Poznati su uvjeti i procedure temeljem kojih će ubuduće biti angažirani pomoćnici ministara i drugi nositelji dužnosti koji su po novom zakonu izgubili status državnih službenika, piše Večernji list BiH.
Uvjeti za natječaj
U pitanju je prilično veliki broj rukovoditelja na federalnoj razini koji su do sada bili zaštićeni zakonom, odnosno njihov mandat je bio neograničen i nije ovisio o promjeni političke vlasti u FBiH. Novom uredbom utvrđuju se uvjeti, kriteriji i postupak zapošljavanja i razrješenja osoba koje nisu državni službenici (izuzev savjetnika), a nositelji su dužnosti u organima državne službe u FBiH. Pomoćnici ministara i drugi rukovoditelji zapošljavat će se, dakle, preko javnog natječaja koji raspisuje rukovoditelj, odnosno tijelo koje vrši njegovo imenovanje. Ako je riječ o raspisivanju javnog natječaja za poziciju, za čije je imenovanje potreban prijedlog, onda se i sam natječaj raspisuje na prijedlog osobe koja predlaže imenovanje. Za tajnika federalnog organa državne službe natječaj će raspisivati rukovoditelj organa državne službe koji nakon provedenog postupka vrši njegovo imenovanje.
Onaj koji raspisuje javni natječaj imenuje povjerenstvo za provedbu natječaja. Povjerenstvo čini pet članova od kojih su dva iz organa u koji se vrši zapošljavanje, dva člana tijela koje raspisuje javni natječaj i jedan član kao predstavnik Federalnog ministarstva pravosuđa. Nakon isteka roka za podnošenje prijava povjerenstvo će pregledati sve prijave koje su pravodobno podnesene i utvrditi listu kandidata koji ispunjavaju uvjete. Ti kandidati će biti pozvani na intervju na kojem povjerenstvo utvrđuje posjeduju li znanja i sposobnosti kandidata, koje su potrebne za to radno mjesto. Nakon intervjua povjerenstvo će načiniti listu uspješnih kandidata. Ona mora sadržavati i podatke o tome koje kompetencije kandidat posjeduje, a koje ne. Konačna odluka je na rukovoditelju, odnosno tijelu koje je raspisalo natječaj. Na rezultate natječaja bit će moguće uložiti i prigovor o kojem rukovoditelj odlučuje u roku od osam dana.
Razlozi za otpuštanje
Što se tiče razrješenja dužnosti pomoćnika i drugih rukovoditelja koji nemaju status državnog službenika, ono je moguće u bilo koje vrijeme ako zaposlenik počini kazneno djelo, odnosno prekršaj, kojim se nanosi šteta ugledu državne službe, kao i u slučaju odavanja državne, vojne i službene tajne te zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlasti. Opravdan razlog za otpuštanje je i neizvršavanje ili nesavjesno obavljanje povjerenih poslova i zadataka te aktivnosti kojima se onemogućava ili otežava građanima ostvarivati svoja prava, kao i rad koji je u suprotnosti s interesima državne službe.
Preostali razlozi za prekid angažmana su namjerno ili iz krajnje nepažnje prouzročena veća materijalna šteta, kršenje pravila radne discipline, nepravodobno i neuredno izvršenje poslova i zadataka te neprimjereno ponašanje prema građanima, suradnicima i drugim osobama u vršenju državne službe.