Dva entiteta mjere donose odvojeno, ali su im kampanje snižavanja cijena za pomoć građanima slične

Cijene prehrambenih proizvoda “zaključane”, no lisnice nisu punije

Cijene prehrambenih proizvoda “zaključane”, no lisnice nisu punije
25.01.2024.
u 08:50
BiH nema jedinstvene i sinkronizirane mjere kojima bi stanovnici u oba entiteta bili jednako zaštićeni od rasta troškova života
Pogledaj originalni članak

Kao odgovor na rast troškova života, vlast FBiH pokrenula je 15. prosinca prošle godine kampanju “Zaključavamo cijene” u koju se uključilo 30-ak trgovina. Do sredine ožujka ograničen je rast cijena ukupno 40 namirnica, poput ulja, brašna, riže i proizvoda za higijenu, piše Večernji list BiH.

Među “zaključanim” cijenama je i ona od 2,45 KM, koliko stoji litra ulja, dok za litru mlijeka građani moraju platiti 2,10 KM. BiH nema jedinstvene i sinkronizirane mjere kojima bi stanovnici u oba entiteta bili jednako zaštićeni od rasta troškova života. Dva entiteta mjere donose odvojeno, a slična kampanja kao u FBiH provedena je krajem prošle godine i RS-u, kada su za 50-ak proizvoda skinute marže. Vlast tog entiteta tada je poručila da je tako građanima osigurala jeftinije mlijeko, meso i mesne prerađevine, dječju hranu i higijenske potrepštine.

Građani ogorčeni

Procjenjujući učinke akcije u prva tri tjedna, Federalno ministarstvo trgovine izračunalo je da će građani uštedjeti 35 KM na košarici od 40 proizvoda koji su dio kampanje. Cijene su “zaključane”, ali lisnice nisu ništa punije. Komentar je to građana FBiH više od mjesec dana otkako je pokrenuta kampanju zaustavljanja poskupljenja osnovnih životnih namirnica. Građani su nezadovoljni. Kažu kako uspijevaju pronaći jeftinije proizvode od onih koji su obuhvaćeni kampanjom “Zaključavamo cijene”. Ne kupuju proizvode s liste “zaključanih” cijena, nego traže akcijske ponude u drugim trgovinama. Ističu da su zaključane cijene nekih brendova za koje nisu ni čuli i ne žele ih kupovati. Građani primjećuju da se cijene svaki dan mijenjaju, da su na polici smješteni proizvodi koje većina kupaca inače ne kupuje te da od ove akcije nema znatne pomoći. Logo koji reklamira i predstavlja ovu akciju, točnije, naljepnice s cijenama gotovo da su neprimjetne, pa tako ima građana koji i nakon mjesec dana nisu upoznati sa spomenutom akcijom. Na pitanje osjete li učinke i uštedu akcije nemaju mnogo pozitivnoga za reći. - Ne osjetim uštedu, više i ne pratim akcije, uzimam što mi je potrebno - jedan je od odgovora. - Zaključavanje cijena za nas umirovljenike je tabu-tema, nema ni govora o nekoj uštedi - kaže umirovljenica. - Ništa nema od toga. Oni zaključavaju samo ono što ne valja, ono što nitko ne bi uzeo, ono što je pred istek roka - jedan je od komentara.

Mjere koje ne pomažu

Zijad Džafić, ekonomski analitičar i sveučilišni profesor, ocjenjuje za RSE da je riječ o “populističkim mjerama”, dok izostaju one koje bi građanima donijele stvarnu korist jer o njima nema političkog dogovora. Kao primjer navodi činjenicu da u BiH, unatoč brojnim inicijativama, nije uvedena diferencirana stopa PDV-a, nego ona i dalje iznosi 17% za sve proizvode. - Ovo što rade nisu mjere koje će pomoći građanima. Ako žele, to mogu uraditi kroz fiskalnu i socijalnu politiku. I dalje plaćamo isti porez na osnovne životne namirnice i lijekove, koje svakodnevno kupuju umirovljenici i siromašni građani, kao i za luksuznu robu, poput viskija i kavijara, koje kupuju oni s velikim plaćama - ističe Džafić. Da ove mjere nisu odgovor na krizu, smatra i Marin Bago, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača “Futura”. - Nije u redu da plaćamo isti porez za hranu, dječje potrepštine, higijenu i za Porsche. Dakle, stvari u BiH nisu pravedne i mnoge ispravke dovele bi do toga da obitelji sačuvaju nešto novca. Nije pošteno da akcija “Zaključavamo cijene” bude jedina u prevladavanju krize - dodaje Bago.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.