Predsjedatelj Vijeća ministara BiH Vjekoslav Bevanda jedva da je proveo dvije i pol godine na čelu ove institucije zbog igara oko sastavljanja vlasti i pokušaja da se iz nje maknu legitimni hrvatski predstavnici. Nalazi se na listi za državni Parlament stranaka HNS-a i uoči izbora analizira kampanju, rezultate vlasti, zastoje.
Za tri dana su izbori. Kakve rezultate očekujete?
Siguran sam da će Čović biti izabran za hrvatskog člana Predsjedništva BiH i da će HDZ dobiti uvjerljivu većinu hrvatskih glasova.
U posljednje četiri godine eskalirala je institucionalna i politička kriza, a nametnuta vlast mimo volje Hrvata napravila je pogubne rezultate. Kako ljude koji objektivno teško žive motivirati da izađu na izbore i zašto mislite da bi vam trebali povjeriti glas?
Ova kampanja koju vodi Hrvatski narodni sabor i HDZ BiH je potpuno drukčija od ostalih. Kroz cijelu kampanju svi govornici i poruke koje su otišle s tih skupova, okruglih stolova i ostalih zbivanja nisu bile opterećene drugima.
Nego čime ste se bavili?
Jednostavno se nismo bavili drugim protukandidatima, nego smo kroz naš Hrvatski odgovor jasno govorili kakvo je stanje danas i što nudimo kroz sedam politika u kojima smo obuhvatili sva područja življenja.
Gospodine Bevanda, neki kandidati tvrde da nakon izbora BiH s njima na čelu može očekivati više milijardi eura investicija, drugi pak obećavaju zapošljavanje 100.000 ljudi. Jesu li to realna obećanja?
Želim ostati dosljedan i ne bih se želio referirati o drugim kandidatima i na prazne tlapnje. Jednostavno treba urediti državu i prvo riješiti hrvatsko pitanje i onda će se stvoriti preduvjeti da ovo bude normalna država. Tek tada, kao posljedica toga moguće je očekivati da našim poduzetnicima damo potporu, da oni počnu investirati u zemlji i vjerovati da imamo stabilnu, pravnu državu. A nakon toga će doći strani investitori. Bez ovih prethodnih rješenja, vidimo da su nepovjerljivi i naši poduzetnici. Ne osjećaju sigurnost, zakonsku reguliranost i sve ove stvari koje su se događale kroz rad ove nelegalne i nelegitimne vlasti. To je pokazalo da ovako više ne može.
U političkim kuloarima se ponovno najavljuju nove alijanse i platforme. Čemu bi to po vama vodilo?
Vodilo bi kaosu i nas opredijelilo da još radikalnije projiciramo ono što je sadržano u hrvatskom odgovoru. Nadam se, međutim, da se nitko više neće upustiti u takvu pustolovinu i da neće biti intervencija kakve su bile 2010. Najbolje to svjedoče pogubni rezultati rada ove vlasti. I nije to samo vezano uz položaj hrvatskog naroda, nego da to cijelu državu vodi u kaos i sunovrat. Isto vrijedi i za hrvatskog člana Predsjedništva BiH. Takvu poruku Hrvati jednostavno više ne bi uopće mogli prihvatiti. Vjerujem da se to neće dogoditi jer bi se u suprotnom krenulo u opasnu pustolovinu. Hrvati su konstitutivni narod i mora im se omogućiti da izaberu svoga predstavnika. Sve drugo imalo je i ima dalekosežne posljedice.
Je li, po vama, prihvatljivo da pojednostavljeno na izborima za člana Predsjedništva ili predstavnike u vlasti kod Srba biraju Srbi, Bošnjake Bošnjaci, a da se Hrvatima izabere građanski predstavnik?
To je apsurd apsurda. Hrvati su konstitutivni narod i imaju apsolutno pravo izabrati svoje predstavnike. Očito je da su pojedini kandidati spremni na sve kako bi zasjeli na tu fotelju. Sve to vodilo bi sunovratu, a BiH više ne bi bila održiva. Uostalo, sve će se brzo znati je li bilo takvih pokušaja, i hoće li netko to napraviti.
