Izbor državne vlasti u rekordnom roku probudio je nadu da bi se politički procesi u BiH mogli okrenuti u pozitivnom smjeru te da bi institucije vlasti na svim razinama mogle u "novom ruhu" profunkcionirati također brže nego što je to ranije bio slučaj nakon izbora, piše Večernji list BiH.
Tko o kome ovisi
To se, međutim, samo djelomično i obistinilo jer je vlast u cijelosti uspostavljena još samo na razini Republike Srpske i nekoliko županija u Federaciji BiH. Kao što je poznato, Federacija BiH dobila je zakonodavnu vlast, a rokovi za imenovanje izvršne istječu početkom travnja. U petak su HDZ BiH i "osmorka" potvrdili svoj raniji dogovor, potpisali sporazum i raspodijelili pozicije u budućoj Vladi, a predsjednica Federacije BiH Lidija Bradara u srijedu bi trebala proslijediti potpredsjednicima na suglasnost kompletiran sastav buduće Vlade Federacije BiH sa svim imenima i resorima. Međutim, izgleda da teško može doći do imenovanja u predviđenom roku ako ne bude snažnijeg angažmana međunarodne zajednice. Iako postoji dogovor HDZ-a i stranaka okupljenih oko SDP-a o imenovanju Vlade, bez formalne suglasnosti dopredsjednika FBiH Refika Lende entitetski Parlament se o toj Vladi ne može izjasniti. A Lendo tvrdi da je uvjet za njegovo "zeleno svjetlo" ulazak SDA u vlast, što novi partneri na federalnoj razini odbijaju. Dakle, ako se ne dogodi neka promjena u idućim danima, "prijeti" nastavak tehničke vlade i u trećem izbornom mandatu. Formalno-proceduralno nije, ali politički itekako jest formiranje federalne Vlade povezano s uspostavom vlada u pojedinim županijama. To se prvenstveno odnosi na imenovanje novih vlada u Srednjobosanskoj i Hercegovačko-neretvanskoj županiji. Zbog odnosa snaga jasno je da u Srednjobosanskoj županiji vlast mogu formirati samo SDA i HDZ, ali najveća bošnjačka stranka čeka rasplet na federalnoj razini. Već tradicionalno i uspostava izvršne vlasti u HNŽ-u vezuje se uz Vladu Federacije BiH. Posavska i Zeničko-dobojska županija dobile su nove vlade koje su umnogome rezultat dogovora HDZ-a i "osmorke" na višim razinama. Više puta istaknuto je i kako su procesi u ovim dvjema županijama i bili povezani te okončani na relativno zadovoljstvo svih. SDP je s partnerima uspio izgurati SDA iz vlasti u Bosansko-podrinjskoj županiji, a uspješno su obnovili vlast i u Sarajevskoj županiji. Ovdje se taktiziralo i odugovlačilo zbog ne baš jasnog odnosa "trojke" i bloka koji čine SBiH i NES. Ulazak tih dviju stranaka u vlast na županijskoj razini povezuje se s potporom novoj Vladi FBiH.
Komplicirana Federacija
Slično je trebalo biti i u Unsko-sanskoj županiji, ali je tamo SDA vješto iskoristio svađu između drugih stranaka i uspostavio vladu s NES-om. SDA potpuno kontrolira situaciji i u Tuzlanskoj županiji, gdje je sa svojim najodanijim partnerom DF-om te preletačima iz PDA i nekolicinom zastupnika iz SBiH i Socijaldemokrata (SD) ponovno imenovao Vladu. Imenovanje nove Vlade u Zapadnohercegovačkoj županiji isključivo ovisi o unutarnjem dogovoru u HDZ-u BiH jer ima apsolutnu većinu u Skupštini. Što se tiče Hercegbosanske županije, ona u pravilu među posljednjima dobiva Vladu. Djelomično je to rezultat činjenice da je potrebno osigurati dvotrećinsku većinu u Skupštini, ali treba imati u vidu da je tamo i politička scena vrlo šarolika. Ima najava po kojima bi proces uspostave vlasti trebali voditi HNP i HDZ BiH uz suradnju s nekim drugim strankama, prvenstveno iz HNS-a. Očito je da je mnogo različitih kombinacija na različitim razinama vlasti i ovisno o specifičnim odnosima među stranaka u pojedinim županijama. Pokazalo se da je opet teško realizirati zamisao o uspostavi vlasti po vertikali, čime bi se dobila funkcionalnija suradnja između različitih razina vlasti, posebice u FBiH. Ipak, da dogovor s državne razine može biti preslikan i na neke druge, najbolje svjedoči promjena vlasti u Distriktu Brčko, gdje je došlo do prekompozicije i izbacivanja SDA iz vlasti. Sad se čeka federalna vlast. O tome će umnogome ovisiti rasplet i po županijama. I to ne samo na formiranje vlada tamo gdje to još nije urađeno već su moguće i rekonstrukcije novoizabranih vlada. Politička partnerstva u BiH su krhka i ne treba se čuditi ako neke od županijskih vlada ne potraju dulje od nekoliko mjeseci.