Početak primjene naplate parkiranja u Mostaru izazvao je veliki broj reakcija u javnosti, počevši od građana pa do nadležnih koji su pak uvjereni da su donijeli najbolje moguće rješenje za grad na Neretvi i razvoj njegovih urbanih i komunalnih kapaciteta, piše Večernji list BiH.
Karte i pravila
Ivan Barbarić, direktor Mostar parkinga, u izjavi za Večernji list objasnio je kako u prvoj zoni pravo na povlaštenu kartu imaju građani koji žive u prvoj zoni ili pravne osobe koje imaju svoju tvrtku (sjedište ili podružnicu) u prvoj zoni. Svi ostali koji dođu u prvu zonu plaćaju po satu ili dnevnu kartu, a ostavljena im je i mogućnost komercijalne parkirne karte koja stoji 150 maraka mjesečno.
- Dakle, netko tko, recimo, iz Zagreba dolazi u Mostar može kupiti komercijalnu parkirnu kartu. Ona košta 150 maraka mjesečno za prvu odnosno 100 maraka za drugu zonu - dodao je Barbarić, objasnivši kako se ta karta može kupiti samo za mjesečno razdoblje. Uvidom u cjenik usluga tvrtke Mostar parking vidljivo je kako je za stanare prve zone iznos mjesečne povlaštene karte 25 maraka, dok pravne osobe, kao i obrtnici koji rade u toj zoni mogu kupiti mjesečnu povlaštenu kartu koja košta 100 maraka.
Svi ostali, koji ne žive i nemaju registriranu djelatnosti u prvoj zoni, mogu kupiti komercijalnu mjesečnu kartu za prvu zonu koja iznosi 150 maraka ili pak koristiti parkirni sat i plaćati ili dnevnu kartu koja košta 20 maraka ili pak plaćati po satu (1,50 maraka).
U drugoj pak zoni koja pokriva još veći dio grada Mostara (ali ne i cijeli grad, odnosno ne sva njegova naselja), stanje je sljedeće - oni koji žive u navedenoj zoni mjesečnu povlaštenu kartu plaćaju 15 maraka, dok građani Mostara izvan ove zone mogu kupiti mjesečnu povlaštenu kartu koja stoji 40 maraka. Povlaštena mjesečna karta za fizičke osobe – zaposlenike u ovoj zoni košta 30 maraka. Pravne osobe, fizičke osobe obrtnici i osobe koje obavljaju drugu samostalnu djelatnost u ovoj zoni trebaju izdvojiti 75 maraka za mjesečnu kartu. Komercijalna mjesečna karta za ovu zonu pak košta 100 maraka. Dnevna karta u ovoj zoni iznosi 15 maraka. Kada je pak riječ o građanima Mostara, a koji možda imaju vozilo registrirano u drugoj državi, primjerice u Hrvatskoj, Barbarić je kazao kako je osnova za izdavanje povlaštene parkirne karte dokaz o prebivalištu. Dakle, netko tko ima prebivalište u Mostaru, a vlasnik je automobila koji je registriran, primjerice, u Hrvatskoj te dokaže kako je vlasnik navedenoga vozila, moći će dobiti povlaštenu parkirnu kartu po mjestu prebivališta.
Važeća odluka
Barbarić je kazao kako ne može komentirati političke aktivnosti. - Ja sam direktor javnog poduzeća koje radi po odluci Gradskog vijeća koja je trenutačno važeća. Sve što se tiče politike, na to vam trebaju odgovoriti vijećnici - naveo je Barbarić. Usporedbom s nekim drugim rješenjima u BiH, stanje je sljedeće. Primjer Banje Luke pokazuje kako cijena povlaštene karte za stanare iznosi 10 KM mjesečno ili 50 KM godišnje. Grad Banja Luka ima tri tarifne zone: cijena parkiranja na parkiralištima u nultoj tarifnoj zoni je 1 KM za svaki započeti sat parkiranja, s tim da najdulje trajanje parkiranja iznosi dva vezana sata, nakon čega vozilo mora napustiti nultu tarifnu zonu na minimalno jedan sat. Cijena u prvoj tarifnoj zoni je 1 KM za svaki započeti sat parkiranja, a cjelodnevna karta iznosi 5 KM. Cijena u drugoj tarifnoj zoni je 0,50 KM za svaki započeti sat parkiranja, a cjelodnevna karta iznosi 3 KM. Kada su pak u pitanju mjesečne karte za one koji nisu stanari, cijena mjesečne parkirne karte, koja se može koristiti na svim parkiralištima, osim u nultoj tarifnoj zoni i javnoj garaži u ulici Aleja svetog Save blok "D", iznosi 100 KM, a godišnje 1000 KM. Cijena mjesečne parkirne karte koja se može koristiti samo na parkiralištima u drugoj tarifnoj zoni iznosi 40 KM, a godišnja 400 KM.