Određeno iznenađenje u aktualnoj političkoj i institucionalnoj krizi u Bosni i Hercegovini predstavlja ponašanje oporbenih stranaka iz Republike Srpske koje su jasno odbile slijediti hazarderski i neizvjestan put entitetskog predsjednika Milorada Dodika. PDP, SDS i Lista za pravdu i red tri su vodeće oporbene srpske stranke u BiH koje su se otvoreno usprotivile Dodikovim potezima nakon što je nepravomoćno osuđen pred Sudom BiH na jednogodišnju zatvorsku kaznu i šest godina zabrane obnašanja političkih dužnosti. Iako su pod snažnim pritiskom Dodika, njegovih suradnika i bliskih medija, oporbeni čelnici ne odustaju i trenutačno pregovaraju s hrvatskim i bošnjačkim strankama o ulasku u državnu vlast. Jednu od ključnih uloga u toj političkoj grupaciji iz RS-a ima mladi predsjednik Partije demokratskog progresa (PDP) Draško Stanivuković. On je prošlog listopada drugi put pobijedio u utrci za gradonačelnika Banje Luke, zadavši Dodiku jedan od najtežih izbornih poraza. U međuvremenu je preuzeo i vođenje PDP-a, a zbog mladosti i karizme mnogi ga vide i kao budućeg srpskog nacionalnog lidera u BiH. U intervju za Obzor, politički magazin Večernjeg lista govori o aktualnoj situaciji u BiH, političkoj krizi, preslagivanju vlasti…
Sredinom prosinca protekle godine izabrani ste na čelo jedne od najvećih oporbenih stranaka u Republici Srpskoj – PDP-a, i to kao jedan od najmlađih političkih lidera u Bosni i Hercegovini. Koliko nova energija u tom smislu predstavlja važan element kada govorimo o pristupu važnim političkim, ali i temama od društvene važnosti?
Nova energija vrlo je važan faktor, ali isključivo u kombinaciji s drugim elementima. Među njima su i jasan politički stav, politike koje donose rezultate i dobro ljudima, obećanja i riječi koje dajete, a pretvarate u djela. Dalje, tu je kontinuitet u radu i otvorenost i iskrenost u pristupu prema ljudima. Sve te kombinacije političkim djelovanjem koje traje više od jednog desetljeća u slučaju mojih suradnika, mog tima i mene zaista daju novu epohu politike, odnosa prema ljudima, koji oni prepoznaju. Posvećenost treba biti prisutna tijekom cijelog dana. Dakle, energija je samo jedan od faktora koji trebamo imati da bismo mogli voditi kompletan politički proces promjena.
Vaše iskustvo na čelu Banje Luke svakako je važno budući da upravljanje jednim tako velikim gradom, sa svim zahtjevima i izazovima, traži kombinaciju političkih, ali i menadžerskih sposobnosti. Koliko takvo što može biti važno i kada govorimo o političkim odnosima na entitetskoj, odnosno razini BiH?
U životu je najvažniji postupan i kontinuiran rast i napredak, u kojem na svaku stepenicu kojom trebate proći čvrsto stanete i shvatite da ste je razumjeli i prošli. Tijekom svog političkog razvoja i kroz iskustvo te svoje političke i menadžerske sposobnosti prošao sam od člana stranke, predsjednika mladih, predsjednika gradske organizacije, predsjednika političke organizacije, odbornika u Skupštini Grada Banje Luke, narodnog zastupnika, preko gradonačelnika u jednom i u drugom mandatu. Dakle, sve moguće pozicije koje narod bira, kako unutar stranke tako i izvan nje, zaslužio sam podrškom, glasanjem, trudom i radom. Radio sam i dokazao da mogu ispuniti sve što sam rekao, nakon čega sam išao na sljedeću razinu. Dakle, sve stepenice su prijeđene, čvrsto se stalo na svaku razvojnu etapu, prošlo kroz nju, naučilo se i spoznalo. Onda je to, naravno, nešto što vam otvara put da razumijete odnose u entitetima, odnose u Republici Srpskoj, ali i na jednoj kompleksnoj razini na kojoj smo sada blizu preuzimanja odgovornosti i formiranja vlasti upravo na razini BiH. Svaki korak, posjet daje novo iskustvo i širinu da spoznate sve unutar jedne države i naroda.