Poslije izbora, makar se tako očekuje, zemlju očekuju ozbiljne reforme. Koje su najvažnije i kako ih provesti?
Nulti prioritet je promjena Ustava BiH iako će možda zvučati, da se ne ponavljam, rješavanje hrvatskog pitanja. Nadam se da će se nakon izbora stvoriti takvo ozračje u kojemu će biti moguće uspostaviti konsenzus i zaustaviti zanemarivanje volje bilo kojeg od konstitutivnih naroda. U suprotnom, bit će dugoročno neodrživa.
Koliko je za vas ohrabrenje to da se nekoliko bošnjačkih stranaka otvoreno suprotstavilo daljem izbornom inženjeringu na štetu Hrvata?
Iskreno vjerujem da ćemo s onima koji dobiju izbore kod Bošnjaka i Srba uspjeti riješiti sva otvorena pitanja. Siguran sam da bi se nakon toga brzo otklonili svi zastoji koji stoje nerješivi. Nismo pretjerano zaostali za drugima u regiji iako drugi imaju bolju političku situaciju. Kada pogledate ekonomske pokazatelje od BPD-a do prosječnih plaća i imajući na umu vitalnost ovih ljudi, siguran sam da se s rješavanjem ustavnih i političkih problema, rezovima u administraciji može stvoriti ambijent za veliki iskorak. Sama činjenica da toliko graničimo s Europskom unijom i RH te na njihovu iskazanu dobru volju za pomoći, siguran sam da možemo sustići zaostatke.
Može li se hrvatsko pitanje ostvariti kroz institucionalnu jednakopravnost ili to uključuje i administratrivno-teritorijalni preustroj zemlje?
To je apsolutno povezano. Kroz izmjene Ustava i Izbornog zakona trebamo relaksirati odnose. Važno je da nova vlast da čvrstu riječ na početku i počne rješavati ova pitanja, uključujući i novu teritorijalnu organiziranost BiH.
Treći entitet?!
Treći ili četvrti sasvim svejedno!
Europska unija je zaključala vrata za sljedećih pet godina. Hoće li to demotivirati zemlje aspirantice da ispunjavaju obveze na putu EU integracija?
Činjenica je da neće biti proširenja u sljedećih pet godina, ali je i činjenica da se u četiri godine može napraviti sve da se aktivira Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju kroz rješavanje pitanja mehanizma koordinacija i ‘Sejdić - Finci’. Uz snažan napor možemo početi primjenjivati pravnu stečevinu Europske unije. Jer to nama treba s EU ili bez nje.
Bili ste na konferenciji koju je u Berlinu organizirala njemačka kancelarka Angela Merkel i na kojoj su dominirale ekonomske teme. Imate li informacije imaju li Njemačka i EU ambicije ponovno se uključiti zajedno s administracijom SAD-a u pospremanje stvari u BiH?
Poruke te konferencije su bile preznačajne. Ali, nažalost dio naših medija i javnosti to nije želio registrirati. Poruke su bile iznimno ohrabrujuće. To je početak nove prigode za zemlje regije. Fokus je na regionalnim projektima i na suradnji. Sve je do nas. U BiH to znači da trebamo usvojiti mehanizam koordinacije kako bismo donosili odluke oko kojih se ne bi spletkarilo, skrivalo dokumente, kao što smo vidjeli u prethodnom razdoblju. Mi možemo biti zemlja iskorištenih potencijala, a ne propuštenih prigoda.
Kako pri tome gledate na to da EU jedino za BiH nije objavila koliko će novca doznačiti u sljedećem razdoblju?
