Nakon mostarskog sastanka na najvišoj stranačkoj razini, koji je završio bez približavanja stajališta oko dviju reformi, izborne i one o sudovima, s radom nastavljaju stručni timovi kako bi pokušali ipak približiti stajališta. Takve eventualne dogovore ne bi više "preispitivali" stranački vođe, nego bi pak prijedlozi zakona bili upućeni u parlamentarnu proceduru, piše Večernji list BiH.
No, takvo što je teško za očekivati jednostavno zato što ne postoji hrabrost napraviti iskorake kako se takav potez u vlastitom "domoljubnom" ozračju ne bi razumio kao izdaja nacionalnih interesa. Kako god, krajnji rok za postizanje bilo kakvog dogovora istječe u sljedećih nekoliko dana.
Preglasavanje Hrvata
Iz Hrvatskog narodnog sabora BiH oglasili su se priopćenjem u kojemu kritiziraju upravo one političke predstavnike koji imaju nerealne, maksimalističke zahtjeve te osuđuju sve one političke aktere zbog kojih je otežano usuglašavanje nacrta zakonskih rješenja, što za posljedicu ima da još uvijek nisu usvojeni reformski zakoni potrebni za otvaranje pregovora s Europskom unijom.
- Put k EU nema alternativu i taj put podrazumijeva veće kompromise na svim stranama, ali su to kompromisi koji će za posljedicu imati bolja zakonska rješenja u odnosu na trenutačna. HNS BiH pozdravlja konstruktivnu politiku i stavove legitimnih hrvatskih predstavnika na svim razinama vlasti u BiH, koji su svojim iskazanim naporima i proaktivnošću konstantno opredijeljeni za djelovanje u istom smjeru i iz čijih resursa je učinjeno najviše na putu k Europskoj uniji - naveli su u priopćenju.
Pri tome su pozvali sve političke partnere, bošnjačke i srpske, da ipak u produžecima naprave iskorak. Napose oko izmjena Izbornoga zakona kako bi se prestalo s preglasavanjem Hrvata u državnom Predsjedništvu.
- Pod hitno usvojiti izmjene Izbornog zakona Bosne i Hercegovine. Svjesni smo da u ovom trenutku nije moguće provesti presude Europskog suda za ljudska prava zato što to zahtijeva promjenu Ustava Bosne i Hercegovine, a to u ovom trenutku nije realno. HNS je opredijeljen za provedbu svih presuda Europskog suda za ljudska prava i odluke Ustavnog suda BiH o legitimnom političkom predstavljanju. Opredijeljeni smo za promjenu Izbornog zakona kojim će se osigurati transparentnost i integritet izbornog procesa, što uključuje i legitiman izbor članova Predsjedništva Bosne i Hercegovine u skladu s Ustavom Bosne i Hercegovine - dodali su iz Hrvatskog narodnog sabora BiH.
Kada je u pitanju Zakon o sudovima BiH, HNS BiH je stajališta kako je potrebno zajamčiti potpunu neovisnost drugostupanjskog suda, kao i usklađivanje nadležnosti suda u skladu s međunarodnim standardima. - Sjedište drugostupanjskog suda ni u kojem slučaju ne smije biti razlog neusvajanja Zakona o sudovima BiH, a što bi moglo imati za posljedicu blokiranje europskog puta BiH - ističu. Treći pak uvjet koji je Europska komisija postavila pred BiH je Zakon o sprječavanju sukoba interesa.
Iz HNS-a BiH ne vide razlog zašto se taj zakon ne bi donio u skladu s općeprihvaćenim međunarodnim standardima. O ishodu sastanka u Mostaru progovorio je i čelnik SNSD-a Milorad Dodik, koji je pak s optimizmom govorio o mogućnosti postizanja dogovora.
Sjedište Banja Luka
- Kao sudionik sastanka ohrabren sam činjenicom da smo satima konstruktivno razgovarali i pomicali stvari u dobrom smjeru. Oko nečega ćemo se dogovoriti brže, oko nekih stvari sporije, ali činjenica da naše radne skupine ulažu trud u (pronalazak) rješenja, a mi u njihovu provedbu, govori da postoji volja - Dodikova je poruka na društvenoj mreži X. Ključne točke međustranačkih prijepora svode se na pitanje hoće li se Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa sastojati od predstavnika svih triju konstitutivnih naroda. Kada je pak u pitanju Zakon o sudovima, još uvijek se razmatraju nadležnosti državnog pravosuđa, kao i pitanje sjedišta drugostupanjskoga suda - Istočno Sarajevo ili pak Banja Luka. Treći pak prijepor odnosi se na Izborni zakon i široko postavljeno pitanje izbornog integriteta, odnosno zahtjeva da se izmijeni način biranja hrvatskoga člana državnoga vrha. •