Prema nekim procjenama, na čitavom prostoru Federacije BiH oko 40 posto izvora zagađujućih tvari koje nepovoljno utječu na kvalitetu zraka dolazi od prometa - izjavila je za Fenu federalna ministrica okoliša i turizma Edita Đapo.
Mediji su nedavno objavili da se u pojedinim zemljama EU vode ozbiljne rasprave o postepenom ukidanju dizel vozila i uvođenju ekološki prihvatljivih vozila. S obzirom da se u BiH bilježi stalni porast broja polovnih dizel vozila, pojavila se, osobito kod ekoloških udruženja, strah da bi ova anti-dizel politika u nekim zemljama EU mogla dramatično promijeniti tržište automobila u BiH, odnosno pretvoriti je u europski auto-otpad.
- Kada govorimo o zagađenju iz prometa, primjećujemo da imamo povećan broj vozila, nedovoljno stroge propise za kontrolu automobila, neodgovarajuće održavanje vozila, nekvalitetne provjere emisija na tehničkom pregledu vozila, neizgrađenu cestovnu infrastrukturu, izostanak efikasnijeg reguliranja prometa na postojećim prometnicama jer se zastojima u prometu emitira veća količina zagađujućih tvari, neadekvatan javni gradski prijevoz, nedostatak parking mjesta, kao i nekvalitetna goriva - navela je ministrica Đapo.
Napomenula je da se ne raspolaže s preciznim parametrima stanja okoliša uzrokovanim opterećenjem od prometa te dodala da postoje podaci o emisijama zagađujućih tvari iz prometa dati kroz godišnje izvještaje koje radi Federalni hidrometeorloški zavod, nadležna institucija za monitoring kvaliteta zraka u FBiH.
- Mogu reći da je jedino Sarajevska županija uradila analizu koja pokazuje izvore zagađujućih tvari u zraku i po njihovoj analizi 50 posto zagađenja dolazi iz privatnih ložišta, 30 posto od industrije i 20 posto iz prometa. Obzirom da u SŽ najviše zagađenja zraka dolazi iz privatnih ložišta potrebni su projekti poput toplovoda iz Kaknja koji bi omogućio da se smanji zagađenje zraka, kao i projekti utopljavanja objekata - dodala je Đapo.
Također, svjetske analize i praksa su pokazale da male stvari mogu imati veliki utjecaj na smanjenje zagađenja. Na primjer, drva ili cjepanice koje se pripreme i isuše tijekom ljeta manje zagađuju od cjepanica koje sadrže vlagu. U pogledu smanjenja zagađenosti iz prometa, dodala je Đapo, važno je omogućiti funkcionalni javni prijevoz.
Prema njezinim riječima, pojedine županije su kroz svoje akcijske planove, u ovisnosti od svojih specifičnosti, identificirali mjere unapređenja kvaliteta zraka, kroz mjere smanjenjenja utjecaja prometa na njegov kvalitet. Sustav naknada koje se plaćaju pri registraciji vozila uspostavljen je po osnovu zakona o Fondu za zaštitu okoliša u FBiH - dodala je Đapo.
Po njezinim riječima, još ne postoje propisi kojima bi se stimulirala nabavka i korištenje vozila na plin, odnosno električni pogon.
- Međutim, postoje inicijative i radimo na iznalaženju mogućnosti za stimulaciju nabavke ekoloških vozila. Moram naglasiti da su već neke društveno odgovorne tvrtke ili institucije poput Fonda za zaštitu okoliša FBiH prepoznali ozbiljnost problema zagađenosti zraka, važnost njegovog rješavanja i počeli primjenjivati pozitivnu europsku praksu, te krenuli u korištenje ove vrste vozila. Ovakve institucije predstavljaju primjer koji trebamo slijediti – naglasila je Đapo.
Što se tiče kvalitete goriva, kako je dodala, ona je regulirana Odlukom Vijeća ministara o kvalitetu tečnih naftnih goriva.
- U skladu s odredbama Ugovora o energetskoj zajednici, predmetna odluka mora se uskladiti s odredbama direktive o sadržaju sumpora u gorivima i radi se na reviziji ovog propisa. Kontrola kvaliteta goriva jeste ključna i ocjena njihove usklađenosti s propisanim standardima od ispitnih laboratorija. Za to pitanje nadležni su Ministartvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Federalna uprava za inspekcije poslove i Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije - navela je Đapo za Fenu