Problem nedovoljnog broja vozača teretnih vozila više nije svojstven samo Velikoj Britaniji već je prisutan i u cijeloj Europskoj uniji. S obzirom na to da u Europi ukupno nedostaje oko 400.000 vozača, ekonomisti već upozoravaju kako je taj problem postao “ekstremno opasan” za cijelo gospodarstvo, piše Financial Times.
Steffen Bork svakodnevno gleda kako 25 od 290 kamiona u njegovoj obiteljskoj prijevozničkoj kompaniji u središnjoj Njemačkoj stoji parkirano jer nema vozača.
Borkove brige još su jedan dokaz da je oporavak europskog gospodarstva od pandemijske krize izazvao poremećaj u lancu opskrbe jer kompanije trebaju više radnika ili sirovina kako bi zadovoljile potražnju. - Povećana ekonomska aktivnost nakon ublažavanja ili ukidanja većine epidemioloških mjera potaknula je “veliko povećanje obujma posla za vozače i disponente, što je pak rezultiralo nezadovoljstvom radnim uvjetima - kaže Steffen Bork.
Prosječna dob 50 godina
U Njemačkoj nedostaje oko 80.000 vozača, a u Europskoj uniji oko 400.000, tvrde prijevozničke udruge. Upozoravaju kako bi situacija mogla postati još teža zbog demografskih trendova. Prosječna dob europskog vozača kamiona je 50 godina, a mladi se teško odlučuju na to zanimanje. - U Njemačkoj i EU imamo isti problem kao i u Ujedinjenom Kraljevstvu, ali je tamo situacija lošija zbog Brexita - objašnjava Dirk Engelhardt, predsjednik njemačke Savezne udruge robnoga prijevoza i logistike. Engelhardt ističe kako rast ekonomske aktivnosti nije isključivi krivac za nedostatak vozača. Tu su i niske plaće, loš imidž tog zanimanja među mladima te loš tretman vozača. - Kada vozači dostavljaju robu velikim industrijskim kompanijama, ponegdje im nije dopušteno ni da se posluže toaletom. Tretira ih se poput životinja. To mora prestati - upozorava Engelhardt.
Strah od strože regulative
Horst Kottmeyer, vlasnik tvrtke s 300 kamiona na sjeverozapadu Njemačke, bezuspješno je pokušao pronaći radnike u Poljskoj, Češkoj i baltičkim državama. Smatra da će situaciju pogoršati normalizacija proizvodnje u autoindustriji kada završi kriza s čipovima. Drugi su pak zabrinuti strožom regulativom rada u komercijalnom cestovnom prijevozu, poznatijom kao Paket mobilnosti, koja će stupiti na snagu iduće godine. To bi moglo dodatno produbiti krizu s radnom snagom, smatraju analitičari.
Neke od glavnih značajki Paketa mobilnosti su da će vozači morati imati najmanje minimalnu satnicu koja vrijedi u svim zemljama u kojima voze. Primjerice, vozač iz Hrvatske morat će biti plaćen po minimalnoj satnici koja vrijedi u Njemačkoj ako ga tamo put nanese. Dodatno će se urediti vrijeme odmora, a vozač će se morati vratiti u svoju zemlju svakih osam tjedana.