Uvjet za to je mehanizam koordinacije. Bez toga nemamo ništa. Sada gledamo da neki političari drže predavanja posebnom predstavniku EU-a Peteru Sorensenu, a oni su bili kočničari donošenja koordinacijskog mehanizma. I kroz to pitanje se zrcali hrvatsko pitanje. Naime, sarajevske stranke su protiv toga da županije imaju bilo kakvog utjecaja iz sustava odlučivanja i definiranja politika prema Bruxellesu. Sasvim je normalno da smo dobili negativne ocjene jer je nemoguće zamisliti situaciju vođenja pregovora s EU, a da su županije po strani čime se sve njihove ustavne nadležnosti brišu. Postavlja se pitanje kako bi uopće prihvaćale pravne stečevine negiranjem Ustava i jasnih nadležnosti.
Što vam onda to govori?
Moram reći da su stranke koje čine federalnu Vladu protiv toga. Kada smo uvjerili vlasti RS-a da se koordinacijski mehanizam mora donijeti i da konsenzus pomaže utvrđivanju jasnog stava uz poštovanja ustavne nadležnosti, dobili smo nož u leđa iz Federacije BiH. Ustvari, oni su time učinili loše za BiH.
Zanimljivo je bilo vidjeti da su SAD i EU na kraju mandata sadašnje platformaške Vlade snažno kritizirali te kadrove i stranke posebno oko poplava iako su ih oni praktično doveli na vlast. Kako na to gledate?
Praktično ste već dali odgovor. Zakazalo je sve, od obrana od poplava, do sustava pomoći poplavljenim ljudima. Taj je sustav bio katastrofalan i do kraja izbirokratiziran. Čak i sredstva iz Vijeća ministara ili od MMF-a nisu namjenski potrošena nego su se krpale proračunske rupe. A kada je u pitanju vanjska potpora, pa oni su došli na vlast uz asistenciju stranaca. Neki od tih sada su čak kandidati za člana Predsjedništva. Iako su ih na silu postavili tamo gdje jesu, oni pričaju kako su vlasti bile loše i neučinkovite, a naročito HDZ BiH koji uopće nije bio na vlasti.
Kako gledate na rad platforme u Federaciji BiH?
Kao krajnje neodgovoran i katastrofalan. Rezultati su vidljivi.
Navodno su u vašem bivšem ministarstvu dobivali zadaću da vam pakiraju kaznene prijave?
Ne! To je javno rekao Nikšić kada je rekao što je zatekao da je pisao kaznene prijave. Nemam što o njima reći. Iskreno me razočaralo to što žale i kritiziraju pravosudna tijela što ne rade svoj posao. Zato ja, unatoč svemu, želim vjerovati riječima tužitelja Salihovića koji je na početku mandata rekao da se neće baviti podmetanjima i pakiranjima. Nadam se da se svi časni ljudi u pravosuđu neće time baviti.
Na vaše imenovanje čekalo se godinu i pol dana. Kakva su vam očekivanja oko nasljednika u Vijeću ministara?
Iskreno se nadam da će vlast na svim razinama biti uspostavljena vrlo brzo i sukladno izbornim rezultatima, kao i da će se izbjeći matematičke manipulacije kod formiranja vlasti. To bi bilo jako dobro kako za mog nasljednika, ali prije svega za državu BiH.
Naj komicnije je sto druga dva kandidata za hrvatskog clan predsjednistva su prije 4 godine govorili komsicu da povuce kandidaturu za hrvatskog clana predsjednistva a muslimane su pozvali da ne glasaju za hrvatskog clana predsjednistva, da treba omoguciti hrvatima da sami biraju svog predstavnika danas rade ono sto su komsicu osporavali, sahovcnicu, branitelje HVO ne smiju spomenuti, cak na plakatama ne smiju postaviti hrvatski grb, sahovnicu... kakav covijek treba biti pa gaziti preko svega zivoga i mrtvoga da dodjes do fotelje kao sto rade raguz i budimir, nema tu covijekaniti je kada bilo, Komsic je gospodina za raguza, on nikada i nije volio sahovnicu, hrvata, branitelje HVO, niti je to krio, postenije 100 puta nego ove "hrvatske" feslije raguz i budimir...ali su se malo preracunali, muslinai imaju 10 svojih kandidata te plus 2 hrvata feslije raguza i budimira, nema sumlje da je ovo njihovo uvlacenje muslimanima u dupe pucanj u prazno!!