Teško čovjek može biti toliko oprezan koliko lopovi mogu biti lukavi i inovativni. Njihove iznude, krađe i manipulacije danas izgledaju gotovo besprijekorno. Toliko su detaljno isplanirane i plasirane da bi i, uz najmanji nedostatak opreza, na njih mogli pasti i oni najiskusniji.
Lažne informacije
Budući da je internet postao neizbježan za sve generacije bh. građana, ne čudi kako se upravo online dogodi najviše prijevara. Stručnjaci za cyber-kriminal kažu da je jako teško prepoznati da ste žrtva prijevare. Iz godine u godinu raste broj različitih vrsta prijevara, dok i počinitelji postaju sve vještiji. - Što se tiče online kupnje, najčešće je riječ o dostavi robe, odnosno lažne robe, gdje se kupi prava, a dostavi se nešto sasvim drugo. Potom preuzimanje, odnosno krađa bankovnih podataka žrtve, gdje kupujete određenu robu. S druge strane napadač vas navodi da ispunite određenu formu, gdje dajete dobrovoljno svoje podatke i u krajnjem slučaju napadač iskorištava te podatke - rekao je za N1 Saša Petrović iz FUP-a. Da je, kada je riječ o online kupnji, bio itekako veliki broj prijevara, ranije su govorili u udrugama za zaštitu potrošača, a naveli su i nekoliko primjera u kojima su građani ostali i bez novca, ali i željenog proizvoda. - Imali smo slučaj u kojem je djevojka naručila klompe za posao, a na kućnu adresu stigle su joj potrgane kućne papuče koje su bile u potpunosti neiskoristive. Također, imamo primjer kada je djevojka naručila kožnu jaknu, a stigla joj je bijela, i to od skaja. Među prevarenima našla se i gospođa koja je naručivala dio za auto - Mercedes, a umjesto za svoj automobil dobila je dio, ali za Golf… Primjera je zaista puno, dalo bi ih se još nabrojiti, govorili su nedavno iz udruga za zaštitu potrošača. Osim prijevara koje se događaju u online trgovini, nisu rijetke prijevare ni na društvenim mrežama. Jedna od nedavnih prijevara odnosila se na lažne informacije o nečijoj smrti. Poveznice s naslovima "Vidi tko je umro" ili "Nećeš vjerovati tko je umro" objavljuju se kao statusi ili se šire u privatnim porukama. Nakon što korisnici na Messengeru dobiju takve poruke, potrebno je kliknuti na poveznicu na stranicu na kojoj se navodi da je, ako želite pročitati vijest, potrebno upisati korisničko ime i lozinku s Facebooka. Time ih predajete prevarantima, što znači da se u tom trenutku korisnici koji daju tražene podatke odjavljuju s Facebooka i više nemaju pristup svom profilu. Time dolazi i do preuzimanja malicioznog programa koji može pratiti korisnike i krasti njihove osjetljive podatke. Nakon što korisnik nasjedne na prijevaru, problem je u tome što se ista poruka šalje osobama s njegove liste kontakata. Početkom školske godine na meti prevaranata našli su se učenici i nastavno osoblje kojima su cyber-kriminalci nudili lažne nagradne igre i stipendije kako bi dobili njihove osobne podatke. Lažne nagradne igre u kojima se traže osobni podaci i registracija SMS porukom, dijeljenje poveznica za nagradnu igru osobnim kontaktima u telefonu, lažne stipendije u kojima se prilikom prijave traže osobni podaci, poput matičnog broja i bankovnih podataka, samo su neki od vidova prijevara na internetu. Stručnjaci za sigurnost upozoravaju učenike i studente da budu oprezni i da ne dijele osobne podatke kako ne bi došlo do krađe identiteta i financijskih prijevara. Ni najugroženija kategorija društva, umirovljenici, nije pošteđena prijevara. Lopovi pod izgovorom besplatnog pregleda umirovljenicima ulaze u kuće predstavljajući se kao liječnici, čime zadobiju povjerenje građana starije životne dobi. Iz kuća uglavnom izlaze bogatiji za nekoliko stotina ili tisuća konvertibilnih maraka. Starijim građanima, koji uglavnom žive sami, najčešće su prodavali "ljekovite" masažere koji koštaju između 1000 i 2000 konvertibilnih maraka.
Upozorenje
Iz MUP-ova, ali i udruga za zaštitu potrošača upozoravaju građane i savjetuju im da ne dijele osobne podatke i podatke o platnim karticama nepoznatim osobama i neovlaštenim trgovinama te pozivaju da svaki sumnjivi način komunikacije prijave policiji. Starijim osobama se savjetuje da ne otvaraju vrata, odnosno da ne ulaze u komunikaciju s nepoznatim osobama.