati rada predstavnika Centra za uklanjanje mina BiH u povjerenstvima za javne nabave mogu izravno utjecati na odabir izvođača radova u projektima razminiranja. Bosna i Hercegovina nije osigurala financijska sredstva potrebna za učinkovitu provedbu strateških ciljeva u segmentu razminiranja. BiH je za razminiranje u posljednje tri godine utrošila 58 milijuna KM, odnosno oko 25% od planiranih sredstava.
Utrošena sredstva
Donatori, koji su u posljednje tri godine utrošili 55 milijuna KM, odnosno oko 84% planiranih sredstava, uglavnom dosta više ispunjavaju planove negoli domaće vlasti. Političke bh. vlasti obećavale su BiH bez mina do 2019. godine, ali kako nisu ispunile strateške ciljeve preuzete Otavskom konvencijom, to je razdoblje produljeno do 2024. godine. “Revizijom strategije 2015. godine, koju je pripremio BHMAC, utvrđeno je kako je BiH na 50% realizacije tehničkog i financijskog dijela strategije. Novi prijedlog vizije je BiH bez mina do 2024. godine, i to uz novi model provođenja aktivnosti za razminiranje, tj. operacija čišćenja tzv. “Land Release”. BHMAC nije definirao metodologiju KK pripreme projekata. Nije mali broj projekata razminiranja koji nakon završetka aktivnosti rezultira pronalaskom jedne ili ni jedne mine, a početne informacije su se odnosile na znatno veći broj mina. Za 384 projekta koja su bila predmet analize postotak uspješno procijenjenoga broja mina spram broja očekivanih mina je 2,5%. •
U razdoblju od 2005. do 2016. godine, kao rezultat minskih i deminerskih nesreća, 25 osoba izgubilo je život, a 24 su ozlijeđene. Uz navedeno, dogodile su se 23 nepravilnosti. Sustavno unapređenje procesa KK nije nikada urađeno. Posljedica dosadašnjih nesreća je da BiH, prema pravomoćnim presudama, treba isplatiti naknadu oštećenim osobama u iznosu od oko 850 tisuća maraka. BHMAC nije poduzeo aktivnosti kako bi spriječio mogućnost korupcije u dijelu kontrole kvalitete razminiranja. Definirani mehanizam disciplinske odgovornosti se ne primjenjuje ili se minimalno koristi. Do danas, bez obzira na broj nepravilnosti i nesreća, ni jedna organizacija za razminiranje nije novčano kažnjena. Nije kažnjen ni jedan viši referent za kontrolu kvalitete ni inspektor niti bilo tko drugi u sustavu za nepravilnosti i nesreće koje su se događale u prethodnom razdoblju.