Svaki novi kilometar autoceste mijenja stvari nabolje i donosi koristi građanima BiH – skraćuje vrijeme putovanja, povećava sigurnost u prometu sukladno EU standardima, smanjuje razinu zagađenosti zraka, ostvaruje bolji pristup manjim gradovima, poboljšava turističke rute te unaprjeđuje trgovinske tokove između država regije, što pozitivno utječe na ekonomiju BiH. Šire gledano, izgradnja koridora Vc priča je o povezivanju BiH s regijom i Europskom unijom - navode, između ostaloga, iz JP Autoceste Federacije BiH, investitora ovoga višestruko zahtjevnog projekta u koji je uključena i Europska investicijska banka (EIB), a projekt je bespovratnim sredstvima podržala Europska unija, piše Večernji list BiH.
Za tri dionice kroz Hercegovinu, primjerice, izdvaja se gotovo 200 milijuna eura. Koliko je projekt vrijedan, pokazuju i zadivljujuće videosnimke radova na osam dionica koridora, snimljene dronom, koje je objavilo to poduzeće.
Radi se punom parom
Na pojedinim mjestima djeluju potpuno - nestvarno. Snimkama iz zraka obuhvaćena su sva gradilišta na kojima se trenutačno u većem bh. entitetu punom parom radi i gradi (neke dionice su završene), a riječ je o ukupno 40 kilometara autoceste. Njih osam su: Vranduk – Ponirak, Ponirak – Vraca (tunel Zenica), tunel Zenica (Vraca) – Donja Gračanica, Klopče – Donja Gračanica, Drivuša - Klopče, tunel Ivan, Buna – Počitelj i Počitelj – Zvirovići. I dok se vozite, pojedina gradilišta izgledaju jednako neobično kao što to prikazuju snimke iz zraka, poput onoga na hercegovačkoj dionici Buna - Počitelj koja se nazire iznad Neretve dok plovi prema jugu kada se, primjerice, penjete uz brdo Vidonja ponad Žitomislića i Biletić Polja na području općine Čitluk, u što smo se i sami uvjerili.
Dijelovi autoceste, najavljeno je, bit će otvoreni već potkraj ove godine, dok će za neke dionice, pak, trebati još najmanje jedna ili dvije godine. U završnoj su fazi tako radovi na Zeničkoj obilaznici dugoj 11 km koju čine tri dionice: Drivuša – Klopče (završeni radovi), Klopče – Donja Gračanica i dio Vraca – Donja i trebali bi biti završeni potkraj studenoga, a za Dan državnosti planirano je službeno puštanje u promet. No, idemo redom: dionica Vranduk - Ponirak na koridoru Vc bit će duga 5,3 kilometra. Njezina izgradnja stoji 49 milijuna eura, a sredstva su osigurana iz OFID-a (OPEC Fund for International Development). Slijedi dionica Ponirak - Vraca (tunel Zenica) duga 2,6 km. Za nju će se utrošiti oko 69 milijuna eura (EIB 50 milijuna eura, EU grant 19 milijuna eura). Dionica tunel Zenica - Donja Gračanica, kao treća, obuhvaća 3,9 kilometara dužine. Vrijednost radova na toj dionici koridora Vc iznosi 68,7 milijuna eura (EBRD 56,7 milijuna, EU grant 12 milijuna eura). Klopče - Donja Gračanica dionica je duga 5,78 kilometara, prepoznatljiva po jednome od najljepše izgrađenih vijadukta u cijeloj BiH, a košta oko 96 milijuna eura (EBRD 36 milijuna, OFID 60 milijuna eura).
Peta dionica prikazana u impresivnim snimkama iz zraka je Drivuša - Klopče dužine 2,23 km. Ta dionica autoceste na koridoru Vc u potpunosti je završena, a njezina je gradnja stajala 31 milijun eura (sredstva iz KFAED-a, Kuvajtskog fonda). Pet dionica autoceste na kojima radove nije zaustavila ni pandemija koronavirusa pripada Zeničkoj obilaznici. Karakteriziraju ih, u prvome redu, dijelovi autoceste s velikim brojem tunela i vijadukta. Sljedeće tri dionice, također snimljene dronom, smještene su znatno južnije.
Vrata Hercegovine
Na tim se dijelovima autoceste smjenjuju ravnica i krš. Tunel Ivan, na samim vratima Hercegovine, bit će dug dva kilometra, a radovi na njegovoj izgradnji stajat će 61,5 milijun eura (EBRD 50 milijuna, EU grant 11,5 mil. eura). Kako navode iz Autocesta, rok za njegovu izgradnju istječe sredinom 2022. Za njegovu potpunu funkciju potrebna je dionica Tarčin - Ivan. No, njezina gradnja još nije počela. Južnije od tunela Ivan, u Hercegovini, sedma je dionica Buna - Počitelj duga 7,2 km, čija izgradnja stoji 32,1 milijun eura (EBRD 23,3 milijuna, EU grant 8,8 mil. eura).
No, kako bi ovaj dio autoceste u potpunosti bio u funkciji, nužna je izgradnja mosta Počitelj, inače dijela posljednje, osme dionice Počitelj - Zvirovići duge 11,1 kilometar, prikazana također u zanimljivom videouratku Autocesta. Smještena je s druge strane rijeke Neretve, a u sklopu nje je i most Počitelj. Karakterizira je slično, ali ipak nešto složenije zemljište nego ono na kojem se gradi dionica Buna - Počitelj. Vrijedna je 105 mil. eura (EIB 100 milijuna, EU grant 5 mil. eura). Sredinom 2022. planirana je potpuna izgradnja ovog dijela autoceste.
Ne zaboravimo ni najsjeverniju dionicu autoceste na koridoru, Svilaj – Odžak, dugu 10,7 km, strateški važnu, posebice za bolju komunikaciju s EU-om. Inače, navode iz Autocesta FBiH, koridor Vc najambiciozniji je investicijski program u BiH, koji zahtijeva značajne financijske i ljudske resurse, a njegova je korist za građane i bh. gospodarstvo višestruka. Dodaju i da je na koridoru dosad izgrađeno 102 km autoceste te da je spreman novi investicijski ciklus od 1,6 milijardi KM. U tijeku su natječajne procedure za pet dionica dugih 22,8 km, i to: Poprikuše – Nemila, Nemila – Vranduk, Tarčin – Ivan – LOT 1 Tarčin – ulaz u tunel Ivan, tunel Kvanj – Buna i Sarajevska obilaznica/LOT 3B.•