Prošle 2013. godine prvi put u povijesti poreznog i carinskog sustava u BiH zabilježen je pad prihoda od trošarina koje se plaćaju za cigarete i alkohol. U BiH su prihodi od trošarina na duhan i alkohol proteklih deset godina rasli za oko 1,8 postotnih bodova. Upravo zahvaljujući prodaji duhana, prihodi su se posljednjih deset godina više nego utrostručili. Iz Ureda za makroekonomsko istraživanje Uprave za neizravno oporezivanje BiH, prihodi od trošarina na duhan su u 10 godina rasli skoro četiri puta, dok su prihodi od trošarina na alkohol i pivo oko iste razine.
“Razloge ovolikog rasta trošarina na duhan pronalazimo u brojnim poreznim reformama u ovom području koje su provedene u promatranom razdoblju. Od 2005. godine je u primjeni jedinstveni Zakon o trošarinama na razini BiH, koji je zamijenio entitetske/BD propise. Donio je veće stope trošarina na duhan 49 posto na poreznu osnovicu bez poreza na promet i kasnije PDV-a. Od polovice 2009. na snazi je novi zakon o trošarinama, koji je ponovno donio izmjene stopa. S ciljem harmonizacije sa standardima EU uvedena je specifična trošarina od 0,15 KM po paklici cigareta, koja se od 2009. godine svake iduće povećavala za taj isti iznos, te je u 2013. godini iznosila 0,75 KM po paklici cigareta”, priopćeno je iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH.
Porast maloprodajnih cijena doveo je do smanjenja potrošnje cigareta u BiH, da bi u prošloj godini došlo do dramatičnog pada potrošnje od čak 20,6 posto. U odnosu na 2008. oporezovana potrošnja cigareta je pala za nevjerojatnih 41 posto, navodi se u analizi Odjeljanja za makroekonomsku analizu Uprave za neizravno oporezivanje BiH. Prve dvije godine od uvođenja posebne trošarine pad potrošnje cigareta, mjeren brojem izdanih trošarinskih markica, smanjivao se po stopi od 4,5% godišnje, a lani kulminirao drastičnim padom od 20,6%.
Ekonomisti navode da rast maloprodajnih cijena u iduće tri godine više nije bio dovoljan da kompenzira snažan pad potrošnje cigareta. Iako su maloprodajne cijene cigareta u prosjeku povećane za 15%, tržište cigareta poraslo je za samo 1,1 posto. Dramatičan pad potrošnje cigareta u 2013. je prvi put doveo i do smanjenja vrijednosti tržišta cigareta za čak 11%.