Koronakriza i nove mjere promijenile su brojna pravila, a vrlo izvjesno odrazit će se i na drukčije modeliranje izborne kampanje za lokalne izbore u Bosni i Hercegovini, piše Večernji list BiH.
Bit će to prigoda da se inovativnijim pristupom, ali i s bitno manje novca, obrati širem krugu birača jer će održavanje masovnih predizbornih skupova, pa čak i jedna od najučinkovitijih metoda, od “vrata do vrata”, biti nemoguća misija u kampanji ako se zadrži sadašnji oprez prema koronavirusu. To će sve uslijediti nakon što je Središnje izborno povjerenstvo BiH jučer na sjednici u Sarajevu jednoglasno donijelo odluku o raspisivanju i održavanju lokalnih izbora 2020. godine, koji bi trebali biti održani u nedjelju, 4. listopada.
Tada će se provesti neposredni izbori za 64 općinska vijeća u Federaciji BiH, 56 skupština općina u Republici Srpskoj, 120 načelnika općina u BiH, 14 gradskih vijeća u Federaciji BiH, sedam skupština gradova u RS-u, 22 gradonačelnika u BiH i Skupštinu Brčko Distrikta.
Iskustva svijeta
Jedino izbori za vijećnike u Gradskom vijeću Mostara raspisat će se nakon što se izmijene odredbe Izbornog zakona BiH. Predstojeća kampanja koja se formalno odvija mjesec dana prije održavanja izbora, a u stvarnosti puno dulje od toga razdoblja, preselit će se na medije, a napose na stranačke projekte u elektroničkome obliku. Ponajprije se to odnosi na prisutnost na društvenim mrežama. Primjerice, na Facebooku se za nekoliko stotina maraka možete pojaviti na svakom profilu korisnika za koje potencijalno stranke očekuju da bi mogle biti njihovi birači.
Čak i bez koronavirusa, društvene su mreže postale neizostavan element političke komunikacije u vrijeme izbora. Već je američki predsjednik Donald Trump 2016. godine koristio Facebook live prijenose kako bi bio još bliže svojim biračima, iako je kasnije u vrijeme svog predsjedničkog mandata uglavnom koristio Twitter za slanje poruka javnosti i biračima, ali i dobivanje povratnih informacija. Trump je, naime, izravno komunicirao preko Facebooka te na određeni način bio u američkim domovima provodeći na drukčiji način kampanju “od vrata do vrata”.
Na ovdašnjim prostorima Facebook nije uglavnom korišten za dvosmjernu, nego je do sada uglavnom bio sredstvo klasičnog prijenosa informacija, odnosno poruka koje su stranke i kandidati željeli prenijeti biračima, ali ne i sredstvo preko kojih su mogli čuti što birači ustvari očekuju od njih i kakve promjene traže.
Brojne mogućnosti
Teoretski je moguće zamisliti, tvrde stručnjaci, da se uz pomoć suvremenih tehnoloških rješenja kao što je, primjerice, platforma Zoom može organizirati i virtualni predizborni skup na kojemu bi sudjelovalo više stotina ili pak tisuća birača. Bitno je samo spojiti se na link koji se dodijeli biračima. Za to će vjerojatno prethoditi bombardiranje iz stranačkih stožera telefonskim pozivima ili pak organiziranje WhatsApp ili Viber grupa preko kojih će se koristiti za najbrže privlačenje pozornosti birača.
No, takav novi pristup zahtijevat će i bitne preinake u formatima poruka koje se šalju biračima. Takve poruke morat će biti kratke i jasne kako bi se birači fokusirali na ključne odrednice kampanja. To će podrazumijevati i kreiranje video i audioporuka koje zbog vrste medija neće smjeti biti duge. Ovakva bi kampanja, ako koronadistanca potraje, najviše mogla koristiti novim kandidatima i strankama jer birači ionako vrlo dobro poznaju scenu na kojoj se malo što mijenja u 25 godina nakon rata. •