Očito je kako se BiH trenutačno nalazi u jednoj od najvećih poslijeratnih kriza, političkoj i sigurnosnoj. Ova kriza ima složen set uzroka, ali svakako velikim dijelom vuče korijene u nedavnoj presudi Suda BiH predsjedniku RS-a i lideru SNSD-a Miloradu Dodiku, koja je povukla niz implikacija kako u Republici Srpskoj tako i Bosni i Hercegovini u cjelini. Kako vi na to gledate?
S jedne strane imate nesumnjivo jasan politički proces protiv predsjednika Republike Srpske koji nema nikakve veze s pravom. S druge strane imate niz neracionalnih i vrlo radikalnih poteza, koji jesu uzročno-posljedična veza, ali rukovodstvo Republike Srpske setom zakona i mjera koji su doneseni, a koji su u ovom trenutku vrlo rizični za Republiku Srpsku, tjera jedan narod i Republiku Srpsku u izolaciju, okreće nas protiv svijeta, što je upravo izazvalo ovakvu krizu u zemlji. Shodno tome, najvažnije je da narod i građani Republike Srpske i Bosne i Hercegovine ne smiju biti talac ove političke atmosfere i procesa koji se odvijaju. Trebaju se pronaći mudrost, mir i stabilnost i nastaviti sa suživotom tri konstitutivna naroda. Institucije moraju raditi i funkcionirati. Tu je velika odgovornost na nama koji imamo veliko povjerenje građana.
Milorad Dodik ranije je uspijevao mobilizirati opoziciju u Republici Srpskoj oko onoga što bi on definirao ključnim nacionalnim ili entitetskim pitanjima. Mnogi su očekivali da će se isto dogoditi i ovaj put. No, osim oporbe, dojam je da ni pokušaj mobilizacije javnosti u RS-u oko presude Dodiku nije dao, za njega, očekivane rezultate. Kako to komentirate?
Previše su govorili "eno vuka". Svaki put kada to kažete, ljudi pogledaju, ali ono što najavljujete ne bude. Onda, kada jednom zaista dođe vuk ili ta opasnost, više se nitko ne okreće. Bar ne na taj način kako se može očekivati s obzirom na situaciju. Tako je i predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik mnogo puta najavljivao referendume, odcjepljenje, mnoge velike odluke, a onda se mnogo puta povlačio i mnogo toga nikada se nije ni dogodilo. Narod tada jednostavno izgubi povjerenje te u ovakvim situacijama nikada ne dobijete reakciju kakvu očekujete. S druge strane, mi u oporbi znamo da ovi avanturistički i rizični zakoni ne donose dobro ni srpskom ni bilo kojem drugom narodu, kao ni Republici Srpskoj i BiH.
Što najviše zamjerate aktualnoj vlasti u Republici Srpskoj? Gdje su griješili i gdje i danas griješe?
Uništavanje institucija koje su temelj jedne zemlje i jednog naroda, njihovo obezvređivanje i podređivanje pojedincima, kriminal i korupcija koja je doživjela tolike razmjere da gotovo više novca ide u te tijekove nego u realne, one koji su zaista potrebni. Kriminal i korupcija postali su svakodnevica, a ljudi su izgubili vjeru da to mogu promijeniti. Osiljeno i bahato ponašanje, kako u politici tako i u svakodnevnom životu, i ono što je poprilično odlikovalo posljednja dva desetljeća jest to što se s tim praksama ne planira stati. I dalje se u prvi plan stavljaju teme koje nisu od životne i gospodarske važnosti, teme koje se tiču ekonomije zemlje, nego teme koje nas stavljaju u sukobe koji vuku rane iz rata, razlike, dakle isključivo teme oko kojih se na slažu narodi. Govori se godinama o temama oko kojih nema suglasnosti i koje nas razlikuju, dijele i vuku ožiljke iz rata.
