Građani BiH već godinama posežu za kreditima kako bi financirali svakodnevne životne troškove koje ne mogu podmiriti redovitim primanjima. Za većinu njih poseban problem predstavlja svaki imalo veći izdatak. Većini dodatni udar na proračun predstavlja svaki iznenadni trošak veći od 50 maraka. A takvi troškovi pojavljuju se vrlo često, od godišnjih odmora, priprema za školu, spremanja zimnice, ali i zamjene guma. Upravo ovo posljednje trenutačno zadaje najveće brige, piše Večernji list BiH.
Put kočenja
Naime, 1. travnja datum je od kojeg na svoje motorne ljubimce stavljamo ljetne gume. Ako prošlogodišnje više ne možemo koristiti, preostaje nam nabava ljetnih, što nije mali izdatak imajući u vidu kolika je cijena jedne gume pristojne kvalitete. Za komplet guma za automobil niže srednje klase potrebno je izdvojiti i više od 500 maraka te tu nastaje problem. Veliki broj vozača taj dodatni novac u kućnom proračunu nema. Plaće su nedovoljne i za osnovne troškove. Osim što pravodobna promjena čuva gume, ona je i veliki sigurnosni čimbenik. Automobil se u svim tipičnim proljetno-ljetnim situacijama ponaša mnogo sigurnije. Pojednostavljeno, na zimskim gumama mnogo ćete lakše izletjeti s ceste u zavoju ili se zabiti u automobil ispred vas i na mokrom i na suhom asfaltu. Dnevne temperature u travnju već se približavaju onima u ljetnim mjesecima, asfalt je tijekom dana već dobrano ugrijan, stoga ne bi više trebalo puno čekati s ugradnjom ljetnih guma. Neki vozači su u iskušenju s idejom da ne mijenjaju zimske gume u ljetne. Očigledna ušteda vremena i novca čini da zaboravite na sigurnost. Takva odluka može imati tragične posljedice - put kočenja od 100 km/h na zimskim gumama ljeti je čak 16 metara duži nego na ljetnim gumama, tvrde stručnjaci. Zimske gume su mekše, tako da na nižim temperaturama ne postaju tvrde kao plastika i ostaju fleksibilne. Ova karakteristika, koja je prednost zimi, postaje značajan nedostatak ljeti, kada temperatura ceste dosegne 50 - 60 ºC i više. Tada se prianjanje zimske gume drastično smanjuje. Zimske gume nisu prilagođene ljetnim vremenskim uvjetima. Upotreba zimskih guma ljeti također je potpuno neopravdana s ekonomskog gledišta. Zimske se gume u ljetnom razdoblju vrlo brzo troše i postaju neupotrebljive. U takvim uvjetima i tipične zimske gume povećavaju potrošnju goriva. I da zanemarimo veće troškove, iako su oni za većinu građana možda i najvažniji, ipak je na prvom mjestu sigurnost kako samog vozača tako i svih ostalih sudionika u prometu.
Ugodnija vožnja
A i vožnja na ljetnim gumama svakako je ugodnija. - Često putujem tijekom cijele godine jer ne živim u istom gradu kao moji roditelji te obvezno mijenjam gume u skladu sa zakonskom obvezom. Ove sam godine, prvenstveno iz neke svoje lijenosti, odgađala zamijeniti gume. Prošloga vikenda bila sam kod roditelja i otac me nagovorio da ih zamijenim jer su ljetne stajale kod njih. Kad sam se vraćala iz Bosne u Mostar primijetila sam, vjerujte, ogromnu razliku u vožnji, nekako je puno tiša, uz osjećaj da mi auto puno bolje leži na cesti - kazala nam je Matea. Kao što smo naveli, zaustavni put pri kočenju može biti čak 16 m duži na ljetnim gumama. To su četiri dužine automobila. Lako je pretpostaviti da će ljetne gume zaustaviti automobil od prepreke koju će svom snagom udariti na zimskim gumama. Što učiniti ako je prepreka pješak ili životinja?