Nakon što je nekoliko istraživanja korištenje društvenih mreža povezalo s pojavom depresije kod mladih, više je uglednih američkih liječnika izrazilo svoju zabrinutost zbog utjecaja različitih društvenih platformi na mozak i razvoj adolescenata. Inače, platforme kao što su TikTok, Instagram i Twitter svojim korisnicima dopuštaju da se prijave ako su stariji od 13 godina, a to je, tvrde liječnici, prerano.
“Na temelju podataka koje sam vidio tvrdim da je 13 godina puno prerano i da bi ta granica trebala biti između 16. i 18. godine”, rekao je za CNN kirurg dr. Vivek Murthy. "U dobi od 13 djeca tek formiraju mišljenje o sebi, svojim vrijednosti i odnosima s drugima, a tu im neće pomoći često iskrivljeno okruženje društvenih medija."
Tinejdžeri će, tvrdi, tako zbog društvenih mreža postati preosjetljivi na kritiku, a ako već platforme neće mijenjati dob kad djeci postaju dostupne, roditelji trebaju paziti da zaštite djecu barem do njihove 16. godine.
Inače, ranije ovog mjeseca je u časopisu JAMA Pediatrics objavljena i studija koja kaže da društvene mreže 'reprogramiraju mozak adolescenata'.
U studiji je ispitano ukupno 178 12-godišnjaka iz tri javne škole u Sjevernoj Karolini, a cilj je bio utvrditi utječe li na njihov mozak često provjeravanje društvenih platformi kao što su Facebook, Instagram i Snapchat. Prema rezultatima, djeca koja su češće provjeravala društvene mreže pokazala su veću neuralnu osjetljivost u određenim dijelovima svog mozga, zbog čega su njihovi mozgovi s vremenom postali i osjetljiviji na društvene posljedice.
Psihijatrica dr. Adriane Stacey koja godinama radi s tinejdžerima kaže da korištenje društvenih medija u mozgu oslobađa "deponij dopamina".
- Kada radimo stvari koje izazivaju ovisnost, poput upotrebe kokaina ili pametnih telefona, naš mozak odjednom otpušta puno dopamina, što nam govori da to nastavimo raditi - rekla je. “Taj je dio mozga posebno aktivan kod tinejdžera u usporedbi s odraslima, a prevelikom konzumacijom sadržaja na društvenim mrežama postaje još aktivniji i osjetljiviji.”
Nedavne su studije pokazale kako i vrijeme ispred ekrana može utjecati na razvoj mozga pa je već kod male djece prekomjerno vrijeme pred ekranima značajno povezano s lošijim vještinama pismenosti i sposobnošću korištenja izražajnog jezika.