BiH gradi punionice, ukida carine na uvoz

Era električnih automobila

Era električnih automobila
11.02.2019.
u 21:00
Pogledaj originalni članak

Uz nepostojanje povlastica, jedan od razloga zbog kojih se u BiH još uvijek ne uvozi velik broj električnih vozila jest i činjenica da u cijeloj zemlji postoje tek tri punionice za električne automobila. Usporedbe radi, Hrvatska je u 2016. godini imala više od 100 punionica i više od 800 registriranih električnih automobila. Velik problem je mala vozna autonomija automobila na struju – maksimalno 200 - 300 kilometara s jednim punjenjem baterija.

Era električnih automobila polako, ali sigurno ulazi u BiH. Iako je broj električnih automobila, koji je do sad uvezen, u ovoj zemlji zanemariv u usporedbi s automobilima koji za pogon koriste dizel, benzin ili plin, sigurno je da su budućnost vozila koja za pogon koriste električnu energiju. Američki proizvođač automobila Tesla u budućnosti planira izgraditi superpunjač u Sarajevu koji služi za punjenje električnih automobila.

Superpunjači

Prema dostupnim informacijama na službenoj stranici kompanije Tesla, datum izgradnje superpunjača i mjesto gdje će biti postavljen još nisu potvrđeni.
“Datum otvorenja bit će potvrđen. Točno vrijeme i lokacija mogu se promijeniti”, navodi se na stranici ove kompanije. Kompanija Tesla, čiji je direktor Elon Musk, uvrstila je Sarajevo na popis gradova gdje planira izgraditi superpunjače koji već postoje u velikim gradovima zapadne Europe. U planu su superpunjači u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji, a najviše bi ih moglo biti u Hrvatskoj. Prošle godine u BiH uvezeno je šest električnih vozila. Najskuplji električni automobil koji je uvezen je Volkswagen e-golf karavan koji je plaćen nešto više od 54.000 KM, a država je naplatila više od 12.000 KM davanja. Među uvezenim vozilima, bila su i tri električna vozila SD-001 iz Kine i jedno vozilo Melex tip 245 iz Poljske. U 2017. u Bosnu i Hercegovinu uvezeno je čak 14 električnih vozila. Kao razloge smanjenog uvoza električnih vozila u 2018. godini u odnosu na 2017., navodi se nepostojanje povlastica na električna vozila, međutim, i taj problem trebao bi biti otklonjen.

Carinske stope

Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH predložilo je nedavno smanjenje i ukidanje carina na nove konvencionalne i električne automobile do kraja 2019. godine. Prijedlog odluke o privremenoj suspenziji i smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih automobila do 31. prosinca 2019. godine ima za cilj smanjenje oporezivanja i stvaranja boljega regulatornog okvira za uvoz novih, a posebno automobila na električni pogon. Ministar Mirko Šarović uputio je ovu odluku u proces javnih konzultacija kako bi se stručna, ali i šira javnost uključila u izradu što kvalitetnijeg propisa i kako bi Bosna i Hercegovina što učinkovitije odgovorila na ubrzane promjene koje se događaju na svjetskom tržištu gdje se broj električnih automobila iz godine u godinu udvostručuje. “Odlukom o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih automobila predloženo je da se carinska stopa na uvoz novoproizvedenih automobila, koji nemaju preferencijalni status robe iz zemalja s kojima BiH ima zaključene sporazume o slobodnoj trgovini, smanji s dosadašnjih 15 posto na pet posto, i to za automobile s pogonom na benzin, dizel i hibridna vozila te da se s pet posto na nula posto smanji carinska stopa na automobile na električni pogon”, priopćilo je Ministarstvo. U svijetu se godišnje proda oko milijun električnih automobila, dok ih je u našoj zemlji, prema posljednjoj evidenciji, registrirano svega 18. Primjenom povoljnije carinske stope, kaže se iz Ministarstva, stimulirat će se uvoz novih automobila, što će značiti višestruku korist, kako s aspekta smanjenja zagađenja zraka i zaštite životne sredine tako i s aspekta podizanja stupnja sigurnosti prometa.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.