Brza cesta, koja bi auto-put Banja Luka – Gradiška trebala povezati s auto-putem Zagreb – Beograd neće biti otvorena za promet prije proljeća 2025., iako će biti završena prije kraja ove godine.
Iz odgovora koje su Nezavisne novine dobile u “Hrvatskim cestama”, investitoru izgradnje brze ceste od granice sa BiH do petlje Okučani, i Ministarstva financija Hrvatske, investitoru izgradnje graničnog prelaza sa hrvatske strane, jasno je da je proljeće naredne godine najraniji mogući termin, s tim da nisu isključena ni dodatna kašnjenja.
Naime, rokovi su nekoliko puta pomjerani, uglavnom zbog administrativnih razloga s hrvatske strane, ali i problema s lošim vremenskim prilikama koje su “Integral inženjeringu”, izvođaču radova na brzoj cesti, u nekoliko navrata otežali radove.
Problem s hrvatske strane predstavlja činjenica da se brza cesta ne može pustiti u promet dok se ne izgradi granični prelaz.
BiH je u nekoliko navrata nudila Hrvatskoj da se iskoristi postojeći granični prelaz s bh. strane kao zajednički prelaz, čime bi se stvorili uvjeti da se cesta otvori ranije, ali Hrvatska tu ideju nije prihvatila, dijelom vjerojatno i iz razloga što je ulaskom u Schengen postrožen režim na granici, što bi dodatno zakompliciralo administraciju.
Ministarstvo financija Hrvatske je u travnju ove godine počelo izgradnju prelaza, iako se brza cesta gradi još od 2019. godine, a prvi dio ceste, od granice do Novog Varoša, odnosno postojeće magistralne ceste od graničnog prelaza Gradiška do petlje u Okučanima, gotovo je završen.
Iz Ministarstva financija Hrvatske su poslali šturi odgovor i tvrde da svi radovi s njihove strane idu prema planu.
“Radovi na izgradnji novog graničnog prijelaza na koridoru brze ceste Okučani – granica Bosne i Hercegovine, izvode se u skladu s ugovornom dinamikom radova i planiranim završetkom u drugom tromjesečju 2025. godine, a puštanje u funkciju ovisi o završetku pristupnih prometnica koje su u nadležnosti “Hrvatskih cesta” d.o.o”, objasnili su.
U Hrvatskim cestama kažu da će radovi na prvoj dionici ceste biti završeni u studenome ove godine. Ali, zbog kašnjenja Ministarstva financija Hrvatske, cesta neće biti u funkciji dok se ne izgradi prelaz, što potvrđuju i u “Hrvatskim cestama”.
“Paralelno s izgradnjom brze ceste gradi se i granični prijelaz kod Stare Gradiške, kojem je naručitelj Ministarstvo financija RH. S obzirom na to da određene radove u trasi brze ceste zbog tehnoloških razloga neće biti moguće završiti prije završetka graničnog prijelaza, za očekivati je da će II faza brze ceste biti završena i puštena u promet od čvora Novi Varoš zajedno s graničnim prijelazom”, kažu oni.
Inače, kako tvrde u Hrvatskim cestama, završeno je dvije trećine svih radova, što obuhvaća izgradnju kompletnog nasipa, pola tamponskog sloja, trećinu cementne stabilizacije i petinu zadnjeg sloja asfalta.
Radovi na izradi III faze brze ceste, kako kažu, započeli su 18. lipnja 2024. godine, a u tijeku su radovi na uklanjanju šume i izgradnji pristupnih puteva.
“U tijeku su i radovi na poboljšanju temeljnog tla izradom šljunčanih drenova na putnom prijelazu Voloder. Trenutačna dinamika radova je zadovoljavajuća i za očekivati je da će biti ispoštovani predviđeni rokovi”, kažu oni.
Pregled radova
Faza I – međudržavni most preko Save,
Ugovor: 19.887.671,75 €
Početak radova: 16. listopada 2019.
Završetak radova: 20. lipnja 2022.
Ishođena upotrebna dozvola
Faza II – od čvora Novi Varoš do mosta Sava, dužine 4,07 km
Ugovor: 40.141.016,40 €
Početak radova: 15. veljače 2022.
Predviđeni završetak radova: 2. studenoga 2024.
Faza III – od naplate Okučani na A3 do čvora Novi Varoš – 3,72 km
Ugovor: 13.659.924,60 €
Početak radova: 18. lipnja 2024.
Predviđeni završetak radova: 17. lipnja 2026.