Agronom Ivica Borovac, voditelj Službe prodaje čapljinske tvrtke “Adria Hishtil” iz Gabele, proizvođača sadnog materijala povrća i ukrasnog bilja, ne krije zadovoljstvo raspletom najavljivane velike krize u povrtlarstvu, piše Večernji list BiH.
Paprika izgubila primat
- Divim se našim ljudima koji su u ova teška vremena iznašli načina i rezervi za proizvodnju veću od prošlogodišnje - naglašava Borovac. Naime, uslijed enormnog poskupljenja repromaterijala - pojedina mineralna gnojiva čak 400 posto, za očekivati je bio značajniji pad proizvodnje povrća u Hercegovini, no sudeći po narudžbama i isporuci presadnica kod najvećeg proizvođača ne samo u BiH nego i u regiji, do toga neće doći.
- Definitivno potražnja za presadnicama raste. U dvije pandemijske godine bilo je to približno pet do sedam posto. Ove godine još i više, prodaja, odnosno potražnja možda idu čak do deset posto. Bilo je skepticizma jer je sve jako poskupjelo, no ljudi idu dalje u proizvodnju. Proizvođači su se za to izborili bez znanja za neke poticaje, kojih će, kako čujem, prvi put biti za nasade lubenica i različitog kupusa - kaže Borovac.
- U to se uklopila i naša tvrtka, cijene presadnica za domaće tržište više su za 10 - 15 posto u odnosu na prošlu sezonu dok su istodobno različiti repromaterijali “skočili” i do 100 posto. Konkretno, prije pola godine kupili smo većinu materijala koje smo ugrađivali u ovu zimsku cijenu te tako uspjeli stabilizirati cijenu. Sada pri kraju sezone isporuka - drago mi je kada smo se bez dogovaranja razumjeli sa svojim kupcima kako u Hercegovini tako i u Bosni za koju trenutačno isporučujemo veće količine kornišona - kaže, te dodaje kako je trenutačno najfrekventnija lubenica za vanjsku sadnju, ima nešto i dinje, nešto preostale rajčice i paprike za kasnu sadnju, na otvorenom. Dvije najdominantnije kulture, odnosno najprodavanije na našem tržištu su rajčica i lubenica. Proteklih godina bilo je svojevrsno natjecanje između crvenih i pink rajčica. Borovac kaže kako je isto i dalje, s tim da je pink puno dominantniji. Odgovara i zašto je paprika na čapljinskom području izgubila primat. - Razlog su uvjeti prodaje, odnosno potražnje, koji diktiraju narudžbe i planove ljudi. Kako paprika u posljednje dvije, tri godine ima nisku prodajnu cijenu, matematički je ljudima isplativije raditi robu koja daje puno više kilograma u kraćem vremenskom intervalu. Ako uzmemo papriku koja se sadi u ožujku, a bere sve do prosinca, treba jako puno vremena proći da se naberu kilogrami po nekoj prosječnoj cijeni kako bi se nešto zaradilo. Rajčica je brza kultura koja kroz dva, dva i pol mjeseca ima obrt novaca pa su tako rajčica i krastavac zavladali u skladu s kilažnim zahtjevom tržišta - objašnjava. A ljetno razdoblje?
- Prije smo imali papriku rogu za ajvara i svježu prodaju, no sada je njezina tendencija u padu. Ove godine ne znam što će biti s kupusnjačama zato što i one imaju prevelike oscilacije u cijenama. Općenito, nakon rajčice i krastavaca, za očekivati je da će ljudi ići u sadnju jeftinijih kultura, primjerice, zelene salate. Očekujem nakon ovog plodovitog povrća da salata bude broj jedan - kaže.
Isplative cijene
Uglavnom, na osnovi potražnje za presadnicama za očekivati je nešto veću proizvodnju od prošlogodišnje. No ako taj napor proizvođača ne bude pratilo tržište isplative cijene, u idućem bi razdoblju moglo doći do postupnog pada.