Čim se potvrde izborni rezultati lideri pobjedničkih stranaka krenut će u službene pregovore o uspostavi vlasti na svim razinama. Dvojbi je sve manje jer je izvjesno kako će glavnu riječ u pregovorima voditi SDA i HDZ BiH u Federaciji te SNSD u RS-u.
Prihvatljivi partneri
Najznačajnija promjena na federalnoj političkoj sceni je upravo jačanje dvije spomenute narodnjačke stranke te snažno pozicioniranje SBB-a i DF-a kao nekompromitiranih stranaka iz prethodnog mandata vlasti. SDP kao najvećeg krivca za katastrofalno stanje u entitetu pa i državi surovo su kaznili birači i ne predstavlja bilo kakvu relevantnu snagu koja bi utjecala na formiranje vlasti. Uz to, SDP će idućih mjeseci biti zaokupljen vlastitim unutarstranačkim problemima i odnosima. Ključna, a možda i jedina dvojba je hoće li SBB i DF zajedno ili pojedinačno ući u vlast na federalnoj i državnoj razini. Obje stranke su prihvatljivi partneri za HDZ BiH pa i za SDA, iako su Bakir Izetbegović i Fahrudin Radončić vodili žestoku borbu za biračko tijelo. Tri ili četiri stranke iz Federacije plus SNSD s koalicijskim partnerima mogli bi uspostaviti stabilnu vlast na državnoj razini koja bi imala dvotrećinsku većinu. Prioritetan zadatak nove vlasti svakako bi trebala biti deblokada europskog puta te dogovor o popuni velikog broja trenutačno upražnjenih rukovodećih pozicija u državnim agencijama i institucijama zbog čega one otežano funkcioniraju već mjesecima.
Raspodjela ministarskih i drugih pozicija u nacionalnom pogledu ne bi trebala biti problem jer se i do sada držalo principa rotacije, a HDZ BiH je već iskazao želju da sukladno tomu dobije poziciju ministra vanjskih poslova. Predsjedatelj Vijeća ministara bi nakon Srbina (Nikola Špirić) i Hrvata (Vjekoslav Bevanda) mogao biti Bošnjak, a u tom slučaju bi Srbi zadržali resor financija u državnoj vladi.
Do preslagivanja bi moglo doći i kada su u pitanju preostala ministarstva na državnoj razini. Takva vlast, barem po svom sastavu, djelomično bi mogla biti i vlast kontinuiteta jer većina ključnih partnera iz prethodnog saziva ostaje “u igri”. To se, pak, ni u kojem slučaju ne može reći za federalnu vlast gdje su neophodne korjenite promjene. SDA, HDZ i eventualno drugi partneri imat će puno posla kako bi popravili sve ono što je ostalo iza SDP-a i interesnih skupina uvučenih u “platformu”. Hrvati očekuju da im se vrate brojne pozicije koje su uzurpirane u protekle četiri godine, ali i da se federalna vlast vrati u ustavne okvire. Bit će neophodna revizija svih zakonskih dokumenata i odluka donesenih u proteklom razdoblju, potom i saniranje stanja u javnim poduzećima, a tek nakon toga bit će moguće krenuti u nove projekte.
Imenovanja i vlast
Tehnički gledano, proces uspostave vlasti počet će inauguracijom novih članova Predsjedništva, potom slijedi konstituiranje parlamenata na svim razinama, uključujući i izbor Doma naroda u Federaciji BiH i državi. Ono što slijedi nakon uspostave zakonodavne je imenovanje izvršne vlasti, a to znači vlada na državnoj, entitetskoj i županijskoj razini.
Ovi su smješni oni kao da imaju više od 50% u parlamentu, a uz to i ptice znaju koji su him najveći prioriteti pokrivanje starog i rad na novom lopovluku kao i sva ostala vlast.