Nedavno smo svjedočili i određenim političkim promjenama koje nagovješćuju mogućnost preustroja vlasti na razini BiH. Tri oporbene stranke, uključujući vaš PDP, dogovaraju ulazak u državnu vlast. Kako gledate na takav scenarij?
Mi smo stranka pokreta, akcije i preuzimanja odgovornosti. Zemlja je zarobljena u sukobu, podjelama i blokadama. To je nešto što mi ne možemo podržati. Zato preuzimamo odgovornost za procese, da nastavimo razvojni plan, europski put kroz velike investicije, koje znače općinama i gradovima – od infrastrukturnih projekata preko ekonomije. Zbog toga smo i ušli u taj proces. Ljudi su nas birali i imamo legitimitet da to učinimo. Ljudi nas biraju da radimo i tražimo načine kako da nešto funkcionira, a ne da se nešto blokira, što je, nažalost, trenutačno stanje na razini BiH. Preuzimamo odgovornost, želimo da ljudi u ovoj zemlji žive bolje i da sve općine i gradovi dobiju plan rasta, naravno na temelju mira i stabilnosti.
Jeste li osobno kao lider stranke spremni preuzeti neku poziciju na toj razini?
Ostajem posvećen vođenju najvećeg grada Republike Srpske. Ostajem i na poziciji rukovoditelja stranke PDP-a, što je nova funkcija, ali i mjesto koje traži ozbiljnu posvećenost i odgovornost. Ponosan sam što PDP ima najkvalitetniji kadar i stručne ljude s kojima planiramo donijeti konkretne rezultate, provesti naše politike i učiniti ono što je temelj principa koji ćemo postaviti. Ti principi bit će dio sporazuma koji ćemo potpisati sa svojim budućim partnerima.
Na koji način namjeravate predstavljati i štititi interese RS-a u institucijama BiH?
Planiramo vrijedno i posvećeno raditi na tome na sve moguće načine. Odblokirat ćemo europski put, što znači da će Republika Srpska dobili više stotina milijuna KM projekata. S druge strane, jasno smo rekli i da uđe u temeljne principe buduće koalicije, neće se moći otvarati nijedna tema koja zadire u nadležnosti i ustavnopravnu poziciju Republike Srpske. Vodit ćemo mudru politiku u kojoj ćemo svađe zamijeniti dijalogom i truditi se da se proračunima zajedničkih institucija izborimo za što više sredstava za gradove i općine širom Republike Srpske. To je sve ono što prethodnih godina nismo vidjeli od SNSD-a.
Dodik tvrdi da je zapravo žrtva bošnjačkog unitarizma. Nedvojbeno je da postoje unitarističke ili centralističke političke ambicije u Sarajevu. Kako se vi mislite nositi s tim ako postanete dio državne vlasti? Mislite li da je moguće izgraditi državu koja će biti funkcionalna i brza u usvajanju reformi, ali i koja će poštivati interese i prava sva tri konstitutivna naroda?
Jasno je i općepoznato da unitarne ambicije postoje u Sarajevu. One nisu skrivene – one se jasno politički, medijski i kroz mnoge deklaracije artikuliraju i zagovaraju. Mi to znamo i prepoznajemo. Ono na čemu smo mi inzistirali jest da na temeljnom sporazumu buduće vlasti na razini BiH osnovni postulat bude taj da se ne pokreće, ne govori i ne pomišlja na teme koje znače bilo kakav prijenos nadležnosti, bilo kakvo zadiranje u ustavnopravnu poziciju Republike Srpske, da ne bude nijedna takva riječ, a kamoli inicijativa ili nešto više od toga. Da svaki zakon koji bude na razini europske agende bude sukladan s ustavnopravnim položajem Republike Srpske, Daytonskim mirovnim sporazumom i poštivanjem svih nadležnosti koje su definirane Daytonom. To je princip ispod kojeg ne možemo ni razmišljati da idemo. Time mi štitimo Republiku Srpsku, i ne treba se nitko brinuti da mi to ne možemo, a da SNSD može. To je smiješna priča, jer su oni za vrijeme svog mandata u više od 20 godine prenijeli oko 70 nadležnosti.
