Četiri milijuna eura bespovratnih sredstava dodijeljena za 57 malih i srednjih poduzeća i 25 razvojnih partnerstava, donijela su nove proizvode i usluge na domaće tržište. Bespovratna sredstva omogućila je Europska unija kroz EU ProLocal.
Biti prvi proizvođač 14-metarskog šipa u Bosni i Hercegovini veliki je poslovni pothvat poduzeća Armako iz Prnjavora. Riječ je o građevinskom elementu čija je upotreba nezamjenjiva u velikim infrastrukturnim projektima poput izgradnje autocesta, građevinskih objekata i mostova.
"Od plasiranja novog proizvoda u prvoj polovini rujna 2017. godine do danas, bilježimo pozitivnu reakciju lokalnog tržišta, kao i narudžbe s tržišta susjednih država, Hrvatske i Srbije", ističe projektni menadžer poduzeća Milan Blagojević.
Uvođenje ovog noviteta omogućeno je ugradnjom softvera na postojeću proizvodnu liniju, koji je financirala Europska unija bespovratnim sredstvima dodijeljenim kroz EU ProLocal program. EU ProLocal je zajednički program Europske unije i njemačke vlade, kojim se podržava ekonomski razvoj u BiH.
"Europska unija је kroz bespovratna sredstva stimulirala aktivnost malih i srednjih poduzeća i pomogla im upotpuniti ili modernizirati proizvodne kapacitete. Poduzeća su sada osposobljena na potrebe kupaca odgovoriti razvojem novih proizvoda te poboljšati kvalitetu postojećih. Ovim se rješavaju i prepreke koje se odnose na povećanje produktivnosti i izvoza, što donosi zaradu
poduzećima, a lokalnim zajednicama nova radna mjesta”, rekao je Richard Maša, šef Odjela za suradnju u Izaslanstvu Europske unije u BiH.
Što je sve novo na tržištu
Novitet na bh. tržištu predstavljaju nova pakiranja malih gramaža sjemena i sadnog materijala poduzeća Sjemenarna iz Širokoga Brijega. Ponuda raznovrsnijih formata pakiranja konkretan je rezultat nabave automatizirane linije za punjenje i pakiranje, za koju je zaposleno i obučeno osam novih radnika. Ova investicija omogućila je poduzeću i da cjelokupni poslovni proces organizira pod vlastitim krovom.
"Sve to je utjecalo na smanjenje cijene proizvoda, što jača našu konkurentsku poziciju i što naši kupci cijene", naglašava direktor poduzeća Mario Bošnjak. Inovativne usluge i novostvorena kvaliteta proizvoda ulaznica su za nova tržišta i tržišne niše,
kao i širenje udjela na postojećim. Tako je poduzeće Javor iz Prijedora inovativnu tehnologiju za graviranje i rezbarenje drva iskoristilo da tržištu ponudi luksuzne modele namještaja po narudžbi, bolju kvalitetu postojećih proizvoda, a srodnim poduzećima uslugu na komercijalnoj osnovi.
Kovan M. I. iz Gračanice postao je prvo poduzeće u BiH koje koristi robot u procesu zavarivanja. Budući da robot mijenja rad osam zavarivača, izvršena je i preraspodjela radnih zadataka na tehnički zahtjevnije i one gdje ljudski rad i dalje pruža bolje rezultate. U poduzeću izražavaju zadovoljstvo novom kvalitetom poslovanja, koja je preciznija, produktivnija i ekonomičnija.
Svaka inovacija predstavlja povezivanje tehničkih mogućnosti i potreba tržišta, ističu u tvornici armaturnih mreža Femis iz Posušja. Oni su to postigli instaliranjem nove linije za proizvodnju distancera za oplatu i postali jedini u BiH s ovom opremom u tvorničkoj proizvodnji. Nova linija omogućuje vrhunsku kvalitetu i povećan kapacitet proizvodnje ovog elementa. Zaposlena su i
educirana četiri nova radnika.
Poticajem na razvoj inovacija i plasman novih proizvoda i usluga, EU ProLocal podržao je konkurentsku prednost domaćih poduzeća. "Sa zadovoljstvom bilježimo pozitivne i konkretneučinke programskih aktivnosti diljem BiH. Uvođenje inovacija u poslovanje i plasman noviteta natržište poduzećima je omogućilo rast prihoda od prodaje, otvorilo vrata novim tržištima, kao i
stvaranju novih radnih mjesta”, izjavio je EU ProLocal grant menadžer dr. Gligor Stojkov.
EU ProLocal podržava lokalnu samoupravu i ekonomski razvoj u BiH, a financiraju ga Europska unija s devet i njemačka vlada s četiri milijuna eura. Program provodi GIZ.