Razgovor: Stjepan Mikić, predsjednik Središnjeg izbornog povjerenstva BiH

Mi sada možemo održati izbore, ali na žalost bez lokalnih izbora za Grad Mostar

Foto: VL FOTO
Mi sada možemo održati izbore, ali na žalost bez lokalnih izbora za Grad Mostar
07.04.2014.
u 09:10
- Radimo i na usklađivanju podzakonskih akata s procedurama i izmjenama Izbornog zakona. Ja kao član SIP-a nisam vidovit da znam što će se događati u ovih šest mjeseci do izbora, ali prema onome što vidimo mi u SIP-u nema nikakvog razloga da se izbori ne održe kako je planirano - rekao je Mikić
Pogledaj originalni članak

Idućeg mjeseca Središnje izborno povjerenstvo (SIP) BiH trebalo bi raspisati opće izbore koji će se održati u listopadu ove godine. Pripreme za organizaciju izbora uveliko traju, a predsjednik SIP-a, Stjepan Mikić, ističe kako nema naznaka da bi održavanje izbora u predviđenom terminu moglo doći u pitanje.

Kako teku pripreme za raspisivanje općih izbora i postoji li ikakva mogućnost da se izbori ne održe u listopadu kako je najavljeno?

Aktivnosti na pripremi izbora su u tijeku. Ono što je aktualno u ovom trenutku jesu procedure javnih nabava usluga potrebnih za organizaciju i provedbu izbora. Najznačajnija nabava je svakako tiskanje i pakiranje glasačkih listića, raspisali smo međunarodni javni poziv i taj posao će koštati oko 1,3 milijuna KM.

Radimo i na usklađivanju podzakonskih akata s procedurama i izmjenama Izbornog zakona. Ja kao član SIP-a nisam vidovit da znam što će se događati u ovih šest mjeseci do izbora, ali prema onome što vidimo mi u SIP-u nema nikakvog razloga da se izbori ne održe kako je planirano.

Minimum uvjeta, a to su izmjene Izbornog zakona koje se tiču naziva izbornih jedinica u RS-u za Zastupnički dom Parlamentarne skupštine BiH je zadovoljen. Mi, dakle, sada možemo održati izbore, ali na žalost bez lokalnih izbora za Grad Mostar.

Očekujete li konačno rješenje tog pitanja sukladno presudi Ustavnog suda?

Ako bi Parlamentarna skupština BiH na neki način i to pitanje riješila do dana raspisivanja općih izbora, mi bismo mogli i izbore za Mostar provesti zajedno s općim izborima. Očekujem da se što je moguće prije postigne dogovor i konačno provede presuda Ustavnog suda kako bismo raspisali i lokalne izbore za Grad Mostar. Ne znam kada će to biti, ali apeliram da se dogovor postigne što prije.

Hoće li biti dovoljno novca za izbore, posebno imajući u vidu vaše prijedloge za dodatna sredstva za nabavu novih glasačkih kutija, obuku izbornog osoblja i opremanje prostora?

Novčana sredstva za provedbu izbora su osigurana u proračunu institucija BiH za 2014. godinu, uz napomenu da smo sredstva tražili za nove prozirne glasačke kutije izvan redovnih troškova izbora, kao posebnu stavku u proračunu, ali nam nije odobrena. Mi smo tražili sredstva i za opremanje Centra za edukaciju, ali ni to nam nije odobreno pa smo se sada oslonili na donatore koji bi nam mogli pomoći u prikupljanju potrebnih 500 tisuća maraka. Već su nam neki donatori izašli u susret, a imamo najave o još nekim mogućim donacijama za tu svrhu.

Očekujete li izmjene Izbornog zakona BiH prije raspisivanja izbora i je li to tehnički uopće više izvodljivo?

U tijeku su određene aktivnosti, tako da bi se mogle očekivati određene tehničke izmjene u izbornom zakonodavstvu, ali ništa što ima neku političku težinu. Podsjetit ću vas da smo već imali situaciju kada je mijenjan Izborni zakon Bosne i Hercegovine uoči samog raspisivanja izbora 2008. godine, iako je praksa u demokratskom svijetu da se izborna pravila ne mijenjaju u izbornoj godini. Što se tiče provedbe zakonskih izmjena, sve što Parlament usvoji mi ćemo kao SIP provesti.

Pojedini politički subjekti izražavaju otvorenu sumnju u rad općinskih izbornih povjerenstava i biračkih odbora. Je li rad ovih tijela dovoljno kontroliran kako regularnost izbora ne bi došla u pitanje?

