Nakon što je 2015. objavio istraživanje pod nazivom “Društvena uloga JU Predškolski odgoj i obrazovanje Zenica”, u kojem su izloženi rezultati istraživanja o poslovanju vrtića na području općine Zenica, Centar za poslovnu afirmaciju (CPA) uradio je i kompletnu analizu subvencioniranja javnih predškolskih ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine. Prema ovim istraživanjima, 76 posto općina u FBiH nudi javne usluge predškolskog odgoja i obrazovanja, dok se 24 posto općina oslanja isključivo na privatni sektor za usluge ove vrste. Također, bitno je napomenuti kako na području FBiH prosječna subvencija po vrtiću za razmatrano razdoblje od tri godine iznosi minimalno 422.427,40 KM, a, kako tvrde iz CPA, čak 14 općina plaća više od 200 KM mjesečne subvencije po djetetu koje boravi u nekom od njihovih vrtića, piše Večernji list BiH.
“Od 60 općina za koje smo našli podatke o postojanju državnih vrtića, pet ih plaća manje od 50 KM mjesečne subvencije po djetetu. Četiri općine plaćaju između 50 i 100 KM, 14 općina između 100 i 150 KM, 18 između 150 i 200 KM, a čak 14 općina plaća više od 200 maraka mjesečne subvencije po djetetu koje boravi u njihovu vrtiću. Za pet općina nismo mogli naći podatke o subvencioniranju vrtića. U FBiH prosječna subvencija po vrtiću za promatrano razdoblje od tri godine minimalno iznosi 422.427,40 KM”, kazali su iz CPA.
U izdvajanju za državne vrtiće prednjači Unsko-sanska županija koja u svim općinama po jednom djetetu daje subvencije u iznosu većem od 30 posto prosječne neto plaće općina županije. Kada je u pitanju procjena kvalitete rada ovih ustanova, objektivna mjerila kvalitativnog uspjeha rada ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja nisu provedena, tako da se trenutačno za procjenu kvalitete rada predškolskih ustanova može osloniti samo na subjektivnu ocjenu roditelja. U istraživanju je zaključeno kako informacije koje su potrebne za donošenje ispravne ocjene usluge državnih vrtića u većini slučajeva ne stoje na raspolaganju građanima. Jedan od dva moguća načina da se dođe do informacija je izravno dostavljanje upita na adrese vrtića, koji, međutim, često ostaju neodgovoreni. Drugi način dolaska do informacija je preko sustava informiranja samih općina odnosno županija. Problem s ovim drugim načinom je to što je jako zahtjevan. Sjednice skupština moraju se pretraživati jedna po jedna, uz mnogobrojne dokumente, što opet predstavlja teret za resurse stranaka koje su zainteresirane za informacije ove vrste.
Također, čest je slučaj da se iznosi predstavljaju u zbrojnom formatu, to jest pod zajedničkim računom za subvencije svim javnim poduzećima.
Podsjetimo, u istraživanju iz 2015. godine identificirane su usluge koje se nude u javnim i privatnim vrtićima grada Zenice. Ispitano je zadovoljstvo roditelja tim uslugama, kao i razlike u zadovoljstvu uslugama vrtića između roditelja čija djeca pohađaju javni vrtić i onih čija djeca idu u privatni.
Rezultati istraživanja pokazali su kako su roditelji djece koja idu u privatni vrtić marginalno zadovoljniji uslugom, a da su u isto vrijeme usluge javnih ustanova gotovo dvostruko skuplje, objavljeno je u istraživanju CPA.•