Nakon što je Vijeće ministara imenovalo izaslanstvo za pregovore s Europskom bankom za obnovu i razvoj oko zajma kojim će se financirati radovi na izgradnji ključnog dijela autoceste na koridoru Vc, a to je prostor od južnog dijela Mostara pa do ulaza u Konjic, stvorene su pretpostavke za ubrzanje aktivnosti nadležnih institucija, piše Večernji list BiH.
Strateška važnost
Kako je u razgovoru za Večernji list potvrdio federalni ministar prometa i veza Denis Lasić, veliki dio tehničkih priprema za cjelokupan dio od Ovčara do dijela Mostar jug je okončan, a kada je riječ o idućim koracima, potvrdio je kako će do kraja travnja biti raspisan natječaj za izgradnju dionice Mostar sjever - Mostar jug, kao i tunela Prenj. Za ostale poddionice očekivanja su kako će natječaji biti raspisani do kraja godine.
Radi se o strateški važnom dijelu koridora koji će uključivati i tehnički najzahtjevniji dio - probijanje tunela kroz planinu Prenj, a što je već od samoga starta okarakterizirano kao velik izazov koji pretpostavlja najdetaljnije moguće planiranje prije početka realizacije. U konačnici, cjelokupan dio autoceste od Ovčara pa do područja južno od Mostara bit će iznimno zahtjevan projekt, a da je tomu tako, svjedoči i podatak kako će se ne tom prostoru graditi 10 mostova, 12 tunela i dvije petlje.
A takav vrijedan projekt nužno će biti financirati i iz međunarodnih izvora, pri čemu je važno naglasiti kako aktualna politička kriza, na svu sreću, nije utjecala na proces usklađivanja i pripreme za pregovore. Tako je Vijeće ministara BiH nedavno usvojilo inicijativu Ministarstva financija i trezora i imenovalo izaslanstvo za vođenje pregovora radi zaključivanja ugovora o zajmu (koridor Vc, dionice Ovčari - Mostar sjever, Mostar sjever - Mostar jug) između Bosne i Hercegovine i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD).
Vrijednost zajma će biti 350 milijuna eura s alokacijom na Federaciju Bosne i Hercegovine, uz rok otplate do 15 godina, uključujući tri godine grace razdoblja. U objavi iz Vijeća ministara tada je pojašnjeno kako projekt podrazumijeva izgradnju autoceste od Ovčara do dijela Mostar jug, a pritom će taj prostor biti podijeljen na dvije dionice - Ovčari - Mostar sjever i Mostar sjever - Mostar jug. U kontekstu povezivanja od Konjica pa do ulaza u Mostar, planirano je da postoje tri poddionice i to Ovčari - ulaz u tunel Prenj, tunel Prenj i tunel Prenj - Mostar sjever u ukupnoj dužini oko 35 kilometara. Planirano je da izgradnja bude financirana ovim kreditnim sredstvima osiguranim iz Europske banke za obnovu i razvoj, ali i sredstvima Europske investicijske banke.
Tehnički detalji
U kontekstu tehničkih karakteristika tunela Prenj, same dimenzije, kao i konfiguracija terena pokazuju kako će se raditi o iznimno složenom objektu koji će se zbog svojih karakteristika morati graditi dosta dugo. Podatak kako će radovi trajati oko 70 mjeseci jasan su pokazatelj zahtjevnosti, no struka je jasna u ocjeni kako će takav jedan objekt značiti mnogo za povezivanje Hercegovine i Bosne, a donijet će, osim značajnog skraćenja vremena putovanja, i poboljšanje sigurnosti u prometu. Tehnički detalji pokazuju kako će tunel kroz planinu Prenj biti dug 10,15 km čime spada u dugačke tunele i podliježe primjeni svih propisanih mjera sigurnosti u tunelima, prema direktivi 2004/54/EC. Izuzev tunela Prenj ova dionica podrazumijeva pristup sjevernom i južnom portalu tunela pa sveukupna dužina dionice iznosi otprilike 12 km. Tunel Prenj je najduža i najsloženija građevina na cijeloj dionici autoceste od Konjica do Mostara; dužina desne tunelske cijevi je 10.165 km, a lijeve 10.160 km. Zbog konfiguracije terena i poddionica Mostar sjever - Mostar jug duljine 15,4 km zahtijevat će mnogo objekata, a prema posljednjim informacijama, u sastav poddionice ulazi petlja Mostar sjever s bočnim naplatnim mjestom, šest tunela ukupne dužine oko 9 km i šest relativno kratkih vijadukata/mostova ukupne dužine oko 2 km. Okončanje gradnje navedenih poddionica, a napose tunela Prenj, donijet će i novu dimenziju prometne povezanosti cjelokupne BiH, ali i omogućiti snažnije pozicioniranje na prometnoj karti jugoistoka Europe.