Kada je u pitanju rad općinskih i gradskih izbornih povjerenstava u BiH, mi smo analizirali njihov rad, i to činimo redovito i moramo konstatirati da oni svoje obveze izvršavaju pravodobno i sukladno zakonu, što je i za očekivati, imajući u vidu da su članovi izbornih povjerenstava, uglavnom, pravnici s izbornim iskustvom. Što se tiče rada biračkih odbora, iskustva su pokazala da birački odbori jesu najslabija karika u izbornom procesu. Uočavali smo i dokazivali određene nepravilnosti u radu biračkih odbora i naravno sankcionirali te članove, ali moram istaći da niti u jednom trenutku nije dovedena regularnost izbora u pitanje. Analizom procesa lokalnih izbora 2012. godine, utvrđene su nepravilnosti u radu biračkog odbora na 46 biračkih mjesta, koje su činjene tijekom procesa glasovanja i brojanja glasačkih listića, u 28 osnovnih izbornih jedinica, Prilikom obrade, unosa i potvrde rezultata u Glavnom centru za brojanje, uočeno je neslaganje podataka na originalnim Obrascima za zbirne rezultate ZR (otvorena lista) po političkim strankama i ZR (većinski glas) po kandidatima za skupštinu općine, odnosno općinsko vijeće, popunjenim od predsjednika i članova biračkog odbora. Stoga, SIP BiH je, u ovakvim slučajevima, na zahtjev glavnog kontrolora ili po prigovoru političkog subjekta, donosio odluke o ponovnom brojanju glasačkih listića na biračkom mjestu na kome su uočena neslaganja rezultata glasanja. SIP BiH je pokrenuo 225 upravnih postupaka, po službenoj dužnosti, radi utvrđivanja kršenja odredaba Izbornog zakona BiH od članova biračkih odbora koji su bili angažirani na lokalnim izborima 2012. godine i donijela ukupno 165 odluka i 60 zaključka o obustavi postupaka.

Kako riješiti taj problem s biračkim odborima?

Mi smo više puta tražili da se omogući barem imenovanje predsjednika i zamjenika predsjednika biračkih odbora od općinskih ili gradskih izbornih povjerenstava. U tom slučaju bi bili imenovani ljudi s određenom stručnošću i iskustvom, a ovako kompletan birački odbor predlažu političke stranke. Za njih se vrši obuka od općinskih i gradskih izbornih povjerenstava, ali to očito nije dovoljno da se izbjegnu neželjene situacije u nekim biračkim odborima. Pri tome ističem da je u većini biračkih odbora, a njih je više od 5000 u BiH, stanje uredno. Samo u manjem broju biračkih odbora mi smo imali probleme na proteklim izborima i određene manipulacije. To je rezultat neke druge obuke koju oni prolaze. Gdje god smo imali informacije o kršenju izbornih pravila i procedura mi smo sankcionirali članove tih biračkih odbora.

Što je s autentičnim tumačenjem Izbornog zakona BiH, koji ste pred kraj prošle godine tražili od državnog Parlamenta? Jesu li otklonjene dvojbe?

Dobili smo odgovor da je norma jasna i kako je treba primijeniti. A podsjetit ću vas da se naše pitanje odnosilo na zastupljenost spolova u tijelima za provedbu izbora i na kandidacijskim listama sa zastupljenošću od najmanje 40 posto manje zastupljenog spola. Primjerice, ako tijelo za provedbu izbora ima tri člana na koji način osigurati najmanje 40 posto manje zastupljenog spola, kojom matematičkom operacijom to utvrditi i uraditi. Ovako se otvara mogućnost za određene žalbe i prigovore.

Očekujete li skoro rješenje pitanja preuzimanja osoblja koje je radilo na poslovima sukoba interesa u SIP-u, a koje bi po novom zakonu trebalo te poslove obavljati unutar Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije?

Na žalost, to pitanje još nije riješeno i po mom mišljenju, bez potrebe se komplicira situacija oko toga. Sada je na nekim drugim tijelima da razriješe ovu situaciju. Obratili smo se zakonodavcu da posreduje u sporu oko preuzimanja službenika koji su taj posao radili u SIP-u dok smo mi bili nadležni za provedbu Zakona o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH, Federacije BiH i Brčko Distrikta. Što se tiče daljnjeg rada na predmetima koji se tiču sukoba interesa, mi evidentiramo predmete i oni će biti proslijeđeni tijelu koje po novim zakonskim odredbama ima nadležnost za rješavanje pitanja sukoba interesa. Naravno, čim takvo tijelo bude konstituirano.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.