Kako vidite ulogu međunarodne zajednice u kreiranju, ali i rješenju krize u BiH?
Bit svake države je da bude suverena, legitimna i da legitimno izabrani predstavnici donose odluke bez bilo čijeg međunarodnog uplitanja u takve odnose. U svakom pogledu imam najviše očekivanja od nas u zemlji u kojoj smo izabrani da vodimo te institucije, čiji smo legitimni predstavnici, kako institucija tako i naroda, i da za zajedničkim stolom dogovaramo, razgovaramo te da to bude kreacija ljudi i naroda koji žive u toj zemlji, a ne nekoga izvana. Određena pitanja i platforme koje se postavljaju kao agende europskog puta su nešto što ne radimo zbog Europe, nego zbog nas i naše perspektive, otvaranja zemlje prema ekonomiji i razvoju. Mi smo ti koji trebamo kreirati, rješavamo pitanja i izlazimo iz kriza. To treba biti naš kompromis, naša vizija i naša politika. Moguće je ako na jednoj dugačkoj liniji problema, kojih je mnogo, krenete s one strane, odnosno od problema oko kojih imate suglasnost. Opet, napominjem, to su gospodarstvo, ekonomija, infrastruktura, investicije, sport i kultura. Kada sve to dovedete u red, sve drugo postaje lakše rješivo.
Kakva je uloga Srbije, odnosno predsjednika Aleksandra Vučića u svemu ovome? On službeno podupire Dodika i aktualnu vlast u RS-u, ali s respektom govori i o vama osobno. Imate li izravnu komunikaciju s njim?
Uloga Srbije itekako je važna. Srbija je jamstvo Daytonskog mirovnog sporazuma i stabilnosti u cijeloj BiH, kao jedna od potpisnica. To je zemlja koja je najviše uložila u cijelu BiH – u projekte, škole, infrastrukturu i gospodarstvo. Zbog toga trebamo iskazati jasnu zahvalnost. Srbija nikada nije prešla Rubikon koji se zove Daytonski mirovni sporazum. Srbija i predsjednik štite suverenitet Bosne i Hercegovine, i teritorijalni integritet, ali i prava Srba u Republici Srpskoj, kao i ustavnopravnu poziciju RS-a, što je nešto što je obveza prema Srbima, a što ne ugrožava bilo koji drugi narod u državi. S te strane rukovodstvo Republike Srpske ima podršku u smislu očuvanja institucija i ustavnopravnog položaja RS-a, ali ne vidimo podršku Srbije u radikalnim potezima, jednostranim odlukama i zakonima koji destabiliziraju stanje u državi i mogu narušiti mir i stabilnost, što razumijemo. S predsjednikom i rukovodstvom Srbije imam izravnu i otvorenu komunikaciju, mnoge smo projekte zajedno završavali.
Kakav je politički stav PDP-a, ali i ostalih stranaka oporbe iz RS-a kada govorimo o europskom putu BiH? Konkretno u smislu usvajanja preostalih zakonskih rješenja koja su nužna za početak pregovora?
Kristalno jasan, bez odgađanja usvajati europske zakone koji su u skladu s principom da se nijedna nadležnost ne dovede u pitanje, kada govorimo o ustavnopravnoj poziciji Republike Srpske. Na tom putu trebamo biti proaktivni, jasni i otvoriti zemlju k zemljama Europe, graditi prijateljstva, dovoditi investicije, dovoditi plan rasta, iskoristiti EU fondove za sve gradove i općine, bilo kojeg dijela zemlje. Tu nema dileme.
