Prodaja na zelenim tržnicama: usporedba u pet godina

Na tržnicama u BiH građani za manje količine voća i povrća izdvojili više novca

Na tržnicama u BiH građani za manje količine voća i povrća izdvojili više novca
15.01.2024.
u 15:24
Pogledaj originalni članak

Svaki dan saznamo za neki novi trend kada je riječ o hrani. No, postoje mjesta gdje se već godinama svakodnevno poslužuju svježe, lokalno uzgojene namirnice u skladu sa sezonom, a to su tržnice, piše Večernji list BiH. Unatoč teškim vremenskim prilikama, ali i nepovoljnoj situaciji u poljoprivredi posljednjih godina, proizvođači ipak uspijevaju proizvesti određene količine voća, povrća, sireva, meda, mlijeka..., koje nude kupcima na zelenim tržnicama diljem BiH.

Teška godina i cijene

Iako je, kažu trgovci, protekla godina bila katastrofalna za poljoprivredu, nešto se ipak uspjelo proizvesti, a i prodati. - Koliko je zapravo bila teška 2023. godina, najbolje znamo mi koji se bavimo proizvodnjom. Ali, nema ništa od kuknjave. Šuti i radi koliko možeš. Ono što smo ipak uspjeli proizvesti, to i prodamo. Iako, očigledno je da je kupaca manje nego prijašnjih godina, a razlog su, naravno, visoke cijene. Ali, opet, uspoređujući cijene u trgovinama i kod nas, naši kupci barem mogu biti sigurni da jedu domaću hranu. I da je teško - jest, svima nama, od građana do prodavača - priča trgovac. No, unatoč slabijoj prodaji, vrijednost prodaje na tržnicama u listopadu protekle godine, kao promatranom mjesecu u analizi, bila je veća u odnosu na isti mjesec prije pet godina, a razlog povećanju su poskupljenja. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, vrijednost prodaje poljoprivrednih proizvoda na tržnicama u listopadu 2023. bila je 1,953.931 KM. Kako pokazuju podaci iz listopada protekle godine o udjelu u ukupnoj prodaji poljoprivrednih proizvoda na tržnicama omjeri su bili: povrće 43,5%, voće 19%, mlijeko i mliječni proizvodi 22,6%, perad i jaja 5,9%, žita i proizvodi od žita 1,9% te ostali proizvodi 7,1%. Usporedimo li ovaj podatak iz listopada 2023. godine s istim mjesecom pet godina ranije, vidimo kako je došlo do povećanja prodaje, i to za 278.749 KM. Kako je navedeno u izvješću, vrijednost prodaje u listopadu 2018. bila je 1,675.182 KM. I te godine najprodavanije je bilo povrće, zatim perad i jaja, voće, mlijeko... Provjerili smo i koliko je čega prodano u promatranom mjesecu protekle godine u odnosu na isti mjesec prije pet godina. Preračunavajući vrijednosti vidimo kako je vrijednost prodaje žita i proizvoda od žita tijekom 2023. godine veća za 16.206 KM nego 2018. godine. Tih proizvoda 2023. godine prodano je za 36.979 KM, a pet godina ranije 20.773 KM. Pedesetak tisuća KM više nego 2018. godine bh. građani su izdvojili za povrće. Rajčice, luka, mrkve, kupusa... u protekloj godini kupljeno je za 849.049 KM, a prije pet godina za 796.345 KM, što je povećanje od 52.704 KM. Gledajući pojedinačne cijene određenih proizvoda, vidi se kako su gotovo svi zabilježili poskupljenja, a neki i dvostruka. Kilogram krumpira je 2018. godina u prosjeku stajao 0,88 KM, a 2023. godine u listopadu se za njega prosječno izdvajalo 1,90 KM. Te 2018. za 81 tonu krumpira izdvojeno je 71.709 KM, a protekle godine za 72,8 tona istog proizvoda plaćeno je 139.340 KM. Za gotovo jednu marku u prosjeku je poskupjela i rajčica po kilogramu 2023. godine u odnosu na 2018. Od prodaje 46 tona tog povrća prodavači su zaradili 94.185 KM te 2018. godine, dok su protekle godine nešto više od 30 tona prodali za 105.758 maraka.

Voće i kupnja

Kada je riječ o voću, u podacima je prikazano kako su bh. građani 2018. godine u jednom mjesecu kupili 34 tone šljiva za 45.950 KM, a u listopadu protekle godine 15,7 tona platili su 41.555 KM. Osamnaest tona krušaka 2018. godine građani su kupili te za njih ukupno izdvojili 33.826 KM, a 8,9 tona istog voća 2023. godine bh. građani su platili 27.280 KM. Svježeg kravljeg mlijeka na tržnicama je 2018. godine prodano 54.000 litara za 57.400 KM, a 2023. godine 24.366 litara za 49.125 KM.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.