Za posljednji petak u studenome trgovine diljem svijeta pripreme "lude rasprodaje", a tu tradiciju preuzeli su i trgovci u BiH. Posljednjih nekoliko godina fenomen Crnog petka toliko se proširio da se popusti pod nazivom "Crni petak" oglašavaju cijelog studenoga pa sve do Božića i završnih božićnih rasprodaja, piše Večernji list BiH. Povećani zahtjevi potrošača i natjecanje među trgovcima doveli su do poplave "crnih petaka" i pravog kaosa u kojem se ne zna ni što je Crni petak ni kad je. Broj promocija koje se nazivaju Crni petak posljednjih nekoliko godina se udeseterostručio, pa ne čudi da se već koristi pojam Crni studeni. Ovaj trend se nastavio već i u ovoj godini te se već sredinom listopada započelo s promotivnim popustima naziva Crni petak ili Black Friday.
Jedni štede, drugi se zadužuju
Crni petak dan je kada trgovci ostvaruju maksimalnu dobit. Američki su potrošači tijekom prošlogodišnjeg Crnog petka potrošili, i to isključivo na online šoping, rekordnih 9,12 milijardi dolara, pokazuju podaci kompanije Adobe. Online potrošnja porasla je za 2,3% tog dana zahvaljujući, prije svega, potrošačima koji su čekali popuste. Kod nas se prošle godine ipak trošilo manje. Dijelom je kriva ekonomska kriza, a dijelom i činjenica da je ovaj dan pao na državni praznik, pa dio trgovina nije ni radio. Građani su na prošlogodišnji Crni petak u trgovinama u Republici Srpskoj potrošili 26,14 milijuna KM, što je značajno manje nego isti dan godinu prije. Prema podacima Porezne uprave Republike Srpske, 26. studenoga 2021. godine ukupan evidentirani promet preko fiskalnih blagajna u maloprodaji u Republici Srpskoj iznosio je 30,190.071 KM. - Ukupan evidentirani promet preko fiskalnih blagajna u maloprodaji u Republici Srpskoj 27. studenoga 2020. iznosio je 11,846.523, a 29. studenoga 2019. - 35,398.078 KM - rekli su u ovoj upravi. Promet u FBiH na ovaj je dan znatno veći nego u RS-u. Pa je tako, primjerice, 2021. godine potrošeno 117 milijuna KM te se i ove godine očekuje iznos barem približan ovome. Kad usporedimo promet prošlogodišnjeg i Crnog petka 2021. godine, jasno je da građani prošle godine nisu baš pretjerano kupovali. To je dodatno potvrdilo i činjenicu da su poskupljenja u 2022. mnogo izraženija nego godinu prije, što znači da smo za manje proizvoda morali izdvojiti više novca nego godinu prije, što također znači da smo manje stvari kupovali. I ove će godine dio građana tijekom sniženja obnoviti odjeću, obuću, namještaj ili tehniku, dok će za druge Crni petak biti još samo jedan crni dan u godini. Bilo kako bilo, deseci milijuna maraka i ove će se godine sliti u blagajne trgovaca diljem BiH. - Opremamo kuću i prolongirali smo kupnju namještaja i bijele tehnike za kraj studenoga upravo zbog sniženja za Crni petak. Dio smo već kupili s obzirom na to da su pojedini trgovci već prije nekoliko dana počeli sa sniženjima, a dio ćemo na sam Crni petak i u subotu. Svakako ćemo uspjeti kupiti kvalitetnije stvari i uštedjeti, tako da se isplati čekati - kaže nam mladi bračni par. Žene su, inače, sklonije šopingu od muškog dijela populacije pa nerijetko idu i u minuse u ovom razdoblju. - Posljednjih mjeseci nisam ništa kupovala, štedjela sam novac za Crni petak. Ipak mislim da ću i na kartici otići u minus kako bih kupila sve što želim. Unatoč zaduženju, smatram da mi je ovako isplativije. Tek je početak zimske sezone, a zimsku odjeću priuštit ću si na sniženju - kaže nam djevojka iz Sarajeva. - Već nekoliko dana pretražujem web-trgovine i trgovine u potrazi za komadima odjeće i obuće koja je značajno snižena i isplati se kupiti. Već sam napravila popis pa ćemo vidjeti što ću na kraju od svega "uloviti". Sigurno neću uspjeti sve, ali nadam se barem dijelu - kaže nam jedna Mostarka. Crnom se petku znatno manje veseli njezina sugrađanka, koja kaže da joj je svaki dan crn, pa o Crnom petku i ne razmišlja. - Lijepo bi bilo obnoviti odjeću i obuću, ali je inflacija učinila svoje, prioritet su hrana i režije, tako da mi u kućnom proračunu i ne ostane novca za bilo što drugo - kazala je.
Poziv na oprez
Pretprošle su godine trgovački centri u Sarajevu, Mostaru i drugim gradovima bili puni unatoč koronamjerama koje su tada bile na snazi. Međutim, prošle godine situacija je bila znatno drugačija. Zbog Dana državnosti, na koji je padao prošlogodišnji Crni petak, u Mostaru trgovački centri nisu radili. Iako je u jutarnjim satima u sarajevskim trgovačkim centrima bio primijećen veći broj kupaca, nije bilo mnogo više zainteresiranih za kupnju nego inače. Smatrali su kako su cijene, unatoč sniženjima, i dalje visoke za prosječni džep. U udrugama potrošača ističu kako Crni petak u Bosni i Hercegovini nije isti kao u Europi i svijetu. Snežana Šešlija, predsjednica Udruge za zaštitu potrošača Doboj, podsjetila je potrošače da budu oprezni tijekom predstojećih dana sniženja. - Skrenuli bismo pozornost ako su hrana ili prehrambeni proizvod u pitanju, da vode računa o rokovima trajanja jer su često proizvodi s vrlo kratkim rokom ili tog dana istječe rok trajanja. Drugu robu trebaju dobro pregledati jer često bude oštećena, tako da bi se ona svakako prodavala jeftinije - rekla je Šešlija za Nezavisne. Ona je upozorila trgovce da ne zloupotrebljavaju akciju. - Crni petak se, nažalost, najčešće zloupotrebljava da bi se povećao promet u trgovinama - navela je Šešlija dodajući kako su tražili da se ovaj dan regulira i pravnim aktima jer Crni petak u BiH nije priznat kao dan s velikim sniženjima. - Trebalo bi kroz sustav regulirati postojanje ovog dana kao vremena za rasprodaju jer tada nisu redovite i obvezujuće kontrole inspektora i praktički to trgovcima, koji rade nepošteno i koji nemaju poslovanje u skladu sa zakonom, i odgovara - objašnjava Šešlija. Ipak, opirali se konzumerizmu ili ne, ljudi su shvatili kako je Crni petak odlična prilika za povoljan šoping, pa ako i vi imate neke želje koje idu izvan vašeg proračuna, vrijedilo je pričekati Crni petak i provjeriti možete li proći povoljnije.