Kako gledate na pitanje hrvatske ravnopravnosti u BiH i jeste li spremni podržati zahtjeve hrvatskih predstavnika za izbornu reformu, poglavito kad je riječ o izboru članova Predsjedništva BiH?
Kada govorimo o izbornom zakonu, svi moramo biti svjesni osjetljivosti samog pitanja, jer kako su neki spomenuli ovih dana, to pitanje čeka konačno rješavanje gotovo desetljeće i pol te sam stava da o njemu treba razgovarati u razumnom roku koji ćemo odrediti u sporazumu koji je u pripremi. Vjerujem da će i puno iskusniji partneri u ovim dogovorima imati razumijevanja za to.
Jasno je da je narušena sigurnosna struktura na Starom kontinentu te da Europska unija prepoznaje potrebu osnaživanja suradnje unutar Unije, ali i sa zemljama kao što su Velika Britanija, Norveška, Kanada... Vidite li BiH dijelom europskog sigurnosnog kišobrana, pa možda i kada govorimo o NATO-u, a koji bi stvorio preduvjete za snažnije investicije u ekonomiji?
Zbog teške povijesti koju smo mi Srbi imali na ovim prostorima, rana i ožiljaka koje imamo zbog NATO-ovih bombi, za nas je neprihvatljiv put u NATO. Ostajemo na principu vojne neutralnosti, kao što i Srbija zagovara.
Zašto je za Srbe u BiH bio problem imenovanje Christiana Schmidta i vjerujete li u mogućnost unutarnjeg dogovora i funkcioniranja BiH bez OHR-a?
Jasno je da nije prošao sve procedure kroz Vijeće sigurnosti i da samim tim nisu ispoštovane sve procedure. Ako smo legalisti, jasno je da je takav izbor neprihvatljiv za bilo koga, jer ne ispunjava formu i proceduru. Onda nemate ni legitimitet. Za nas Srbe to je neprihvatljivo. Svi narodi, ako žele suverenu zemlju, onda je apsolutno da ured OHR-a ne može postojati i raditi. Svaki političar koji voli institucije svoje zemlje trebao bi podržati takav stav, da nema OHR-a, da se odluke donose unutar institucija i da ih donose legitimno izabrani predstavnici.
Vas mnogi, što zbog mladosti, što zbog dosadašnjeg političkog uspona, vide kao novog nacionalnog lidera Srba u BiH. Prihvaćate li tu ulogu i što vidite kao svoju političku misiju i cilj?
Netko sam tko po karakteru preuzima odgovornost i inicijativu, a od sebe tražim i mnogo više za svoj narod, grad koji predstavljam i Republiku Srpsku. Moja uloga, misija i cilj su da jačam Republiku Srpsku, svoju zemlju, položaj prava Srba u RS-u, BiH i regiji te da budem najbolji predstavnik svog naroda. Da pokažem svijetu da su Srbi ponosan, slobodarski, kulturan i najgostoljubiviji narod, moderan i narod budućnosti. Isto tako smo i narod koji gradi prijateljstva sa svojim susjedima, narod koji će u državi u kojoj živi pokazati da je moguć suživot, poštivanje i uvažavanje. To nije budućnost samo BiH nego i cijele regije.
Kako gledate na budućnost BiH? Je li moguće učiniti da bude funkcionalna i stabilna zemljom u kojoj će se sva tri naroda osjećati "komforno"?
Moguće je pod uvjetom da predstavnici sva tri naroda učine ono što je do njih, da preuzmu odgovornost, da budu spremni na onu vrstu kompromisa koja ne šteti narodu koji predstavljaju, a može biti podrška onom drugom. Moguće je ako se budemo fokusirali na traženje rješenja, a ne problema. To je dug proces koji zahtijeva nove generacije, rad, marljivost i posvećenost, a ne promicanje retrogradnih politika.